2020-03-26, 01:31
Medlem
Kina har verkligen gjort bort sig på allvar nu. Inte bara är de en överbefolkad giftfabrik som heter duga, de har en vidrig kultur också där hygien inte existerar. Vad som än händer nu lär Kinas ekonomi ta stor skada av detta. Deras anseende har sjunkit kraftigt och få ekonomier kommer i fortsättningen vilja ha allt för mycket med Kina att göra. Det är vad jag inbillar mig i alla fall.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
För att Covid19 orsakar lunginflammationer vilket rökare har sämre moyståndskraft för. Rökare lär dö på löpande band av detta i Italien.

Nja, men rökare tenderar att ha KOL i större utsträckning och kan därför vara mer känslig för respiratoriska besvär. Annars är inte rökare i en större riskgrupp.
Citera
Medlem
FairStuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
20 kg övervikt räknas väl som lätt mullig här i Sverige?

30 kg övervikt = mullig

40 kg övervikt = tjock

70 kg övervikt = fet, eller förlåt, kraftig heter det visst. Eller var det storväxt?

70kg övervikt heter väl EDWARD BLOM?

/Förlåt
Citera
2020-03-26, 01:32
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Italien hade förra året 11.6 miljoner rökare och 6.3 miljoner fd rökare.
Sverige röker minst i världen, tror det är under 5%

Bådar gott, på många sätt. Synd att helvetet brutit ut i Hufvudstaden redan.
Citera
Medlem
obbelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Min avsky för Kina växer sig starkare för varje dag ju mer jag reflekterar över detta skitvirus som med ganska enkla medel hade kunnat undvikas. 15.000 har dött i världen med snart en halv miljon smittade och vi har knappt börjat – många, många fler att vänta, smittade som dödsfall. För att några jävla idioter inte kunde hålla sig borta från råttor, ormar, hundar, fladdermöss och annat sjukt jävla skit som de trycker i sig.

Jävla. Idioter.

....

Fy fan vad Kina har ställt till det.

Jag tänkte från början i min enfald att folk åt fladdermöss, myrkottar och konstiga apor pga fattigdom, vilket höll hatet tillbaka en del.

Men nej, nej det är tvärtom. Det är en statussymbol att bjuda hem folk och bjuda på allehanda vidriga exotiska djur. Typ som att ha en fin bil eller en pool. De fattiga äter ris och tofu. Då visste hatet inga gränser.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Min avsky för Kina växer sig starkare för varje dag ju mer jag reflekterar över detta skitvirus som med ganska enkla medel hade kunnat undvikas. 15.000 har dött i världen med snart en halv miljon smittade och vi har knappt börjat – många, många fler att vänta, smittade som dödsfall. För att några jävla idioter inte kunde hålla sig borta från råttor, ormar, hundar, fladdermöss och annat sjukt jävla skit som de trycker i sig.

Jävla. Idioter.

Det här är en så sjuk tid att leva i. Vi tampas just nu med ett virus som inte kommer att kunna stoppas med andra medel än befintliga antivirala läkemedel som kan (eller inte kan) begränsa skadan till viss del, flockimmunitet världen över med kanske hundratals miljoner döda som följd, en kraschad världsekonomi och ett vaccin som i bästa fall kan användas i full skala först sommaren 2021, när vansinnigt många redan har hunnit dö.

Det mest surrealistiska och ångestladdade i detta helvete är att människor har familjemedlemmar i riskgrupper som förmodligen förr eller senare kommer att smittas, och det enda man kan hoppas på är att de är starka nog att kunna stå emot viruset och återhämta sig, och inte dö på ett överfullt sjukhus. Att gå runt och ha denna oro över sig och veta att den kommer hänga kvar i minst 3-6 månader till är så jävla sjukt.

Ja, stämmer som du skriver. Och några unga och friska kommer också stryka med.

Men vi får ta situationen för vad den är och följa myndigheternas råd för att minimera spridning hos våra riskgrupper med kollapsad sjukvård till följd.

Och tänka på att förhoppningsvis är Wuhanviruset inget vi oroar oss mer för än valfritt annat influensavirus inom något år.
Citera
Medlem
video som visar protokoll för intubation av misstänkta COVID-19 patienter:
https://www.youtube.com/watch?v=pJu-iO20M6Y

Ska jag vara ärlig så verkar vara mer omständigt än jag tänkte mig.
Citera
2020-03-26, 01:33
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
*Och lägg på en nolla på antal smittade, det är lågt räknat mörkertal

Ja så kan det ju vara, självklart.
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FairStuff
70kg övervikt heter väl EDWARD BLOM?

/Förlåt

Satt faktiskt och funderade på vilka kändisar som kan tänkas stryka med om de blir smittade och såg direkt Edwards ansikte framför mig.
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drvind
Nej, dödligheten vet ser vi först när vi jämför antalet döda med antalet tillfrisknade.
Antalet tillfrisknade är dock svårt att bestämma, då de också består av alla som fåt viruset utan att märka det (symtomen förbisedda). Antalet döda pga sviterna av detta lär vi dock få ganska bra siffror på, då jag gissar att de flesta ändå fortfarande vill/får rapportera när det händer.

Det verkar ju alltså som att amerikanerna är på gång att testa sina medborgare. Undrar vilka siffror vi skulle få på spridningen här i Sverige om vi också fick testa våra medborgare?
Än så länge har faktiskt Sverige testat en större andel medborgare. Dock verkar ju USA accelerera testerna ordentligt om man ska tro Trump.
Citera
2020-03-26, 01:34
Medlem
Citat:

Jävla. Idioter.

Det här är en så sjuk tid att leva i. Vi tampas just nu med ett virus som inte kommer att kunna stoppas med andra medel än befintliga antivirala läkemedel som kan (eller inte kan) begränsa skadan till viss del, flockimmunitet världen över med kanske hundratals miljoner döda som följd, en kraschad världsekonomi och ett vaccin som i bästa fall kan användas i full skala först sommaren 2021, när vansinnigt många redan har hunnit dö.

Det mest surrealistiska och ångestladdade i detta helvete är att människor har familjemedlemmar i riskgrupper som förmodligen förr eller senare kommer att smittas, och det enda man kan hoppas på är att de är starka nog att kunna stå emot viruset och återhämta sig, och inte dö på ett överfullt sjukhus. Att gå runt och ha denna oro över sig och veta att den kommer hänga kvar i minst 3-6 månader till är så jävla sjukt.

Ja men exakt hur smittan spreds vet vi faktiskt inte. Det finns teorier om att det spreds från ett labb, men det kan ha vart överföring från fladdermöss på något sätt.

Shi Zhengli är en kvinnlig expert på fladdermusvirus och det var hon som först lyckades isolera viruset när utbrottet kom i Wuhan. Hon påstår att fladdermöss bär på en oerhörd mängd olika virus. De har identifierat över 5000 stycken som liknar covid19. Fladdermössen själva verkar inte bli sjuka av virusen, De bara finns i deras kroppar.

https://www.scientificamerican.com/article/how-chinas-bat-woman-hunted-down-viruses-from-sars-to-the-new-coronavirus1/
Citera
2020-03-26, 01:34
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Finns även Corona cigarr skall sägas.. (o de är stora)

https://www.coronacigar.com/

Wow, corona dödar i dubbel bemärkelse!

Finns nog de som dör i både corona och corona.

Corona och Corona samarbetar, resultatet = död coronarökare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in