2020-03-25, 08:28
Medlem
smoerreboms avatar
Titta på intervjun med Trump med Bill Hemmer igår utanför vita huset. Han säger nu att han vill att det ska vara packat i kyrkorna till påsk, det vore jättefint Jag tycker inte man behöver jaga upp sig som liberal-media gör nu över retoriken det är ointressant. Det är bara hans vanliga reality-dramaturgi, universums medelpunkt ska fatta ett mycket viktigt beslut igen osv osv. Han kan mkt väl fatta beslutet att det inte går att öppna igen, han är inte helt dum i huvudet.

Grejen är att om börsen gick upp på det där snacket igår, om det var det som var den bakomliggande faktorn att han snackar om att öppna ekonomin igen. Hur tror ni börsen kommer att gå om det inte går att öppna ekonomin till påsk?

Ha även den intervjun i bakhuvudet när ni kollar på alla andra presskonferenser som kommer nu med Fauci, Azar, olika borgmästare och guvernörer.

Än en gång alltså, jag kan bara inte tro att han inte har nån polare/släkting som tradar på hans utspel. Man skulle vilja veta var de har sina stålar nu.
Citera
2020-03-25, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DRAVKCAB
Är det någon som har koll på vad som händer med spiltan högräntefond som varit handelstoppade sen 20/3.
Dom hävdar att det är svårt att beräkna värdet på fonden pga rådande finansiella situation så därför uppdateras inte fondens värde och alla försäljningar är stoppade efter brytpunkten 19/3.
Kan detta innebära att man i förlängningen kan sitta på värden som rasat med hälften när sedan handeln återupptas??

-JA.
Citera
2020-03-25, 08:42
Medlem
KlingoKlang50s avatar
Raset som har varit är bara uppgången sedan Jan -19, under -16 till -19 har i princip OMX30 stått still. Mycket snack på liten verkstad att det skulle vara ett historiskt ras, it-bubblan och finanskrisen var fan så mycket värre. Alla dom här paketen som levereras på löpande band av politikerna skall betalas tillbaka också. Det är inga gratispengar , 95% är i form av statliga lån med ganska hög ränta.
Citera
2020-03-25, 08:46
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlingoKlang50
Raset som har varit är bara uppgången sedan Jan -19, under -16 till -19 har i princip OMX30 stått still. Mycket snack på liten verkstad att det skulle vara ett historiskt ras, it-bubblan och finanskrisen var fan så mycket värre. Alla dom här paketen som levereras på löpande band av politikerna skall betalas tillbaka också. Det är inga gratispengar , 95% är i form av statliga lån med ganska hög ränta.

Visst är det så. Swedbank har släppt en färsk konjunkturprognos som visar på en arbetslöshet uppåt 10% innan sommaren, BNP väntas sjunka med 4,2% i år.

Ännu ett tecken som gör att jag väljer att stanna utanför en stund till. Ska bli mycket intressant att se hur marknaden utvecklas resterande del av året
Citera
2020-03-25, 09:01
Medlem
Winelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRAVKCAB
Är det någon som har koll på vad som händer med spiltan högräntefond som varit handelstoppade sen 20/3.
Dom hävdar att det är svårt att beräkna värdet på fonden pga rådande finansiella situation så därför uppdateras inte fondens värde och alla försäljningar är stoppade efter brytpunkten 19/3.
Kan detta innebära att man i förlängningen kan sitta på värden som rasat med hälften när sedan handeln återupptas??

Korta svaret är ja, när alla köp- och säljordrar som inkommit under stängda perioden har viktats samman, underliggande tillgångarna värderats och fonden öppnar igen, så finns hög risk att andelarna tappat ordentligt i värde.

Precis så blev det i konkurrerande fonder t.ex i Lannebo High Yield, en företagsobligationsfond i riskklass 2, när allt hade värderats och fonden öppnades igen realiserades ca 6% värdenedgång (minus ca 17% på drygt en månad, i en fond som marknadsförs med låg varians i näst lägsta riskklassen).

Fondbolagens marknadsföring och hantering av företagsobligationer är ett haveri, småsparare har drabbats enormt. Allt i lägsta riskklasserna 1-2 har tappat ner mot 20%, och förtroendet för fonderna i sig men än hellre fondbolagen hoppas jag kommer att skadas permanent.
Citera
2020-03-25, 09:01
Medlem
KlingoKlang50s avatar
Innan de finns ett garanterat fungerande vaccin mot viruset så kommer inte ett land släppa på karantänsreglerna. Det betyder att flygbolag alla reseföretag, hotell osv kommer att kolapsa innan året är slut. Alla semesterresor i sommar kommer troligtvis ej att göras pga karantänsreglerna gäller globalt. Det blir en fin säsong för världens turistnäring. Vem försöker dom lura , usa är redan på väg att bli ett nytt Italien när det gäller viruset.
Citera
2020-03-25, 09:04
Medlem
arbetets avatar
OMX 30 +2,70.

Ingen explosiv rush vad jag kan se. Ska bli intressant över dagen.
Citera
2020-03-25, 09:11
Medlem
KlingoKlang50s avatar
Förberedelser pågår för fullt med att skapa många fler parkeringsplatser till alla grundade flygplan. Där blir dom nog stående ett tag i väntan på bättre tider.
https://www.airplaneboneyards.com/grounded-airliners-in-storage-due-to-covid19-2020.htm
Citera
2020-03-25, 09:18
Medlem
KlingoKlang50s avatar
Det kan inte vara så roligt att vara nybakad pilot med 1mille i studieskulder i dag. Kommer inte finnas ett jobb dom närmaste 2 åren.
Citera
2020-03-25, 09:23
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Vad finns kvar att fynda nu när börsen stuckit som en raket? Kom gärna med tips, jag har en liten likvid kvar som jag vill in med!
Citera
2020-03-25, 09:26
Medlem
KlingoKlang50s avatar
Det är bara en Bull trap som skall få alla idioter att tro att faran är över

[

QUOTE=skogshuggar3n|70882029]Vad finns kvar att fynda nu när börsen stuckit som en raket? Kom gärna med tips, jag

har en liten likvid kvar som jag vill in med![/quote]
Citera
2020-03-25, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlingoKlang50
Det är bara en Bull trap som skall få alla idioter att tro att faran är över

[

QUOTE=skogshuggar3n|70882029]Vad finns kvar att fynda nu när börsen stuckit som en raket? Kom gärna med tips, jag

har en liten likvid kvar som jag vill in med!
[/quote]
Så du menar att vi strax åker nedåt igen?
Hur länge varar en bull-trap?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in