2020-03-25, 19:18
Medlem
Nu kommer väl skolstängningen bli åter aktuell? Hur länge dröjer det innan även Sveriges skolor stänger?
Citera
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravenbox
Jag har räknat lite på det där, vänta du till mitten av april, jag uppskattar i Sverige att 100-200 kommer dö per dag då, lågt räknat. Det beror helt på när undantagstillståndet, med utegångsförbud är ett faktum.

Otroligt skrämmande siffror och absurt att inte myndigheterna gör något!!! Alla andra länder agerar ju kraftigt?! Varför inte vi? Jag har släktingar som jag älskar otroligt mycket och som betyder ALLT för mina barn! Men som har diabetes och hjärtproblem. Är så otroligt rädd för att förlora dem och att mina barn ska förlora dem.
Citera
Medlem
Hemi57s avatar
Det känns som om FHM väntar för länge.
Sätt in åtgärder NU!
Denna halvblessyr till åtgärder kommer inte få bukt på viruset. Endast förlänga den.
Varför ska man "Vänta och se" för att ev. ta nya beslut??
Citera
2020-03-25, 19:19
Medlem
Covids avatar
Nigeria.

Citat:
Ursprungligen postat av Jay2dZ
Vilket land tror ni är det mest drabbade totalt om 6-12 månader?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Håller vården verkligen på att kollapsa?
Inga rapporter tyder på det.
https://portal.icuregswe.org/siri/report/kumulativ
https://portal.icuregswe.org/siri/report/veckovis
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
När Stockholm peakar, så kommer 500-600 personer dö på en och samma dag i Stockholm.

Angående Italien: Man ser en tydlig exponentiell uppgång i antalet döda fram till för en vecka sedan. Efter det, så har siffran stannat runt 650-700 personer per dag. Detta är förväntat, eftersom det då var 10-11 dagar efter det att Italien satte in sin drakoniska nedstängning av hela landet. Man kan säga att Italien tajmade det ganska perfekt faktiskt.

Ja, en nödbroms tar minst två veckor så antalet döda kommer växa kanske 20-25 procent per dag i minst 2 veckor. Så vi har möjligheten att slå Spanien. Dr Tengele gnuggar händerna nu
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkylatorn95
Kan du?

Nix tror inte det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
Säg att man jobbar inom vården.

Och man förväntas möta/vårda coronasmittade patienter utan komplett skyddsutrustning.

Hur känner man inför det egentligen ???

Är det många kollegor inom vården som är frånvarande?
Många som är hemma och vabbar eller är sjuka själva??

Jag har en nära barndomsvän som arbetar på ett äldreboende i Göteborg som berättat för mig att där är merparten av medarbetarna sjuka och de håller sig hemma (timanställda får rycka in). Dessutom finns det vårdtagare på äldreboendet som misstänks ha covid-19 och är väldigt sjuka just nu, men ingen kan testas (varken de som arbetar eller vårdtagarna) pga. brist på tester.

På FHM pressträff igår sa de att "vi var sena på bollen" med att beställa tester och att det är på ingång. Men när det sker vet ju ingen då det är en global efterfrågan på testerna.

Helt sjukt!
Citera
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Om antalet IVA ökar 28% per dag så kommer ju döda också öka några dagar efter. Stockholm är vårt Bergamo om ett par veckor

Om ett par veckor är våren här.
Influensan dör alltid ut i april.
Sluta hoppas på domedagen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
Ja, och man hittar fortfarande dinosaurie-DNA så här sjuttio miljoner år senare. Betyder inte att det är aktivt.

RNA virus sönderfaller utan värd, så länge du hittar RNA så kan det infektera celler.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrljus
Idag kom ett helt flyg-lass med hostande 70+ Svenskar från Spanien och landade på Arlanda. Inget tänk på karantän för fem öre och heller ingen som mötte upp och informerade, så snart exploderar det säkert... gott nytt år!
Så galet så man blir knäpp.
Citera
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joohnn
Det där med flockimmuntet låter jobbigt.....
Forskare på island hade ju hittat runt 40 typer av viruset nu.
Det värkar mutera mycket!!!
Länka gärna källa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in