2020-03-25, 10:00
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Om varje som blir smittad i genomsnitt inte kan sprida till mer än ett värde under ett, så dör väl smittan ut? Förutsatt att det inte tillförs smittade från omvärlden givetvis.

Nu dör väl inte sånt här ut men det blir liksom inkapslat så chansen att få det är väldigt liten. Men som jag förstått det så vet man inte hur länge man blir immun så vaccin är bäst.
Citera
Medlem
Soterns avatar
Är inte "flockimmunitet" ett annat ord för att vi har tappat kontrollen över spridningen? Jag menar, så det ändå ser ut som om vi har kontroll.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Den teorin är falsifierad.

https://news.cgtn.com/news/2020-02-23/New-study-shows-Wuhan-seafood-market-not-the-source-of-COVID-19-OjhaHnwdnG/index.html

Källkritik till din länk: CGTN drivs av det kommunistiska Kina utan yttrandefrihet och är inget annat än en cover-up agenda.

Från hemsidan: ”ABOUT US - China Global Television Network
CGTN, See the difference
Who we are
China Global Television Network, or CGTN. It is now part of China's predominant radio and television broadcaster, China Media Group.”

Det är bekräftat att smittan uppkommit på djurmarknad där man blandar vilddjur med tamdjur, kattor och hundar, som man sedan konsumerar.

Variant virusen SARS CoV, SARS2 CoV och MERS CoV har liknande smittoöverföring, från vilddjur till tamdjur till människa, bla via Sibetkatter (Civets) och kameler där ursprungsbärare kunnat härledas till fladdermöss.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0042682215000768
Senast redigerad av viperstyle 2020-03-25 kl. 10:05.
Citera
2020-03-25, 10:01
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Det här förvånar mig inte alls. Tror dom verkligen att dom kan sopa siffrorna under matten på det här sättet? Jävla diktatursvin!

Det blev för dyrt även för kineserna till slut att ha allt stängt... vi får följa denna utveckling

BEIJING - The number of novel coronavirus patients in Wuhan, the epicenter of China's virus outbreak, was manipulated in time for President Xi Jinping's visit last week, a local doctor told Kyodo News Thursday.

A number of symptomatic patients were abruptly released from quarantine early while a portion of testing was suspended, the doctor said.

China's health authorities on Thursday reported no new cases of coronavirus infection in Wuhan, marking the first time for the city to have no instances of local transmission since the viral epidemic began late last year.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Om det fungerar, varför har vi då influensaepidemi varje vinter?

Det är inte så att ett koncept fungerar bara för att Dr Tengil kläckt ur sig ordet i TV ett par gånger.

Flockimmunitet fungerar ju först när det finns vaccin. Alla vaccinerar sig inte emot influensan, det är väl bara drygt 50% av de äldre som gör det. Därför kommer den varje år.

Unga friska personer, aldrig hört någon som vaccinerat sig emot influensa A i min bekantskapskrets.
Citera
Medlem
Här är dagens karta (provar att lansera de på ungefär samma tid så det blir så exakt som möjligt om man tittar på de olika dagarna i en bildserie.

Bekräftade fall per miljon invånare i en världskarta med drygt 700 distrikt visande.

25 Mars eller

Jämför gärna med tidigare kartor och se utvecklingen:
Tidigare kartor (ungefär klockan 9-11 på förmiddagen):
24 Mars
23 Mars
22 Mars
21 Mars
20 Mars
19 Mars
18 Mars
17 Mars

Här är ”dödskartor” . Antal döda per miljon invånare. Går även att jämföra med tidigare dagar

25 Mars
Jämför gärna med tidigare kartor och se utvecklingen:
Tidigare kartor (ungefär klockan 10-12 på förmiddagen):
24 Mars
23 Mars
22 Mars
21 Mars
20 Mars
19 Mars
18 Mars

Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Vilken fin karta den borde läggas in först i tråden när du nu tänker uppdatera dag för dag MODERATOR vad sägs

Tack för positiv feedback!
Citera
2020-03-25, 10:02
Medlem
mjohan84s avatar
Ännu mer om mörkningen i kina

https://english.kyodonews.net/news/2020/03/b09b868ec468-breaking-news-wuhan-doctor-blows-whistle-on-manipulation-of-virus-patient-numbers.html

BEIJING - The number of novel coronavirus patients in Wuhan, the epicenter of China's virus outbreak, was manipulated in time for President Xi Jinping's visit last week, a local doctor told Kyodo News Thursday.

A number of symptomatic patients were abruptly released from quarantine early while a portion of testing was suspended, the doctor said.

China's health authorities on Thursday reported no new cases of coronavirus infection in Wuhan, marking the first time for the city to have no instances of local transmission since the viral epidemic began late last year.
Citera
2020-03-25, 10:02
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-front
Hörde från en bekant som varit i Kina i december, och som kom hem med världens influensasymtom, smittade ner hela familjen som blev sängliggande varav en fick en märklig lunginflammation och dog. Kan det varit Corona? Borde det isåfall inte upptäckts eller spridits vidare till resten av befolkningen i närheten (förutom familjen)?

Kan ha varit, det får en virusdiagnostik utröna, spår av antikroppar i serum eller plasma.
Citera
2020-03-25, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Flockimmunitet är ju egentligen bara att majoriteten varit smittade och blivit immun ett tag så att de finns färre smittspridare. Man kan fortfarande ha 99% immuna och sprida vidare men eftersom det finns så få som sprider och så få som kan få det så kallar man det flockimmunitet. Vissa här verkar tro att om 80% får det som kommer resterande 20% att vara helt säkra men så är det så klart inte.

Jag tror att vi redan har utvecklat en relativt stor immunitet. Åtminstone i glesbygden och norrut i landet. Jag tänker på till exempel Högsjö där 3 personer dött, och där släktingar haft någon slags influensa innan dessa tre avlidna ens testats för covid-19.

Det innebär att smittan förmodligen funnits långt tidigare än vad Sverige vetat om.

Det ska bli så intressant när vi kan börja testa immunitet och kolla vilka som har haft viruset. Då tror jag vi kommer kunna spåra viruset så långt bakåt som till december.

Den som lever får se.
Citera
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
Hur kan man tolka worldometer egentligen? Känns ju lite skumt att vi har 40 döda och 16 tillfrisknade.

Eller är det bara jag som skrämmer mig själv?

Beror nog bara på att det tar betydligt längre tid att bli frisk än det tar i tid för en bräcklig människa att dö. När majoriteten genomgått smittan så kommer antalet tillfrisknade att öka snabbare än antalet döda. Men det kommer ta 2 månader minst innan mer än halva befolkningen genomgått smittan. Vaccin har spelat ut sin roll nu då så många redan har smittats. Just nu vore det bättre att hitta dem som haft viruset och få ut dessa i arbete igen så att hjulen snurrar på i samhället.. Inget bra att folk som är immuna sitter hemma och är rädda i onödan.
Citera
Medlem
Soterns avatar
Om det kommer ett vaccin, kan man då tvinga alla medborgare att vaccinera sig? Finns det något lagutrymme för det?

(jag skulle frivilligt låta vaccinera mig)
Citera
Medlem
Finland har fått sitt andra dödsfall nu. En medelålders man.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in