Citat:
Ursprungligen postat av
Stockholmslivet
Tvärtom var de väldigt tidiga med reserestriktioner och ligger därför oändligt mycket bättre till än alla EU länder.
Beslutet om att stänga landets skolor togs vid cirka 200 bekräftade Corona-fall, på 140 miljoner invånare. Deras hållning är extremt proaktiv, långt mer än något EU-land.
Ja och nej. Ryssland var enormt mycket bättre på att stoppa smittan vid gränsen. De stängde gränsen mot Kina redan i januari och införde snabbt att resenärer från högriskländer screenas på flygplatsen, testas, och sätts i karantän. Det har gett en fördröjning på några veckor. Spridningen var inledningsvis väldigt begränsad. När de första fallen av intern spridning dök upp så var man snabba med att stänga universitet och verksamheter som drivs i offentlig regi, typ museer, teatrar, fritidsaktiviteter för barn, simhallar, och liknande. Stängningen av skolor skedde stegvis, där regioner och städer gjorde på lite olika sätt, men nu tror jag alla skolor i hela landet har stängt.
Jag tycker det går lite sämre med stängning av kommersiella verksamheter, tyvärr. Sådant som kaféer, gym, köpcentra, osv, allt som drivs i privat regi, rullar på ungefär som vanligt. Och ungefär som i Sverige så lever de flesta i förnekelse över vad som kan hända, så folk ägnar sig åt helt onödiga aktiviteter och rycker på axlarna åt riskerna. Så vi får väl se hur det går. Min förhoppning är att det verkliga utbrottet inte riktigt hinner komma innan det blir varmt och folk kan åka ut och isolera sig i sina sommarstugor. Nästa vecka är utlyst som "ledig vecka", så de flesta skall inte jobba, men får lön ändå. Man får hoppas att det organiseras på ett vettigt sätt, men farhågan är förstås att en massa idioter kommer att utnyttja "ledigheten" till att sprida smittan än värre än vad de hade gjort på sina arbetsplatser. Det lär väl komma fler åtgärder som kompletterar, hoppas jag...