2020-03-25, 22:05
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apropos
Det är inte bevisat att karantän av hela regioner ens gör någon större skillnad, medan man får offra enormt mycket. I och med att masstestning med karantän på individbasis visat sig fungera, i enlighet med exemplet Sydkorea, så finns det uppenbarligen bättre vägar att gå.
Nej, karantän gör ingen skillnad om man låter smittade drälla runt utifrån vad deras samvete tillåter. För att karantän ska fungera behöver militär patrullera gatorna och skjuta skarpt mot egoistiska as som inte fattar att respektera situationens allvar. Vår ekonomi är redan knullad, det enda som kan hindra armageddon är hårdhandskar. Alla smittade bör isoleras från de friska och dr Tengele hängas som varnande exempel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Vrf pratar alla i tv om att de ska ta sjmord för att de förlorar sitt jobb? Är svensken så skuldsatt?
Bara ett försök att lura svenskar att acceptera alla som kommer dö. Aldrig varit så mycket prat om ekonomin i detta land som nu. Nä, kosta vad det kosta vill när vi ska importera hela tredje världen eller stoppa "klimatförändringarna", men nu jävlar bryr de sig enbart om ekonomin. Givetvis..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Jag är född i Finland och det känns väldigt dumt att bo i Sverige just nu. Har bott och betalat skatt i detta land i många årtionden och nu ser man att dessa skattepengar är borta med vinden. Hur har detta gått till? Varför är beredskapen inom sjukvården obefintlig?
För att våra politiker i symbios med näringslivet tjänar mycket pengar?
Staten och kapitalet sitter i samma båt.
Dom kanske hinner ro iväg, men en dag kommer folket ikapp.
Citera
Medlem
Mätning DN:

Tror du att vården klarar att hantera utbrottet?
12% mycket stort förtroende
32% ganska stort förtroende
23% varken eller
25% ganska litet eller mycket litet förtroende
2% vet ej

44% av svenskarna har stort eller ganska stort förtroende. Låga siffror.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aaabree
Jag tycker gott att FHM kan sitta i tystnad och arbete. Det enda som händer med för hög genomskinlighet är att alarmisterna får vatten på sin kvarn och regeringen kapitulerar därför att det är så demokrati fungerar.

Det spelar ingen roll vad som är rätt, om någon idiot lyckas övertyga röstarna om att det ska vara på ett visst sätt då brukar det bli så. Jag är inte redo att lämna över denna frågan till röstberättigade svenskar, jag har inget förtroende för denna gruppen.

Nä så klart, vi som är pöbel skall ej fatta nåt inriktningsbeslut.

Men låt för guds skull våra vassaste forskare som ej håller med FHM vara med på ett hörn.

Vad faan har vi att förlora?? Allt är ju fkd hursomhelst.
Citera
2020-03-25, 22:06
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Connyloppa
Du är ju så satans blåst! Anledningen till att vi badar i den här dynghögen nu är att idioter som du är röstberättigade...

Det din lilla lilla hjärna inte förstår är att den blir grundlurad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Erbjudit hjälp till äldre med handling, hänga upp varor på deras dörr.

De tackar snällt sen masar de sig ner till affären ändå.

Svårt att tvinga någon.
Ja, men måste ju samtidigt veta att vi lever i ett "opålitligt" samhälle...det är många äldre som blir blåsta...så jag förstår att de känner sig osäkra,..om det är nån nära anhörig, barn t ex så funkar det nog bättre, skulle jag tro.
Citera
Medlem
joh80s avatar
Professor Joacim Rocklöv, professor i epidemiologi och folkhälsovetenskap vid Umeå Universitet, säger till TV4 Nyheterna att dagens höga antal dödsfall i Stockholm är vad man varnat för.
– Det är oroväckande på alla sätt, men det är också vad vi har varnat för och vad man kan förvänta sig. Vi kommer att följa den starka utvecklingen under ett långt tag om man inte tar till starka åtgärder för att bromsa det. Och även om man gör åtgärder nu kommer det stiga i flera veckor.

Joacim Rocklöv fortsätter:

– Det har sett ut så i alla länder där covid dragit fram, Sverige nog inget undantag. Enligt olika beräkningar borde vi följa den trenden, det följer den starka utvecklingen. Vi har legat lågt ett tag, det är möjligtvis på grund av ren slump och också att yngre har smittats överlag, men ju mer viruset sprids i åldrarna kan man förvänta sig en kraftig ökning i både intensivvårdsbehov, vårdbehov och dödsfall. Jag gör bedömningen att detta kommer att pågå, det finns sätt att bromsa det på men de som Sverige vidtagit är inte nog.
Citera
2020-03-25, 22:07
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Jag tvivlar inte på att Sveriges journalistkår kommer att försöka framställa Anders Tegnell som en hjälte, oavsett vad som händer.

Journalistkåren kommer att bortse från att Anders Tegnells passivitet är orsaken till samhällets haveri. Ifall Anders Tegnell hade agerat mot smittspridningen i god tid, så hade samhället inte behövt stänga ner i panik. När företag går i konkurs, så kan dom tacka Anders Tegnell för att han skapade den ekonomiska krisen.

Vad skulle han gjort menar du?
Tvingat Italienresenärerna i karantän?

Ok, sen då? Världen runt omkring smittas fortfarande. Så för att garantera att vi inte får corona till Sverige så måste vi stänga gränsen mot alla. Vilket pajar ekonomin.

Det här är bara en spekulation men jag tror att företagen i slutändan kommer tacka Tegnell för ett bra jobb.
Bara en spekulation som sagt, jag följer inte Tegnell och sällskap så noga.
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aaabree
Han är chef över en myndighet som består av hundratals experter. Att enskilda läkare tror att de har någonting att säga till om framför denna samlade kompetens är mest pinsamt.

Hur mycket statistikteori läser man på läkarlinjen? en halv HP? noll?

Men då har vi 300 experter som säger en sak i Sverige då och sen har vi säkert 30000 experter om inte fler i världen som är minst på samma nivå om inte högre än den svenska expertisen som inte agerar lika. Du får mäta kuk om du vill men att försöka sänka folk enbart för de är en minoritet och försöka baktala dem utan att känna till vad dom kan blir bara löjligt
Citera
Medlem
Mätning DN:

Har du förtroende för myndigheternas roll?

40% har förtroende
30% lågt förtroende

Citera
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Och vad skall man göra med statistiken? Helt bisarrt agerande. Poängen med att testa många är att folk med milda symptom kan identifieras och sättas i karantän så att de inte smittar andra, och att folk kan behandlas på ett tidigt stadium, innan de utvecklat livshotande komplikationer. Därmed kan man bromsa smittspridningen och hålla nere dödstalen.

FHM sysslar tydligen bara med att leka att samla statistik, spekulera om "flockimmunitet" och hålla presskonferenser med allmänt babbel om att "platta ut kurvan" genom att tvätta händerna.

Jag vet inte. Som sagt så är de väldigt hemlighetsfulla med vad de egentligen håller på med. Man frågar sig detta själv, precis som många forskare gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in