2020-03-25, 10:40
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Intressanta resonemang, men hade du några siffror över den totala överdödligheten i Italien under coronaepidemin? Man kan ju spekulera och fundera hur mycket som helst. Jag är mer intresserad av fakta och statistik.

Det finns naturligtvis ingen statistik eftersom de är mitt inne i detta. Det är ju också helt omöjligt att bedöma, men jag skulle förmoda att covid-19 påskyndad döden hos många som kanske ändå skulle ha dött inom ett halvår. Jag säger inte detta för att vara cynisk och inget facit finns.
Citera
2020-03-25, 10:41
Medlem
Jag har varit hemma i två veckor. Har en svajig feber som kommer och går. Lite hosta men inte mycket. Tar mitt ansvar. Bor i Gbg som än så länge verkar ha klarat sig väl.

Men jag får inte testa mig. Jag vet inte vad jag har. Virus, influensa, förkylning?

I vanliga fall hade jag tryckt i mig en Ipren, och knatat till jobbet, så jäkla sjuk är jag inte. Men det är förenat med gatlopp idag. Håller mig hemma trots ekonomisk panik. Är ju sann lutheran. Gör som man ska.

Om jag återvänder till jobbet och en kollega insjuknar dagen efter, även om det bara är en förkylning, kommer finger pekas på mig.

Detta icke-testande leder till misstänksamhet, fingerpekande, diktatoriska tendenser, misstänkliggöranden.

Man kan inte försvara sig.

Detta är effekten av regeringens politik. Vänta bara, så får vi välkomna Stasi-liknande angiverier när folk ska smittspåra sig själva. Vänskapsband som bryts, kollegor som sneglar snett, familjemedlemmar som pekar finger mot andra familjers kompisar.

Så blir det nog. När ingen vet vem som är smittad och vem som har allergi, blir alla med den mildaste åkomma lika misstänkta som paria.

Fan vad jag vill ha det där testet. Nu.

Men nejdå, vi ska göra vår plikt, men aldrig någonsin får vi kräva vår rätt.

Ur editorial hos CNN som inte går att länka:
Citat:
When it comes to stopping the spread of a pandemic, testing is key. If a person is diagnosed, they can be isolated from others and treated appropriately. As WHO director-general Tedros Adhanom Ghebreyesus*said earlier this month: "We have a simple message for all countries: test, test, test."
But nearly three months after Landt first noticed reports of a mysterious disease, countries around the world are still struggling to test for Covid-19, the infectious disease caused by a new novel coronavirus. Some tests are inaccurate, others took a long time to create, and now testing companies are warning they are running dangerously low on materials.
That raises an important question: if a test can be developed so quickly, why are some countries still struggling?
Citera
2020-03-25, 10:42
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Du vet väl hur det är med dagis, börjar ungen snora eller var lite hängig ringer de föräldrarna direkt, -"kom genast och hämta"! Och nu om de tror ungarna har corona kommer det att bli hysteriskt. Alternativt går personal hem för att de tycker sig vara sjuka, sant eller inte sant. Då måste "dagiset" stänga i alla fall på grund av personalbrist.

"Dagis" får man väl inte säga längre men det vittnar om min ålder.

Jo man måste ju väga in saker som personalen. Det verkar ju som att just barn inte blir allvarligt sjuka men fortsatt utan nästan symptom kan sprida skiten vidare. Så att antingen personalen blir sjuk eller helt enkelt inte vågar jobba är den stora utmaningen. Om man nu håller fast vid att hålla just skolor öppna.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlmightyFarfar
Det går åt andra hållet med, inte så att man kollar efter corona på alla som dör i Italien eller sverige.

Märkligt att senaste månaden har flera i området samt släkt gått bort. Ja dom var äldre o sjuka men alla samtidigt...

Det är nog marginellt det som går åt andra hållet.
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Det finns inga experter, då hade vi haft ett vaccin redan hehe.

Brukar ta mellan 4-8 år att få fram ett vaccin enligt de som verkar ligga längst fram med ett vaccin och som utför tester i USA nu. De sa att om man får fram det under 2021 så är det ett världsrekord med stor marginal
Citera
Medlem
Är det dyrt med testkitt eller varför testar man bara folk i kylrummet?
Citera
2020-03-25, 10:43
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Du måste vara lågintelligent som inte kan läsa innantill. Var skrev jag att jag inte kommer ihåg när jag blev vaccinerad.

Du hoppade in i en diskussion som handlade om tvångsvaccinering, den andra personen hävdade att den inte visste att vi hade något tvångsvaccinering i sverige, säger att det är frivilligt.

Jag påstod att barnen tvingas, vare sig de vill eller inte. Vilket stämmer. Jag motbevisade alltså den andra personens påstående med enkel logik och ett ostridbart exempel.

Du gillade inte att jag påvisade att tvångsvaccinering existerar i Sverige, hoppar därför på mig med ett påstående om att barnen inte vet sitt eget bästa, vilket är totalt ovidkommande. Det var inte vad som diskuterades, det sved bara i din päls av någon anledning. Så kom inte och prata om läsa innantill och "Var skrev jag", du har ju precis gjort samma sak själv.

Är du en vänstervriden ärthjärna månne?
Citera
2020-03-25, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Nej, jag har aldrig trott på det där snacket om flockimmunitet som Anders "ättestupan" Tegnell introducerat som nån slags Svensk extraordinär modell som ska frälsa oss från C19.

Vad med alla ny barn som kommer till? Ska vi sen ha stängda gränser mot omvärlden för all framtid mot de som inte skaffat sig denna flockimmunitet?

En evighetslång husarrest är det vad vi pensionärer fått av AT "Ättestupan" tills döden kommer och befriar oss. Ja man får väl tacka på förhand då! Om man åtminstone ändå fick testa sig
Ja, en evighetslång husarrest har man effektivt skapat i Sverige.

Gränserna mot omvärlden kommer att bli problematiska nu när norge/Danmark gör det klokaste och Sverige blir en smitthärd.

Det bästa i kråksången är att de skyldiga i Sverige är kända för alla. Giljotiner måste byggas på alla våra torg.
Citera
2020-03-25, 10:44
Medlem
Medelkasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Det stämmer. Men nu ska du få höra: produktionen är ändlig och det finns inte resurser att mätta elden med - det är sanningen.
Utgångsförbud? Striktare åtgärder än bordsservering på restauranger? Upplåning av vår väldigt låga statsskuld till förmån för stödpaket till individer (temporär basinkomst)?

Tror du vi är snöflingor i en unik ekonomisk och produktionsmässig situation som förhindrar oss från att ta basala åtgärder i stil med de i Spanien, Italien, Indien, USA, och, ja, väldigt stora delar av världen?

(Jag är införstådd med att vi inte är i en optimal situation vad gäller t.ex. respiratorer och annat materiel i sjukvården, men vi gör inte ens bland det mest grundläggande vi faktiskt kan göra.)
Senast redigerad av Medelkass 2020-03-25 kl. 10:48.
Citera
2020-03-25, 10:45
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Brukar ta mellan 4-8 år att få fram ett vaccin enligt de som verkar ligga längst fram med ett vaccin och som utför tester i USA nu. De sa att om man får fram det under 2021 så är det ett världsrekord med stor marginal
Detta virus har man vetat om i 10-20 år. Varför har man inte gjort vaccin redan? Det fanns vaccin när svininfluensan kom.
Citera
2020-03-25, 10:46
Medlem
BigDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mxa2591
Är det dyrt med testkitt eller varför testar man bara folk i kylrummet?
Enligt FHM så råder det brist på vätskor (kemikalier) som behövs för att utföra test.
Citera
2020-03-25, 10:46
Medlem
Smittan har letat sig in i de mörkaste avkrokarna i djupaste Afrika och ni idioter tror att Sverige hade klarat sig om Tegnell satt några sportlovsresenärer i karantän.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in