2020-03-26, 00:19
Medlem
Jag kan bara konstatera att Sverige har tagit de sämsta tänkbara metoderna för att förhindra corona.
De ville bli som UK men där har de insett allvaret men alldeles försent med deras idioti strategi.
Det kommer att bli värre, sen vill jag se Löven när han pratar om folkmord för det han har gjort är att försöka sätta Sveriges ekonomi framför döda människor.
Det kommer han att få igen. Och jag bryr mig inte om vem som hade suttit som statsminister.
De som dör kommer att vara personer som har jobbat och betalat skatt i 50 år men nu behövs de inte längre så de kan dö.
Många dör i Italien Spanien där familjen och de gamla står högt och man träffas ofta och de har nog blivit smittade av deras söner osv osv.
Vi som är kalla och osociala idioter som pratar med våra gamla 2ggr om året kanske inte kommer att drabbas lika hårt men många döda kommer vi att ha.
Vi är ett skitland med en regering som suger hårt.
Jag vill kalla det folkmord och de gör allt för att ekonomin inte ska gå åt helvete när den redan har gjort det.
LOCKDOWN FÖR HELVETE det är vad som borde ha gjorts för 2-3 veckor sedan och nu hade vi haft kontroll på det hela.
Hade varit så mycket bättre att isolera alla i några veckor än att allt går åt helvete det hade varit billigare enligt mig för staten också för nu hade alla gått till jobbet som vanligt.
Citera
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Nu måste man komma ihåg att Corona inte är dödligare än vanlig influensa. Hälsosamma människor med bra immunförsvar blir inte sjuka av covid-19, oavsett ålder.

Ingen källa?

Vilken tur att människor till regel inte är lika hjärnskadade som dig.
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Ja, mycket märkligt. Och av allt dumt Dr Tengil sagt, kan detta vara det dummaste:
Citat:
– Det här går inte att hålla borta, säger han.

[..]

– Bara tanken på att man skulle kunna hålla ett helt land utanför. Det går bara inte, det vet vi om den här sjukdomen i dag.

Åtgärden skulle kunna göra att man vinner lite tid, men Anders Tegnell frågar sig vad man ska använda den tiden till.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9vdeo9/tegnell-om-danskbeslut-fullstandigt-meningslos-atgard

Det finns väl för fan TUSEN saker man kan använda tiden till!

- Utveckla metoder för att identifiera smittbärare, så att gränserna kan öppnas igen så fort som möjligt.

Citat:
Bygga ut vårdkapaciteten, fylla på lagren med skyddsutrustning, få in fler leveranser av respiratorer, ställa om produktionen och börja tillverka mer utrustning, köpa in fler testkit, bedriva forskning på behandlingsmetoder, bedriva forskning på vaccinutveckling, komma närmare sommarvädret, planera omställning till distansarbete, planera för hemundervisning, studera hur andra länder hanterar epidemin och lära sig av deras erfarenheter, ja ni kan ju själva fylla på med hur mycket som helst.

- Anders Tegnells strategi har varit att sitta och vänta på rätt tillfälle att sätta in rätt åtgärder.

18:e mars sade Anders Tegnell i Svenska Dagbladet:
Citat:
Det är jätteviktigt att komma ihåg nu att man kan inte göra allt hela tiden, utan att man vidtar åtgärder när de har som bäst effekt.

- När anser Anders Tegnell att det är rätt tillfälle att agera? Vilka åtgärder vill Anders Tegnell genomföra när rätt tillfälle uppstår?

Citat:
Att den mannen fortfarande får uttala sig offentligt är för mig en gåta.

- Har någon journalist ställt kritiska frågor till Anders Tegnell?

Från artikeln i Aftonbladet:
Citat:
Danmark stänger sina gränser på grund av coronavirusets utbrott. Från och med klockan 12 på lördagen stoppas all passagerartrafik till och från Danmark.
Det uppgav landets statsminister Mette Fredriksen på fredagskvällen.
Statsepidemiolog Anders Tegnell på svenska Folkhälsomyndigheten ger inte mycket för danskarnas beslut. Han berättar att man tidigare försökt genomföra liknande stängningar.
– Historiskt har det visat sig vara en fullständigt meningslös åtgärd, säger han till Aftonbladet.

- Jag trodde att historien visade att barriärer för att minska människors rörlighet var en framgångsrik metod för att hejda epidemier.

1300-talets européer kanske borde kanske ha bemött Digerdöden med flockimmunitet?

Anders Tegnell i Aftonbladet:
Citat:
– Bara tanken på att man skulle kunna hålla ett helt land utanför. Det går bara inte, det vet vi om den här sjukdomen i dag.

- Kan Anders Tegnell förklara hur viruset sprids ifall man stoppar människors rörlighet? Kan viruset förflytta sig från Kina till Europa för egen maskin?
Citera
2020-03-26, 00:20
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Om vi förutsätter att alla svenskar blir smittade och skruvar upp dödligheten rejält till 1% så innebär det 100k döda.
Hur räknar du när du får 2 miljoner, det innebär en dödlighet på minst 20%.

Men lägg gärna ut vad du sett i skolan så får vi se.

Vadå 2 miljoner? Var har jag skrivit att 2 miljoner svenskar kommer att dö i corona? Drömmer du nu eller?
Citera
2020-03-26, 00:20
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Är du dum i huvudet? Skall vi med våra små iva-resurser leva med Italienska siffror i vården?

Italienska siffror? Nä. Vi kommer inte få italienska siffror tror jag, dom är 6 gånger fler än oss och dom pussas på gatorna samt bor med sin mormor. Däremot kommer detta kosta liv så klart, men det verkar ju tyvärr som att det priset är man villig att betala.

Det kostar liv och ekonomi nu, alternativet är att köra samma historia igen till hösten med ekonomisk krash plus liv då också. Vad väljer man? Fråga inte mig. Jag vill inte ta det beslutet.
Citera
2020-03-26, 00:21
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Utveckla metoder för att identifiera smittbärare, så att gränserna kan öppnas igen så fort som möjligt.

- Anders Tegnells strategi har varit att sitta och vänta på rätt tillfälle att sätta in rätt åtgärder.

18:e mars sade Anders Tegnell i Svenska Dagbladet:

- När anser Anders Tegnell att det är rätt tillfälle att agera? Vilka åtgärder vill Anders Tegnell genomföra när rätt tillfälle uppstår?

- Har någon journalist ställt kritiska frågor till Anders Tegnell?

Från artikeln i Aftonbladet:

- Jag trodde att historien visade att barriärer för att minska människors rörlighet var en framgångsrik metod för att hejda epidemier.

1300-talets européer kanske borde kanske ha bemött Digerdöden med flockimmunitet?

Anders Tegnell i Aftonbladet:

- Kan Anders Tegnell förklara hur viruset sprids ifall man stoppar människors rörlighet? Kan viruset förflytta sig från Kina till Europa för egen maskin?

Tack för ett bra inlägg, ger mig hopp för er.
Nu kan jag sova gott, godnatt!

Dr. Jeff
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Nä vet ni vad gott folk. Att sitta här och grotta ner sig i hur barn dör, gamlingar i Spanien överges i sina ålderdomshem för att hittas av militär som kommer för att sanera och hur de på nyheterna börjat prata om systemkollaps.... detta få en att minst sagt bli lite svajig i psyket. Jag tror verkligen inte jag är ensam om detta. Vad gör ni för att koppla bort? Det var först idag jag börjat känna så.

-Glädjer mig att snart börja fiska..
-Glädjer mig åt att ett galet x (som gav mig myyycket o lååånga bekymmer av flera slag) lever idag i en kommunal lägenhet och är fattig som en råtta, medans jag kör benz och bor bra !
-Sen finns det annat också !
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
5000 av sjukvårdspersonalen är eller har varit smittade.. 33 döda blir 0.0066% av antalet smittade hitils.

Du glömde räkna sjuksköterskorna och undersköterskorna som dött, de 33 är läkare som dött.
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
That’s not funny Jeffrey. Kalaset har inte börjat än. 18 personer har dött det senaste dygnet i Sthlm. Du tror inte att vi kommer hamna på 200ish per dag inom en snar framtid?

Låt oss fantisera om att alla friska människor kommer klara sig.
1 av 5 svenskar är 65 eller äldre.
Över 1 miljon har allvarliga hälsoproblem.

Var snäll nu Jeffrey.
Sveriges befolkning över 65 år:
(enligt SCB)

65-69, Män 267.106 / Kvinnor 272.942 = Totalt 540.048
70-74, Män 273.394 / Kvinnor 287.021 = Totalt 560.415
75-79, Män 205.253 / Kvinnor 223.345 = Totalt 428.598
80-84, Män 121.578 / Kvinnor 151.472 = Totalt 273.050
85-89, Män 63.989 / Kvinnor 99.640 = Totalt 163.629
90-94, Män 24.740 / Kvinnor 51.904 = Totalt 76.644
95-99, Män 5.205 / Kvinnor 15.571 = Totalt 20.776
100+, Män 0 (?) / Kvinnor 1.832 = Totalt 1.832

Antal svenskar över 65 år: 2.064.992

Lägg där till 118.600 personer som går under LSS. (enligt Socialstyrelsen)

Utöver alla dom tillkommer även dessa riskgrupper:
Diabetes, Astma, Hjärt och lungsjuka, högt blodtryck och njursjukdom
mm.

Just nu är dessa procent under vårt på IVA (enligt SVT).
Hjärt- och lungsjukdom 26,2%
Högt blodtryck 31,0%
Diabetes 28,6%
Njursjukdom 5,4%
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Nu måste man komma ihåg att Corona inte är dödligare än vanlig influensa. Hälsosamma människor med bra immunförsvar blir inte sjuka av covid-19, oavsett ålder.

Orkar någon annan fylla i eller? Är helt slutkörd.

Men aa du har fel iaf. Tyvärr.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Det är ju helt klart så att det är flockimmuniteten som lockar. Den ska uppnås snabbt här i Sverige. Han kan vara ett geni ifall Sverige lever på som vanligt till sommaren/hösten medan alla andra länder är i lockdown ännu. Eller när andra vågen till hösten kommer och alla andra länder måste låsa ned fullständigt igen men Sverige kan ha vanlig vardag och producera miljontals respiratorer och skyddsutrustning till världen.

Han kan vara ett geni.
Vi lär knappast leva på som vanligt utan antalet döda och kaoset på sjukhusen kommer eskalera till sjuka proportioner, är jag rädd.
Men med det sagt tror jag också vi pallar med detta. Måtte det bara vara så att det är mest skrupliga gamlingar som dör (såna som även dör av vattkoppor) och inte unga människor.

Jag tror också vi kommer stå betydligt bättre rustade inför en andra våg om vi vågar ta ett "längre steg" redan nu. Dessutom möjliggör det ändå för samhället i övrigt att snurra på hyfsat.

En lockdown ger noll ekonomisk stimulans. I Sverige just nu är det mest persontrafik och restauranger som kommer gå omkull.
Citera
2020-03-26, 00:22
Moderator
-Info-s avatar
Corona är ett hot mot hela mänskligheten, enligt FN:

Citat:
FN: Corona ett hot mot hela mänskligheten
Coronapandemin hotar hela det mänskliga släktet varnar FN.

– Covid-19 hotar hela mänskligheten, och hela mänskligheten måste slå tillbaka. Global samverkan och solidaritet är nödvändigt. Enskilda länders insatser kommer inte att vara tillräckligt, sade FN:s generalsekreterare António Guterres vid presentationen av planen.

https://www.svd.se/fn-corona-ett-hot-mot-hela-manskligheten

En enkel influensa? Nä, jag tror inte det...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in