2020-03-25, 15:52
Medlem
Flashbackexperter. SVT expert anser att Italien nåt sin topp. Sa inte svt de för några dagar sen med? Vad är de för pajas experter som jobbar där?
Citera
2020-03-25, 15:52
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
En intressant tanke, nu om alla länder runt om i världen och Europa tar extrema krafttag och på något sätt lyckas kväva epidemin i deras nationer. (kanske högst osannolikt) Då kvarstår vi svenskar och kanske en klick andra länder med ett virus som kommer cirkulera ett bra tag framöver. Inte mycket semesterresor för svenskarna som väntar det närmaste året.

När dammet har lagt sig kommer världen se annorlunda ut på betydande punkter. Våra barn kommer inte resa på semester på samma sätt som vi. Gränserna som nu i snabb takt byggts upp pga viruset kommer inte tas ner i samma omfattning. Globalismen är död.
Citera
2020-03-25, 15:53
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeyserSozemdf

Dålig beredskap är resultatet av fred i 200 år, vi lever i en bubbla där kriser runt om i världen inte är något som når Sverige.
Det tror jag nu inte alls.
Vår beredskap mot den här sortens hot var faktiskt relativt god på 1980-talet. Sedan slog Thatcherism och Reaganism igenom. Nationer och stater ansågs vara passé. Allt skulle bli bättre och friare om vi lät den fria företagsamheten leda oss framåt. Tyvärr såg det ut som om det var sant, så dessa idéer har kunnat få fullt genomslag hos oss. Det är en brist i det svenska nationalkynnet. Vi är så förbannat doktrinära av oss.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
”En äldre person med bakomliggande sjukdomar” enligt SVT:
https://svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/en-person-i-norrbotten-har-avlidit-pa-grund-av-covid-19

Vet du var i Norrbotten den avlidne bodde?
Nej, men mest troligt kusten, men vet inte helt säkert.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
För att många av oss tror att det är enda sättet att sakta ned viruset. Vad är det du vill ha en källa på?
Att flockimmunitet fungerar
Ge mig en undersökning eller vad som helst. Annars snackar ni bara skit.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regicide86
Island var väl ännu högre.. 50%?

Lyckas inte hitta några siffror på det, får gärna länka om du hittar källan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
För det första så har USA invånare på 327 miljoner ungefär, inte 230 miljoner. För det andra så stämmer inte det du skriver om mina påståenden. Det är antaganden från din sida.

Att testa kan ge information som kan vara underlag för beslut och strategiutveckling. Det är vad jag menade. Fråga nästan gång innan du kommer med idiotiska och förvrängda påståenden som du menar att jag har påstått.
Hur ser fördelningarna ut i de båda länderna då?
Citera
2020-03-25, 15:54
Medlem
Gusselbys avatar
Ursprungligen från tidningen El Pais. (Även AP och TT.)

"Gamla hittas övergivna i virusdrabbat Spanien"
https://www.vk.se/2020-03-24/gamla-hittas-overgivna-i-virusdrabbat-spanien
Ingen rolig läsning.
Citat:
De är gamla och sjuka – och många av dem dör ensamma på sina rum. Läget på äldreboendena i det hårt coronavirusangripna Spanien rapporteras vara desperat.
Citera
2020-03-25, 15:54
Medlem
Gymkedjan SATS har alltså fått godkänt från Folkhälsoinstitutet att ÖPNNA.
Jag gråter över våra myndigheters arrogans och ryska roulettspel.
Citera
2020-03-25, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Gymkedjan SATS har alltså fått godkänt från Folkhälsoinstitutet att ÖPNNA.
Jag gråter över våra myndigheters arrogans och ryska roulettspel.

Varför skulle de inte få godkänt när deras konkurrenter inte ens haft stängt?
Citera
2020-03-25, 15:55
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Nej, det finns ännu ingen som börjat testa immunitet mot SARS-CoV-2 i mera än experiementell skala.

Blir vi inte immuna så kommer människan bli utrotad. Det vore alltså första och enda gången, vilket statistiskt är väldigt osannolikt. Frågan är snarare hur många som blir immuna.
Citera
2020-03-25, 15:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nitlip
70000 smittade / 42 döda = 0,0006

=0,6 promille

Fast nu är det ju inte så att alla 69958 smittade som inte dött kommer överleva. Så den uträkningen blir såklart helt fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in