2020-03-25, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
hemskt att det inte avtar

Men det har avtagit något. Man har varit uppe på siffror runt 790 per dygn vill jag minnas. Så det minskar och Italien blir kanske det land i Europa som först går ur eländet.
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miamiboy
tyvärr stefan kommer aldrig stänga sitt land endå om 1000 dör

Risken finns att du får lägga till en nolla eller i värsta fall två på den siffran är jag rädd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Vi som lever nu har aldrig upplevt några riktiga globala kriser. Helt plötsligt blir det uppenbart varför socialdemokraterna och andra valde att organisera landet som de gjorde. Nu får sig globaliseringen och liberalismen en käftsmäll. Jag tror USA går mot den största Corona katastrofen av alla med sitt extremt neo liberala samhälle!
Vi hade trygghet tills politikerna började känna sig för trygga och sålde ut allt. De tänkte nog aldrig på att vi skulle kunna få en liknande situation utan allt har handlat om risken för att hamna i krig.
Det går riktigt bra för Trump än så länge. De har aldrig haft samma samhälle som oss så de kommer knappast att reagera som oss svenskar. Men man kan hoppas att globalismen är long gone efter det här.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Det är ju inte så att man nöjer sig sådär. Arbetet fortsätter. Mässan i sthlm, alla tält som satts upp osv. Det är riktigt bra att vi fått tid att förbereda vården. Det är bara det jag säger. Om det hade slagit till som i Italien utan förberedelser, även i Sverige, så hade vi varit ännu mer rövknullade. .

Något positivt iallafall.
Det kommer inte räcka på långa vägar pga regeringen och Anders Tegnells inkompetens.
Citera
Medlem
Har ni läst vg.no intervju med AT ?

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/JoAQnX/sveriges-smittevernekspert-det-er-norge-som-er-forsoekskanin
Citera
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taskpungen
Är du trög på allvar? Om plan kraschade regelbundet, med ett ökat antal dödsoffer för varje dag som gick, hade din jämförelse varit bra.
Och avlivar ett förkylningsvirus några åldringar i förtid regelbundet, eller bara plötsligt under en månad eller två, som nu och som alltid? Det är ju samma sak. Så därför är det högst relevant att jämföra med dödstalet på årsbasis, och inte dag för dag.

Den dramatiskt ökade dödligheten av den djupaste depression som Sverige någonsin har genomgått (sedan någon missväxt vid mitten av 1800-talet) kommer däremot att vara i många år och årtionden. Nu när Sverige permanent sjunker ned tilla att bli ett av Europas fattigaste länder. Det var ju eurokrisen som gjorde den italienska sjukvårdspersonalen så avrustad inför detta förkylningsvirus. Hur illa blir det inte nästa gång i Sverige med halverad sjukvårdspersonal och halva medelklassen i långtidsarbetslöshet, ifall tvärtom ett FARLIGT virus skulle dyka upp!? T.ex. ett som främst dödar spädbarn.

Men du har aldrig klarat av att tänka i två steg, va. Inge bra på schack.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEMONOMICON
SARS-CoV-19 är ett virus som ger sjukdomen covid-19 vars symtom LIKNAR en influensa.
Det är ett virus som sätter sig i lungorna. Det är inte en influensa.
Sluta tro att det är ett förkylningsvirus, det är fruktansvärt naivt. Tror du verkligen varenda land skulle sätta sig själva i karantän och krascha sin ekonomi för ett "influensavirus"??

Ja, om ett nytt influensavirus som ingen människa någonsin har haft börjar spridas så är vi i exakt samma situation, äldre och sjuka drabbas hårt, sjukvården likaså, bara att gå tillbaks till Svininfluensan som vi snabbt fick fram ett vaccin mot, annars hade vi varit i samma läge.
Citera
Medlem
Bara svenska flaggor på Regeringens presskonferenser numera. Inga EU-flaggor så långt ögat når.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Troligvis är 11-12% av invånarna i region Stockholm nu infekterade av coronavirus.

Således bedömmer jag det vara alldeles för sent att sätta in någon karantän tyvärr. Det allra bästa vore att alla möttes på Sergelstorg och tungkysser varandra, sen glömmer vi de närmaste 3 veckorna och bygger upp staden igen på andra sidan.

Faktiskt: Så illa är läget.
Citera
Medlem
DikTs avatar
Blir lite mörk humor nu när de enda som har samma inställning till Corona-hanteringen som Sverige är Trump, Putin och Bolsonaro. Inte de som Sverige brukar se som förebilder annars.
Citera
2020-03-25, 19:56
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burberry
Jag vet inte om jag är ute och svävar. Jag tolkar som när man har sett presskonferenser från FHM att det upp till regeringen om man vill minska antalet personer i sammankomster, stänga skidanläggningar osv. Jag uppfattar som att Tegnell inte kan göra mycket mer än vad gör.

Jo du har nog tyvärr svävat in i en psykos är jag rädd för.

Tegnell skulle hade kunnat gett regeringen samma råd som de utländska epidemiloger gett sina regeringar.

Stoppa flyg och begränsa befolkningen för exponering av coronaviruset.

Slagit i larmklocka tidigt, så regeringen kunnat mobilisera de resurser som behövs för att kunna möta denna pandemi...
Citera
2020-03-25, 19:56
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
Spridningen har redan nått ett antal fängelser i usa

Såvida de inte släpper ut fångarna lär det vara deras minsta problem; de sitter så att säga i karantän på riktigt. De är ganska kallsinniga till fångars lidande i det landet, så förmodligen lär de bara låta dem dö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in