2020-03-26, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Når du kommer på legekontoret med lungebetennelse, men ikke får antibiotika fordi svenskene mener de fleste infeksjoner, også lungebetennelse, går over av seg selv, så er det ikke like festlig lengre.

Mange infeksjoner går riktignok over av seg selv, men det er kjipt å være dritsjuk i månedsvis, i stedet for å få antibiotika å bli bra på to uker.

Det har jo gått så langt at svenske legekontor har svære plakater med informasjon til pasientene, om at antibiotika ikke er løsningen, og at det kan du "ikke" få.

Jeg oppholder meg mye i Sverige, og har to ganger hatt behov for antibiotika, og en gang kortison, ingen av de gangene fikk jeg dette i Sverige, men måtte reise til Norge i stedet.

En gang har jeg hatt behov for akutt hjelp ved skade, men sykehus og legevakt finnes ikke, det er lagt ned for flere år siden i Strømstad, så man må reise over en time unna, til NÄL, eller så kan man kjøre 15 minutter til Halden, i Norge for å få hjelp, det er helt håpløst.

Sverige har et helsevesen på høyde med Nigeria.

PS: Läskig = ekkelt / ubehagelig

Takk for informasjon! Jeg forstår at det er ille å ikke få antibiotika når man virkelig trenger det. Noen leger er nok for strenge. Jeg synes at man bør få antibiotika når man har lungebetennelse.
Citera
2020-03-26, 00:30
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Varför förnekar FHM och Tegnell att man inte kör på flockimmunitet när det är precis det man gör? Sverige märker ut sig som enda landet som fortfarande har skolor, restauranger, skidanläggningar, pubar och nu gym öppna. Dessutom har man fortfarande lagt gränsen på 499 personer i offentliga sammankomster när resten av världen har dragit ner till max 10. Målet är att smitta så mycket av befolkningen som möjligt så fort som möjligt. Det är därför Tegnell påstår att smittan är borta till sommaren, eftersom 60% av befolkningen troligen är smittad till dess om smittspridningen ökar eller håller samma takt. Vi ligger mittemellan Spanien och Italien om man kollar kurvan.

Så, med detta i åtanke, varför går inte FHM ut med detta och är ärliga? Ja vi kör på flockimmunitet, vi vill att så många som möjligt ska smittas. Förstår inte.

Vilken kurva?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Nä vet ni vad gott folk. Att sitta här och grotta ner sig i hur barn dör, gamlingar i Spanien överges i sina ålderdomshem för att hittas av militär som kommer för att sanera och hur de på nyheterna börjat prata om systemkollaps.... detta få en att minst sagt bli lite svajig i psyket. Jag tror verkligen inte jag är ensam om detta. Vad gör ni för att koppla bort? Det var först idag jag börjat känna så.
Förstår vad du menar. Men en blatte här i Sverige önskade livet ur mig och gamlingar så han kunde leva här i paradiset med sina barn. (Gud ser dig din fitta).
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Nu måste man komma ihåg att Corona inte är dödligare än vanlig influensa. Hälsosamma människor med bra immunförsvar blir inte sjuka av covid-19, oavsett ålder.

Vad du kallar för en enkel influensa kallar FN för ett hot mot hela mänskligheten:

Citat:
FN: Corona ett hot mot hela mänskligheten
Coronapandemin hotar hela det mänskliga släktet varnar FN.

– Covid-19 hotar hela mänskligheten, och hela mänskligheten måste slå tillbaka. Global samverkan och solidaritet är nödvändigt. Enskilda länders insatser kommer inte att vara tillräckligt, sade FN:s generalsekreterare António Guterres vid presentationen av planen.

https://www.svd.se/fn-corona-ett-hot-mot-hela-manskligheten
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Hoppas du trollar... annars är väl du bara en av dom egoister som längtar till after ski just nu.
Vad är du menar inte stämmer?
Är det Italien du tänker på?
Sant att med en kollapsad sjukvård som där får man upp dödligheten flera gånger så detta måste undvikas till varje pris.
Citera
2020-03-26, 00:31
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Ja, det skrev du i ditt förra inlägg. Men du kanske skrev fel då, eller så har du kommit på bättre tankar, men då finns det inte mer att diskutera i vilket fall.

Nej, jag skrev inte fel, jag skrev rätt. Jag skrev:

"Jag hoppas du inser själv att vi kommer få fler än endast 2000 döda p.g.a coronaviruset??? Eller ens det dubbla?

Vi pratar om det tiofaldiga! Kanske hundrafaldiga!"

2000 tiofaldigt = 20.000
2000 hundrafaldigt = 200.000

Jag säger ju för helvete att ni inte kan räkna för fem öre! Var fan får du 2 miljoner ifrån?

Sätt dig i skolbänken istället för att hänga här och skämma ut dig! Se så, marsch! hahaha
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Det där kan vara den bästa frågan jag har läst i tråden.

Tror vi alla kan komma överens om att viruset endast kan stoppas genom isolering. Hur länge lever corona-viruset?

Så är det ju i praktiken, då försvinner viruset. Eftersom det överlever 3-5 dagar max i rumstempererad miljö utanför ett värddjur.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Va bra då vet vi det.
Har verkligen inte alla förstått vad exponentiell tillväxt är ännu?

Du talar med en vän till Calculus. Jag menar att vi ej kommer upp i samma exponentiella tillväxt som Italien på grund av kulturella skillnader, samt skillnader i befolkningsmängd. Utöver det faktum att vi fick ut information till samhället och dom äldre i ett tidigare skede av kurvan än Italien gjorde.

Med det sagt, självklart kommer skiten träffa fläkten här också. Men inte till samma grad som Italiens siffror som du menar på. Alltså 700-800 döda per dygn, nej det tror jag inte vi får.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalSthlm
När man skrattar ihjäl sig samtidigt som man är livrädd. Årets post!
Nåja.
Såg den för ett par veckor sedan på ett annat forum, men visst är den skoj.
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calvincandie
Vet man om dom andra som just nu befinner sig på IVA är unga (under 60) och fullt friska? Eller kan den övriga fjärdedelen på IVA vara människor +70, men som i övrigt är friska?
Enligt SVT är det just nu:
125 män och 43 kvinnor.

20-29 år, 4 män - 1 kvinna
30-39 år, 5 män - 1 kvinna
40-49 år, 14 män - 5 kvinnor
50-59 år, 31 män - 10 kvinnor
60-69 år, 32 män - 14 kvinnor
70-79 år, 32 män - 10 kvinnor
80-89 år, 7 män - 2 kvinnor
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Va bra då vet vi det.
Har verkligen inte alla förstått vad exponentiell tillväxt är ännu?

Smittar man mindre så smittar man mindre
Citera
2020-03-26, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Vilken kurva?

Smittkurvan som mäter smittspridning och antal dödsfall i hela världen. Finns på worldofmeter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in