2020-03-26, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Varför inte gasmask med och tjernobyl dräkt? Bäst att vara på säkra sidan.

Det räcker med ett vanligt munskydd och handskar. Skulle alla svenskar bära det så skulle coronan inte ha någon större chans att spridas. I Asien använder nästan alla munskydd och där har spridningen kunnat minskas väldigt mycket. Dessutom kan folk fortsätta att arbeta och umgås ifall de hela tiden bär munskydd och är noggranna med hygienen.
Jag fattar inte att detta inte knappt diskuteras i Sverige. I stället talas om karantän och gruppimmunitet.
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Gör man väl bara under operation normalt sätt.

Jag undrar om dom inte har tunnare munskydd? Genomfört med ansiktsmasker som man har för målning etc
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quinz
Tack! Ja verkligen, vi måste våga stå ut för vi kommer rädda fler genom att bära mask! Alla som har borde bära de ute!
Jag säger inte att det hjälper alla från smittan, men nån enstaka kanske eftersom det spekuleras hit och dit att det även är luftburet och vi får ju även på kläder och dylikt som vi drar hem. Vi alla skulle behöva ha "rymddräkter" egentligen tror jag.. eller bäst total isolering av alla i ca 2 månaders tid. Sen kommer ju alla få det förr eller senare hur som haver.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
Det här med isoleringen av hela huvudstadsregionen i Finland. Nu säger polisen att varenda en som ska in eller ut, bil- som tågresenärer, ska kontrolleras. Hur fan ska de klara av det? Det bor närmare 2 miljoner människor där och hur många större och mindre vägar finns det inte att ha koll på. Här måste man bara lita på att folk lyder frivilligt, annars är det omöjligt.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/03/26/polisen-informerade-om-hur-stangningen-av-nyland-gar-till-avsparrningar-vid-vagar

Finnarna är ett enat folk. De tänker inte bara på sig själva så de lär nog samarbeta.
Citera
Medlem
Lillstarks avatar
Om man ska tro denna artikel, så verkar det inte som att Sverige räknar med alla som dör och har corona, som corona dödsfal. Undra hur många mer fall det finns i Sverige av personer som bar på Corona, men som dog av annan orsak?

"Enligt Nerikes Allehanda ska en person som bar på coronavirus och vårdades på universitetssjukhuset i Örebro ha avlidit i helgen. Dödsorsaken skall dock inte vara direkt kopplad till viruset, enligt regionens sjukvårdsdirektör."
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/person-som-bar-pa-coronavirus-avled-pa-uso-i-helgen
Citera
2020-03-26, 10:13
Medlem
freeriderXIIs avatar
Inte bara att ett munskydd eller mask hjälper mot inkommande smitta om många har på sig dem ökar också skyddet för alla. Eftersom utgående smitta blir mindre. Alla vet ju inte om att de är smittade heller.
Citera
2020-03-26, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArganaS
Maskerna ska väl ha ffp3 klassning om jag kommerihåg rätt... kan man köra dem i en UV-C ?

Finns en del länkar i tråden, annars Google:a, men man har testat maskerna och kommit fram till att även kirurgiska masker fungerar och är nästan lika bra som ffp2 och ffp3! Det är bättre att ha något för munnen än ingenting alls helt enkelt! Kan inte svara på det där med UV-C.
Citera
2020-03-26, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Är man snuvig ska man vara hemma enligt fhm

Är man snuvig ska man alltid vara hemma. Sint förnuft. Men det funkar ku inte så i praltiken

Men vad jag lärt mig är rinnig näsa och snorig inte corona. Jobbar iof inte på intensiven utan på röntgen.....
Citera
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Här sitter vi nu i solen på uteserveringarna som att inget händer. Jag blev igår bjuden på aw för imorgon med 10 Pers....

Jag suckar och tar mig för pannan.

Vi svenskar är så ovana vid katastrofer att vi tror vi är oövervinnerliga. Business as usual ska det vara, för dricka kaffe och sprit med i sällskap med andra är viktigare än att stoppa en pandemi.

Jahapp.
Citera
Medlem
Det här tor inte jag på: "De öppna skolorna förvånar särskilt.

– Barn bär smittan och även om de själva inte blir så sjuka kan de sprida den vidare. Så länge barn springer runt och smittar i skolor blir det också spridning i samhället."

Jag tror att småskolebarn smittar minst lika om de är hemma och springer runt.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Nu har vi att se fram emot ett riktigt "kattkrig":
”Stormen är över oss”, uppgav Stockholms hälso- och sjukvårdsdirektör, Björn Eriksson, på en hastigt sammankallad presskonferens på onsdagen efter att 18 personer dött i corona i Stockholm senaste dygnet.

Bara fyra timmar innan hade statsepidemiologen Anders Tegnell vid Folkhälsomyndigheten konstaterat att läget är "stabilt".

TT: Varför dessa dubbla budskap?

– Jag har inga kommentarer på det. Vi måste först få kontakt med Stockholm för att få bättre koll, säger Anders Tegnell.

TT: Är stormen över oss eller inte?

– Vi måste få kontakt med Stockholm först, för att ta reda på vad de ser som inte vi ser. Så att vi inte vacklar fram och tillbaka. Det skulle bli jättekonstigt.

Vid dagens pressträff kommer man berätta mer om läget, lovar Tegnell.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Det är jättejobbigt att ha mask. Jag fattar inte att folk i sjukvården pallar.

Vilken jävla svenne mentalitet. Vad är det som är jobbigt? Har du svårt att andas avslappnat så är det ett bevis på dålig fysisk hälsa och desto större anledning att bära masken
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in