Citat:
Ursprungligen postat av
defenseur
Ja, det borde de.
Och givetvis kan jag inte gå i god för att någon av de följande två förklaringarna är sanna, men jag föreställer mig att kanske bägge de första kan vara giltiga:
- I barngrupper (och sekundärt hos deras föräldrar) sprids nya infektioner snabbt. De närbesläktade SARS-CoV-1 och MERS-CoV virusen har har nog lett till att en stor grupp individer har partiell immunitet också för SARS-CoV-2, särskilt bland dem som haft barn födda efter ~1995 och bland barnen själva.
- Det är tänkbart (men inte säkert) att de antigen som immunsystemet stöter på först i livet ger störst avtryck, och således att en 20-åring har bättre immunitet mot ett virus som kom ut i befolkningen när denne var fem år gammal (för 15 år sedan), än vad en 75-åring har mot ett virus som kom ut när denne var 60 år gammal (för 15 år sedan), även om bägge har varit infekterade.
- Avslutningsvis funderar jag på om det finns rent matematiska anledningar som hänger ihop med att en 75-årings immunologiska minne har stött på ofantligt många fler smittämnen än en 15-årings immunsystem. Antalet minnesceller är ju trots allt ändligt.
Mycket intressant alltsammans! Någonting måste det ju vara, som gör att äldre drabbas så mycket mer nu - även äldre som inte är "ålderdomssvaga" ännu, för DET vore ju inte så konstigt. Utan även människor i 50-60-årsåldern - och det är ju ingen ålder idag.
Ja, dagissmittorna härdar antagligen de barn - och föräldrar - som de inte dödar...