2020-03-25, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Hur menar du?

Har du bättre människosyn som vill skicka in 70+ pensionärer i riskgruppen att arbeta när vården dessutom signalerar brist på skyddskläder/andningsskydd?
Nej det vill jag inte. Jag missförstod nog dig.
Vill inte skicka dom i arbete igen, tar det hellre själv.
Men skulle gärna få veta om jag har haft eller har smittan själv innan jag kan göra nån insats.
Citera
2020-03-25, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
365 dagar.

Hur länge har vi haft corona i sverige?
Första dödsfallet för två veckor sedan.
Citera
2020-03-25, 21:24
Medlem
Citat:
365 dagar.

Ett antal månader nu.

Hur många kmr dö i corona i september?
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
365 dagar.

Nej, säsongsinfluensan spänner oftast över 90 dagar med vaccin och ligger i medeltal på 1000 i överdödlighet bland äldre. Vissa år mildare, vissa år svårare.
Citera
Medlem
bulletproofsouls avatar
Stackars sjukvårdspersonal som ska jobba i bristfällig skyddsutrustning medans kontorsnissar står och säger att läget är lugnt och stabilt
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
På Aktuellt nyss, ett inslag från ett sjukhus i Italien. Intressant att läkaren sa att en stor riskfaktor är fetma. Tyckte han tryckte mer på fetma än ålder och underliggande sjukdomar som riskfaktor.

Fetma - > I regel hypertoni (högt blodtryck) - > riskgrupp.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Ja, Nylands län!
Helsingfors är inte en lämplig enhet. Det vore ungefär som att införa utegångsförbud i endast Stockholms kommun, men ignorera Botkyrka, Danderyd, Ekerö, Haninge, Huddinge, Järfälla, Lidingö, Nacka, Sollentuna, Solna, Sundbyberg...

Våra sansade grannar stänger alltså ner ett helt län och inför undantagstillstånd medans vi fortfarande krökar på uteserveringar. Någon kommer att ha dragit katastrofalt felaktiga slutsatser.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
På Aktuellt nyss, ett inslag från ett sjukhus i Italien. Intressant att läkaren sa att en stor riskfaktor är fetma. Tyckte han tryckte mer på fetma än ålder och underliggande sjukdomar som riskfaktor.

Stämmer av de studier jag läst från UK bland annat. Ju högre BMI ju fler låg på IVA. Flest antal på IVA hade 30+ BMI
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Finland förklarar avspärrningen av Helsingfors med omnejd ganska enkelt.

Av 800 fall så är 500 upptäckta i Helsingfors med omnejd. Därför avskärmas den delen av landet.

Enkelt.
Citera
2020-03-25, 21:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Nästan 500 nya fall på 2 dagar, och totalt 66 döda.
Det börjar rulla på i Sverige nu.
Vad krävs för att Tegnell ska vakna?
Kommer han kunna ändra sin taktik utan att avgå?
Hur länge ska regeringen lyssna vidare på honom och inte ta egna beslut!?

Mörkertalet är dessutom stort i hela landet.
Alla län ökar stort på bara ett par dagar.

"Vi har läget under kontroll", "Det går som väntat" osv.
Verkligen Tegnell, är du helt säker eller är det din stolthet att inte erkänna hur fel du haft hela tiden som fortsätter att prata!?

42 döda i Sverige idag 25 mars. Vad får du 66 ifrån? Livlig fantasi?
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jaha du ser det komiska i situationen nu då?

Jag ser det så här. Till hösten har de flesta ekonomier i världen kollapsat med massarbetslöshet, fattigdom och svält i hela västvärlden. Då har vi kommit ett steg närmare jämlikhet eftersom alla tillhör tredje världen.

Jag skämtar inte.

Man kan inte gråta varje dag, heller.

Svält blir det nog inte, men det är nog slut med skid- och Thailandsresorna och Amaronevinet för de allra flesta, för i alla fall 15-20 framåt.

Jag kan tänka mig att samhället också måste se över bidragssystemen, t.ex. så att det inte längre blir självklart att få CSN till Kalle Anka-kurser (typ på humanistisk fakultet) eller utlandsstudier, och inte heller självklart med statliga pengar till alla de buskuniversitet och institutioner som finns idag. Där finns det massor att spara, som inte påverkar något omedelbart negativt.

Jag tror att människor i större utsträckning kommer att tvingas arbeta för sina bidrag. Det har redan börjat - det var ju någon kommun i Sverige, som villkorade socialbidraget mot att de tillverkade masker till sjukvården ett antal timmar per dag. Och det är ju inte mer än rätt.

Taket i sjukkassan, A-kassan och föräldrapenningen kommer att sänkas. Kanske lägger man ner alla SGI-baserade ersättningar helt och hållet, och låter det finnas bara ett gryndskydd, typ socialbidraget, för dom som är helt utblottade när de ansöker. Familjemedlemmar och släktingar kommer i större utsträckning förväntas försörja varandra. Sådana saker.

Folk kommer att få sälja sina hus till underpris, det är det första som händer, och många kommer inte att kunna täcka sina lån...

Men vi kanske till och med behöver ett uppvaknande? Jag menar den medelklass, som har levt i en bubbla, där de ansett sig ha "rätt" till en massa saker som de egentligen inte har råd med, och till stor del finansierat det med lån... Det kommer också att bli slut med "konsulter" som tar ut fantasiarvoden, och de höga gubbarna - VD:ar och styrelseledamöter - kommer inte att kunna ta ut de löner och fallskärmar som de får idag. Det kommer att ske en uppryckning på många håll, tror jag... tills vi har de stora klasskillnaderna här igen i nästa generation.
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Ett antal månader nu.

Hur många kmr dö i corona i september?

Miljontals...
(Världen runt)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera