Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Jaha du ser det komiska i situationen nu då?
Jag ser det så här. Till hösten har de flesta ekonomier i världen kollapsat med massarbetslöshet, fattigdom och svält i hela västvärlden. Då har vi kommit ett steg närmare jämlikhet eftersom alla tillhör tredje världen.
Jag skämtar inte.
Man kan inte gråta varje dag, heller.
Svält blir det nog inte, men det är nog slut med skid- och Thailandsresorna och Amaronevinet för de allra flesta, för i alla fall 15-20 framåt.
Jag kan tänka mig att samhället också måste se över bidragssystemen, t.ex. så att det inte längre blir självklart att få CSN till Kalle Anka-kurser (typ på humanistisk fakultet) eller utlandsstudier, och inte heller självklart med statliga pengar till alla de buskuniversitet och institutioner som finns idag. Där finns det massor att spara, som inte påverkar något omedelbart negativt.
Jag tror att människor i större utsträckning kommer att tvingas arbeta för sina bidrag. Det har redan börjat - det var ju någon kommun i Sverige, som villkorade socialbidraget mot att de tillverkade masker till sjukvården ett antal timmar per dag. Och det är ju inte mer än rätt.
Taket i sjukkassan, A-kassan och föräldrapenningen kommer att sänkas. Kanske lägger man ner alla SGI-baserade ersättningar helt och hållet, och låter det finnas bara ett gryndskydd, typ socialbidraget, för dom som är helt utblottade när de ansöker. Familjemedlemmar och släktingar kommer i större utsträckning förväntas försörja varandra. Sådana saker.
Folk kommer att få sälja sina hus till underpris, det är det första som händer, och många kommer inte att kunna täcka sina lån...
Men vi kanske till och med behöver ett uppvaknande? Jag menar den medelklass, som har levt i en bubbla, där de ansett sig ha "rätt" till en massa saker som de egentligen inte har råd med, och till stor del finansierat det med lån... Det kommer också att bli slut med "konsulter" som tar ut fantasiarvoden, och de höga gubbarna - VD:ar och styrelseledamöter - kommer inte att kunna ta ut de löner och fallskärmar som de får idag. Det kommer att ske en uppryckning på många håll, tror jag... tills vi har de stora klasskillnaderna här igen i nästa generation.