Jag har varit hemma i två veckor. Har en svajig feber som kommer och går. Lite hosta men inte mycket. Tar mitt ansvar. Bor i Gbg som än så länge verkar ha klarat sig väl.
Men jag får inte testa mig. Jag vet inte vad jag har. Virus, influensa, förkylning?
I vanliga fall hade jag tryckt i mig en Ipren, och knatat till jobbet, så jäkla sjuk är jag inte. Men det är förenat med gatlopp idag. Håller mig hemma trots ekonomisk panik. Är ju sann lutheran. Gör som man ska.
Om jag återvänder till jobbet och en kollega insjuknar dagen efter, även om det bara är en förkylning, kommer finger pekas på mig.
Detta icke-testande leder till misstänksamhet, fingerpekande, diktatoriska tendenser, misstänkliggöranden.
Man kan inte försvara sig.
Detta är effekten av regeringens politik. Vänta bara, så får vi välkomna Stasi-liknande angiverier när folk ska smittspåra sig själva. Vänskapsband som bryts, kollegor som sneglar snett, familjemedlemmar som pekar finger mot andra familjers kompisar.
Så blir det nog. När ingen vet vem som är smittad och vem som har allergi, blir alla med den mildaste åkomma lika misstänkta som paria.
Fan vad jag vill ha det där testet. Nu.
Men nejdå, vi ska göra vår plikt, men aldrig någonsin får vi kräva vår rätt.
Ur editorial hos CNN som inte går att länka:
Citat:
When it comes to stopping the spread of a pandemic, testing is key. If a person is diagnosed, they can be isolated from others and treated appropriately. As WHO director-general Tedros Adhanom Ghebreyesus*said earlier this month: "We have a simple message for all countries: test, test, test."
But nearly three months after Landt first noticed reports of a mysterious disease, countries around the world are still struggling to test for Covid-19, the infectious disease caused by a new novel coronavirus. Some tests are inaccurate, others took a long time to create, and now testing companies are warning they are running dangerously low on materials.
That raises an important question: if a test can be developed so quickly, why are some countries still struggling?