2020-03-26, 07:52
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Som jag har förstått saken så hindrar inte dessa 40 mutationer att man blir immun mot viruset. Utan dessa gör viruset mer smittsamt, men mindre farligt, och det är väl positivt. För att viruset ska gå runt immunitet, så måste det mutera till en ny strain, och det är alltså inte vad man sett här. Utan det handlar fortfarande om två strains, L och S.

Dessa 40 mutationer har alltså ingen påverkan på eventuell flockimmunitet.

Denna vetenskapliga gren är inte riktigt min avdelning, så om jag missförstått något får man gärna rätta mig.

Forskere har sporet 40 mutationer af coronavirus – alene på Island
https://www.information.dk/indland/2020/03/forskere-sporet-40-mutationer-coronavirus-alene-paa-island

Detta är vad det naturliga urvalet leder till, ifråga om virus som muterar. Virus som blir väldigt dödliga sprider sig inte lika bra och epidemin självdör. Se SARS, MERS och Ebola/Hanta etc.

Därav att virusstammar blir mindre farliga över tid. Och det kommer SARS-CoV-2 också att bli. Inte ens virus kan styra över universums matematiska grundlagar.
Senast redigerad av Skilly 2020-03-26 kl. 07:58.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Med undantag av din avslutande mening håller jag med.
Försöken att hitta vaccin(er) kommer inte att ges upp - i vart fall inte med en gång.
Här kan du läsa om försöken med vaccin mot SARS:
Conclusions

These SARS-CoV vaccines all induced antibody and protection against infection with SARS-CoV. However, challenge of mice given any of the vaccines led to occurrence of Th2-type immunopathology suggesting hypersensitivity to SARS-CoV components was induced. Caution in proceeding to application of a SARS-CoV vaccine in humans is indicated.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3335060/
Citera
Medlem
singularitets avatar
Spanien begär hjälp av NATO med skyddsutrustning. I Sverige hotar materialbrist och personalbrist vården av coronasjuka inom äldromsorgen. Johan Giesecke, svensk läkare och professor, fortsätter jämföra med sässongsinfluensa i SVT och anser att SARS-CoV-2 inte är värre. Förtroendet för honom håller på att försvinna men om det blir 2000 - 3000 döda av det här kommer jag ändra åsikt. Jag tror han försöker lugna rädda människor och tror det är eget privat initiativ från hans sida. 30 000 - 70 000 döda i Sverige av coronan stämmer bättre med den kunskap om smittan som finns. Ibland sprids smittor mindre i Sverige än i andra länder. Jag undrar om det är det som Johan Giesecke syftar på?

Experter säger olika saker om hur allvarlig det är. Mer än 700 döda om dygnet i Spanien kan inte beskrivas likna influensa hur mycket Johan Giesecke än försöker.

Källa:
SVT, morgonstudion, https://www.svt.se/nyheter/utrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset 26/3 2020
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Alla har ju inte något direkt val. Jag har t.ex. en vän som har hela batteriet av riskfaktorer: svår astma, högt blodtryck, en läckande hjärtklaff, något konstigt med aortan som setts på röntgen, grav övervikt, och dessutom en återkommande infektion i ett ben. Han åker med bussen i rusningstid varje dag! :O Han vågar inte fråga chefen om att få arbeta hemifrån, trots att han har ett sådant jobb där det skulle gå bra, för att han känner att han sitter för löst på jobbet (lönebidragsanställd), och kan förlora det om han krånglar...

Sjukpenning, a-kassa eller soc är ett bättre alternativ än döden. Valet finns där. Alla kan välja.
Citera
2020-03-26, 07:53
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Norrland tillhör inte sverige enligt vissa..och glöms därför gärna bort.

Ja helt rätt hehe, Sverige ligger efter i alla uppdateringar med siffror och vad som ska göras i krissituationer
Citera
2020-03-26, 07:53
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Oj då! Nu erkänner och bekräftar de alltså vad många i tråden har hävdat länge. Många som överlever coronasjuka får skador på lungorna som sannolikt är bestående.

Var läser du att det är många som får det? Det står snarare:

Citat:
Han poängterar att de flesta coronapatienter som vårdas i respirator faktiskt överlever.

– Det är ett väldigt besvärligt läge men de allra flesta klarar det om man inte är riktigt gammal eller svårt sjuk i övrigt.

Det finns rapporter om att patienter har fått ärr på lungorna, men det är fortfarande oklart hur många som får en permanent skada.

Så när du läser en text där det står att det är oklart då tolkar du det som många?
Citera
2020-03-26, 07:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Bra jobbat av Stockholm idag igen. Fulla bussar o tåg samt att folk som hostar inte stannar hemma.

https://www.expressen.se/nyheter/just-nu-nytt-kaos-for-fjarde-dagen-i-rad/

Fullständigt vansinne, ljuset lyser men ingen är hemma i Stockholm. Kör på det då, men stäng ner Stockholm mot resten av landet NU!!! Vi vill väl att landsbygden ska fungera... när storstadsbor ska åka ut och koppla av...

Eller vad säger du... Löfven?
Citera
Medlem
Inte mer lågvatten än att cyniskt inte göra allt i sin makt för att stoppa smittspridande. Självgoda, alltid sist på pucken, alltid dubbla budskap, alltid se till att lägga över ansvaret på politiskt styrda ”experter” så att regeringspolitikerna inte själva ska behöva ta smällen, en statsminister som inte vågar ställa upp i Agenda och svara på frågor osv. osv. Klockan må vara före åtta men jag tycker ändå att detta är då så illa skött. Nedstängningen borde skett för åtta -tio veckor sedan.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Bra jobbat av Stockholm idag igen. Fulla bussar o tåg samt att folk som hostar inte stannar hemma.

https://www.expressen.se/nyheter/just-nu-nytt-kaos-for-fjarde-dagen-i-rad/

Absolut inte bra! I den stad jag arbetar är det iof glest på den busslinje jag åker med. Men på pendeltåget kör tågvärdar fortfarande med biljettkontroll. I går satt det dessutom en kille och hostade på tåget, iof på rejält säkerhetsavstånd ifrån mig i det tämligen glest befolkade tåget. Men det kom en medelålders man och satte sig mitt emot den hostandee killen. Mannen satt kvar, trots att killen satt och hostade. Men i övrigt verkar dock folk sköta sig Vilket gör mig stolt som svensk!
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Det är väl snarare du som saknar allt samvete och IQ. Du är precis lika vidrig som den kinesiska kvinnan som spottade i hissen och bidrar till smittspridning.
Vi andra är oroliga för våra medmänniskor

Är du orolig för medmänniskorna eller för dina närstående?
Citera
Medlem
Varför ställer ingen polisen till svar för att det var ju dom som inte ville stänga skolorna sa Damberg? Varför skälla på Tegnell när det är polisen som inte vill stänga skolorna. I detta nu är det polisen som får blod på sina händerna.
Citera
2020-03-26, 07:55
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Du kan nog dra några slutsatser utifrån avlidnas medelålder. 82 år.
Och här tonar vi ner faran för gemene man. Förnekelse är underbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in