2020-03-26, 00:58
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Stackars Järvafältet, måste vara ångest att bo där nu

Det är nu som rykten om att kristna vita får förtur o bättre vård kommer börja cirkulera. För varför dör ”bara” invandrare?

Sedan kan man räkna med att det blir stökigt...

O det finns grupper som vill att det just ska bli stökigt o andra som vill ha kaos.
Citera
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
2000 är vad de vanliga influensorna tar i liv en hård säsong skrev jag. Och även att då tryckte man ner dödstalen med den årliga vaccinen.

Nu finns ju som du vet inget vaccin mot Wuhanviruset och det smittar även i betydligt större skala så då är det inte konstigt om det för flera gånger fler.

Samtidigt är vi betydligt mer på vår vakt nu vilket kan minska talen för alla virussjukdomar generellt, frånsett sjukvårdskollaps.

Vi pratar om en dödlighet om max 0,2% eller ungefär i klass med våra vanliga influensor och skulle alla svenskar smittas skulle det innebära 20k döda. Men du skriver att detta kan skrivas upp med en faktor 100, alltså 20% dödlighet eller 2 miljoner döda.

Sen erkände du att du räknat fel.
Men nu är du tillbaka igen?

Du verkar inte fatta att % iva platser med respiratorer avgör dödligheten, stockholm med vad?500 respiratorer ska räcka till 2 miljoner människor där 10-15% behöver plats i en vecka eller 2 minst.

vi kan hamna i en sits där INGEN över 45 år får en IV plats öhvt, dom får ligga på golven längst väggarna som i spanien och dö eller i tältsängar om dom har tur
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Absolut, det är inte domedagen alls, inget jag menar. Men det kommer bli stora konsekvenser under lång period, inte minst ekonomiska ett bra tag framöver, hög arbetslöshet, ökad kriminalitet, personer med sjukdomar som inte kan få vård i tid. Bara i Sverige kan vi ha över 10% arbetslöshet till sommaren.

Det har vi haft förr och vi kommer att klara det även denna gång. Sötebrödsdagarna är slut just nu men oftast kommer de tillbaka snabbare än man tror.
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obbelito
Ja alltså om Digerdöden varit ett virus och inte bakteriellt hade vi såklart fått flockimmunitet tillslut och sluppit ytterligare epidemier ända fram till 1800-talet.

Flockimmunitet är inget man väljer ...

- Europas samhällsledningar hade ett val. Antingen kunde dom ha försökt att hålla viruset borta, eller släppa in viruset och hoppas att viruset inte är alltför farligt.

Citat:
... det blir så automatiskt med de sjukdomar som innebär immunitet för en smittad om denne överlever.

- Det har du rätt i. Flockimmuniteten uppstår automatiskt. Men priset kan bli mycket högt.

Citat:
Finns i djurvärlden bland populationer av hunddjur och fåglar tex.

Sen kan man av massa andra anledningar införa karantän eller lockdown, men det är liksom inte för att slippa flockimmunitet som folk verkar tro är ett hittepå av Miljöpartiet när fenomenet i själva verket är äldre än hela jävla mänskligheten.

- Det var litegrann min avsikt att få flockimmunitet att låta som ett hittepå av Miljöpartiet. Jag ville betona att Anders Tegnell spelar ett farligt spel. Hade det varit bättre att stänga sjukdomen ute? Eller ska sjukdomen få skörda sina offer, så att överlevarna kan uppnå flockimmunitet?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schubert
Wow. Har du hittat något sätt att ta kontakt med resten av världen? Typ Italien, Spanien, Wuhan etc och berätta för dom att dom gör HELT JÄVLA FEL! Att de bara gör saken värre när de stänger ner samhället och förhindrar TUSENTALS dödsfall. Inte bara direkt av Corona utan indirekt av alla de otal andra sjukdomar och krämpor som kommer tvingas undan i skuggan av en ENORM anstormning av smittade. Det ENORMA bortfall på företag och samhällsviktiga funktioner när folk insjuknar i tusentals under samma period.

Och när du ändå är igång så borde du ta kontakt med de tusentals experter utöver folkhälsomyndigheten i ankdammen Sverige och förklara för dom att det enda sättet att förhindra en total smittspridning inte alls är fullkomligt sociala restriktioner med alla medel tillåtna. Förklara för dom att det bara förstör mer än att låta viruset härja fritt.

Ljushuvud!

Bra där!! Men de är extremt hjärntvättade de här coronaförnekarna. Helt sjukt att man kan låta hjärntvättas så på bara ett par veckor av Dr Tengele. Men vi är ju världsbäst i propaganda efter Nordkorea så man borde kanske inte ha förväntat sig annat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Corona är mycket dödligare än influensa så visst är det oroande.

hur? jag är inte 95
Citera
2020-03-26, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Hybris i trollfabriken ser jag.

Jag är 100% seriös i det min vän
Citera
2020-03-26, 01:01
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bul-11-33
Tvärtom....får man infuensa brukar man bli ordentligt sjuk. Covid19 är lindrigare för det flesta, som en förkylning eller helt symtomfri i vissa fall, för en stark och ståtlig flashbackare bör det inte vara några problem. Så sluta blås upp saker och ting.

Haha va? Har haft svininfluensan och vanlig Influensa A, kändes inte särskilt tungt alls. Frisk efter någon vecka.

Två i släkten har legat med Corona nu i två veckor, det låter absolut värre än influensa.
Citera
Medlem
obbelitos avatar
Norge och Sverige har typ samma antal nya fall, vilket väl är dåligt för Norges del, då de är hälften så många. Dock har de bara 14 dödsfall och 2 nya senaste dygnet medan vi har över 60 och 22 under samma tid. (Enligt worldometer)
Varför? Ligger de lite efter oss på kurvan så folk inte hunnit avlida?

(Att de har fler registrerade fall beror på att de testar mer så det är ju ointressant)
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Frågan var vad myndigheterna hade för befogenheter att kunna vidta åtgärder då för 4 veckor sedan.

O vilka ekonomiska påföljder det skulle ha fått att förbjuda/stoppa 10 000-tals skidresor under sportlovet bara för att några enstaka fall rapporterats i Italien.

Likaså att stänga gränser o den heliga rörligheten i det liberala europa ligger inte på den politiskt fogliga svenska politiska kartan (en orsak till varför Sverige nu är i den situation vi nu är i).

Då var det fortfarande en importsmitta som skulle försvinna utav sig självt.
Dagens ord var då: importsmitta.

Dessutom så saknades det då testkitt att testa alla resenärer. O myndigheterna o landets styrande ville inte skapa panik.

Om 5 år så kommer vi få se en dramadokumentär om förloppet.

Jag tror faktiskt de gjort vad man kan. Problemet är att man kan inte mer än så här.

Inga/få testkitt
Begränsat med material.
Underdimensionerad sjukvård.
Dålig regional ekonomi.
Dålig nationell ekonomi.
Politiskt svag samlingsregering.
Inga/små beredskapslager.
Karriärstyrda ämbetsverk.
Ett EU som sviker.

Det är synd om svenskarna.

Så man har nu ställt fram kyl containers så att liken inte ska ruttna i vårvärmen.

Den förnuftige har hållit sig hemma de senaste 3 veckorna o varit isolerade de sista 10 dagarna.

Svenskarna har stått vid valurnorna i 30 talet år och röstat fram det här - som vi bäddat får vi ligga.
Citera
Medlem
krautbrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Framförallt röker extremt få i Sverige. Endast några få procent. I många fattiga länder röker typ alla. Detta påverkar utan tvekan dödstalen i C-19.

Wiki har siffror gällande rökning per land 2016.
Andorra är "bäst" i klassen med i snitt 6398 cigaretter per år. I snitt röker alla ett 20-pack om dagen.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_cigarette_consumption_per_cap ita
Citera
2020-03-26, 01:03
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Hur ser rökningen ut Italien kontra Sverige? Italienarna känns som storrökare. Stämmer det? Finns säkert i tråden några tusen sidor bakåt.

Är ett rökar-vänligt land. Dock när man kommit upp i pensionsålder så puffar man mindre, rent generellt, så är det överallt.

Ciggen i Italien kostar även en del.., om jag inte minns fel. Så bland de yngre tror jag, att man röker mindre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in