2020-03-25, 13:03
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Beror ju på, om alla börjar vandra runt i Stockholm innerstad, packade som sillar, är det ju en dålig ide. Promenad i solsken på 99% av landets övriga yta lär däremot inte vara några bekymmer alls. Antar att folk förstår den distinktionen.

Jodå, en promenad på landsbygden i den egna byn, hälsa på grannen (hålla avstånd), gå ut med hunden. Inga problem.
Problemet uppstår när folk i städer vill, anser sig ha rätt att göra detsamma. Det kan de givetvis också göra men i mer tätbefolkade samhällen uppstår då en massa situationer då människor kommer för nära varandra och då kan smittan lätt spridas.
Citera
2020-03-25, 13:03
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Samma på mina barns skola, det verkar som folk börjar släppa detta och då tror i alla fall jag inte att bomben har exploderat än...känner själv att jag börjar bli less? vill tillbaka till det vanliga men jag tror och är livrädd för att detta knappt har börjat..
Ja, och det är ju väldigt farligt att invaggas i falsk trygghet alltför tidigt.
Citera
2020-03-25, 13:04
Medlem
Från SVT:
Citat:
• 14.00: Folkhälsomyndigheten, MSB och Socialstyrelsen håller presskonferens om läget i Sverige.

Klart att vi behöver presskonferens och lägesuppdatering men jag tror också att det är presskonferens för att dödssiffran för detta dygn har höjts otroligt mycket jämfört med det vi sett tidigare. Gissar på att det är nu dödsfallen börjar komma på 10-15 om dagen och öka sakta men säkert. Italien i en mindre skala. Vi får se vad som sägs om 1 timma.

Oklart vart detta sänds men förmodligen sänder Expressen, SVT-Play och Aftonbladet det.
Citera
2020-03-25, 13:06
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Jag vet inte om jag var oklar, 10-12% KOMMER BEHÖVA sjukvård. Alltså resterande delar som är smittade kommer ha vanliga influensa symptom eller nästan inga alls. Dessa 10-12% måste ta kontakt med sjukvården och belasta systemet där.
Exakt så är det men måste tillägga att de som inte bär på symtom eller inte känner något alls är fortfarande ute i samhället och smittar.
De som har covid-19 eller influensa håller sig självklart hemma men innan symtomen på covid-19 tex så hade även de hunnit smitta andra.
Vi får väl hoppas att det ger flockimmunitret. Finns väl just nu inga säkra alternativ.Det härjar väl redan fritt och här i Stockholm verkar smitthärden vara större men Stockholm har ju mycket mer invånare.
Jag sneglar mest på siffror på andra delar utav Sverige och kollar om det ökar drastiskt, eller om nya städer dyker upp med dödsfall osv.
Känns som att det är lite för långt gånget för att ta till det tunga artelleriet.
Citera
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tanakh
Från SVT:

Klart att vi behöver presskonferens och lägesuppdatering men jag tror också att det är presskonferens för att dödssiffran för detta dygn har höjts otroligt mycket jämfört med det vi sett tidigare. Gissar på att det är nu dödsfallen börjar komma på 10-15 om dagen och öka sakta men säkert. Italien i en mindre skala. Vi får se vad som sägs om 1 timma.

Oklart vart detta sänds men förmodligen sänder Expressen, SVT-Play och Aftonbladet det.

Det är presskonferens med myndigheter varje vardag kl 14.00 och det har varit så i flera veckor.

Sedan att antalet dödsfall kommer stiga är oundvikligt. Det är en naturlig konsekvens av den smittspridning vi haft.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Nu har iaf två bekanta gått igenom Corona troligen(får inte testas sig). En tredje nu ev. som börjat få ont i halsen. Jobbigaste symptomen efter hög feber och hosta var förlorat lukt & smaksinne som varat i snart 6 dagar. Sen överhängande trötthet, jobbigt att gå uppför en trappa t ex.

Kontrollera syresättningsnivån omgående, utifrån det där med trötthet om det innebär andfådd.
Citera
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Ja

På grund av dom massinvandringskostnader Reinfeldt och Löfven dragit på oss har vi inte råd att göra en dansk lockdown
Klart att vi har råd att göra en lockdown, men regeringen vill inte pga ekonomiska konsekvenser som värderas högre än folkhälsan.
Citera
2020-03-25, 13:07
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
https://www.cnbc.com/2020/03/24/bill-gates-us-missed-its-chance-to-avoid-coronavirus-shutdown.html

Bill Gates:"Temporär nedstängning av hela landet i 6-10 veckor det bästa. Men för sent nu.
Finns ingen mellanlösning"

Vidare säger Gates att antalet tester är avgörande. "Testa så många, många, många"
Tegnell och FHM:s agerande är raka motsatsen.

Ja Gates är en person som jag inte brukar hålla med men där har han rätt.
Citera
2020-03-25, 13:07
Medlem
Larasofts avatar
Vi måste ha detta ändrade beteende i kanske ett år tills det finns antivirala läkemedel eller ett vaccin. Folk tror att det finns något magiskt slutdatum i början av sommaren 2020.
Citera
2020-03-25, 13:08
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Och det är förutsatt att vi också får immunitet samt inte drabbas av en ny våg - låt säga till hösten.
Alla blir inte immuna.
https://www.todayonline.com/world/14-patients-who-recovered-covid-19-test-positive-again-guangdong-report
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
De håller fortsatt stängt i övriga norden men öppnar igen i Sverige. Vad har det med Danmark att göra?

Inte vet jag, men jag kommer ihåg att anledningen till att dom stängde var att någon med corona hade besökt en massa anläggningar i Danmark
Citera
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Snarare att sjuklönen/VAB utan intyg löpte ut.
Är inte det kravet slopat längre?

https://www.forsakringskassan.se/privatpers/!ut/p/z1/04_Sj9CPykssy0xPLMnMz0vMAfIjo8ziTTxcnA3dnQ28LdyNTQ 0cAwMMjU38jby8gg30w_Wj9KOASgxwAEcD_YLsbEUAFUIRCA!! /?1dmy&mapping=%2Fprivatpers%2Fnyhetsarkiv&urile=wc m%3Apath%3A%2FContentSE_Responsive%2Fnyheter%2Fnyh et-slopat-intyg-vab

?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in