2020-03-25, 19:43
Medlem
Vi som lever nu har aldrig upplevt några riktiga globala kriser. Helt plötsligt blir det uppenbart varför socialdemokraterna och andra valde att organisera landet som de gjorde. Nu får sig globaliseringen och liberalismen en käftsmäll. Jag tror USA går mot den största Corona katastrofen av alla med sitt extremt neo liberala samhälle!
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Börjar bli lite läskigt. Det var som mest 6 dödsfall när jag skrev det igår, sedan uppdaterads den 24e mars till 13 dödsfall på en dag.

Det var även 33 dödsfall när jag kollade men nu sa dom 60 på TV... Jag hittar dock ”bara” 44 på ”worldometers”.

När jag skrev det var det 11e dagen så idag är det 12 dagar i rad. Eller 15 dagar sedan allra första dödsfallet (det var därefter 0 fall i några dagar).

Det är väl för tidigt än att prata om ”worst case”, men jag är inte mindre orolig just nu att ”12-16 dagars-trenden” gäller innan den riktiga smällen kommer...

"Stormen är här" nä det är bara en liten fläkt av vad som komma skall.....

https://omni.se/18-coronapatienter-har-dott-i-stockholm-bara-senaste-dygnet-stormen-ar-har/a/qLB1Jm
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Ganska likt italien dessvärre. Har trott på 233 döda i sverige på söndag en stund, för att följa italien. Då skulle vi haft 79 fall totalt idag. Det har vi inte.

Men dagen innan hade italien 52. Så vi befinner oss mindre än 24 timmar efter de.

Vad som kan hjälpa oss är en yngre befolkning, och mer osocialt beteende. Samt att vi var förberedda, så att de gamla som vill fått chansen att gömma sig.

Men Italien hade långt större tilltag av karantän i samma läge.

Det ser mer eller mindre dystert ut. (såg bra ut idag med typ 3 döda,,,vete fan hur de kunde glömma 15 st)
Jag skulle säga att vi är ungefär tre veckor efter Italien, även om det är svårt att jämföra.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Sluta, de som verkligen har blod på sina händer är NI som fortfarande eldar på stämningen hysterin kring viruset. Ni har noll samvete.

Nej, det är sådana som du, som medvetet förminskat allvaret, som har blod på sina händer. Många människor går naturligtvis på ert skitsnack, särskilt då naiva svenskar som ej är vana vid krissituationer, och går ut bland folk som vanligt.

Folk som spridit förnekande dynga bland annat här är indirekt skyldiga till de höga dödstal vi kommer få se i Sverige.

Hoppas det känns bra.
Senast redigerad av Utspilld 2020-03-25 kl. 19:45.
Citera
Medlem
vidrikfittanens avatar
Restauranger och skit som redan efter nån veckas stängning eller kraftigt tapp av kunder måste avskeda personal var från början inga bra företag.

Faktum är att en del bra saker kan följa i coronans spår. Osunda verksamheter kan suddas ut. Människor som har drivit företag utan att egentigen vara livskraftiga företagare får gå tillbaka till sin läst och bli förvärvsarbetare igen.
Flygbranschen kan stablisera sig. Lågprisflyg och okynnesresande väck. Onödig massturism väck.
Jag tror att corona kan ha en positiv effekt på invandringen till Europa. Förhoppningsvis upphör den helt. Kanske många väljer att lämna landet. Det vore fantastiskt om framförallt människor från MENA, Afghanistan och Somalia självmant lämnar. Det lär bli sämre tider nu. Invandrarna vill inte stanna här då.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det var ju DU som började med ad hominem och yrade om regimtrogen eller nåt annat politiskt efterblivet.

Nä. Det var du som bad om siffror, som jämförelse.
Jag svarade. Per capita.
Du kallade mig idiot.

Och mer därtill.

Min fråga kvarstår. Regimtrogen? Med tillägget; till varje pris?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Så du har aldrig varit förkyld?

vad har det med mitt påstående att göra?

Har jag vart många gånger, men nästan uteslutande på vinterhalvåret.
Sen jag började skärpa mitt intag av c vitamin har jag inte vart förkyld nån gång dom senaste åren.
Bob koncentrerade lättdrycker några glas om dagen kan jag rekommendera.
Tror även detta har bra skydd mot covid 19.
Citera
Avslutad
Det är vid Stockholms presskonferans lokala alltså då 64 dödsfall i hela landet 18 dödsfall lokalt i Stockholm.nu förstår vi att siffran kan vara högre nu några timmar senare .
Vet nån varför Worldometers inte uppdaterar siffran har den ökad redan eller mörkar Skitlandet Sverige. Detta .finns det något som hindrar oss från att sluta som Italien i så fall VAD ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobb
Tror att fokuset på att skydda "de äldre" vaggar in "yngre" med underliggande sjukdom i en falsk säkerhet. De flesta som dött i Sverige är trots allt i spannet 50-59.

Falskt. Medelåldern bland de döda är 80+.
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravenbox
Det går att göra lagändringar på det. Det har pratats i många år om att vi borde ha den möjligheten, och nu när krisen är här gäller det att tänka utanför boxen. Alternativet är att Sverige bryter samman om det fortgår i den här riktningen.
Det känns som en ganska grundläggande förändring.. Typ i stil med grundlag. Sådana ändrar man ju inte i brådrasket om det nu är så.
Citera
2020-03-25, 19:44
Medlem
aina08s avatar
Ser ni Rapport på SVT1 just nu!?
Man filmar från ett sjukhus i Italien.
Läkaren säger till reportern "Berätta i Sverige att alla ska hålla sig hemma direkt vid första Coronafallet".
Reportern "Folk stannar inte hemma i Sverige".
Läkaren "Hmm, ja då kommer ni troligtvis få som oss".

Tegnell "Vi har kontroll på läget"...
Citera
2020-03-25, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Nä och ändå dör det lika många här. Det är intressant.

Källa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in