2020-03-24, 23:54
Medlem
Osceolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 504umMadLad
Kineser sprider virsuet medvetet i bland annat Kanada och Australien.

http://theredelephants.com/chinese-intentionally-spread-corona-virus-spit-on-food-elevators-park-benches/

Så jävla sjukt att kineser får bo bland vita. De är avskrädes människor par excellence.
Gå du och lägg dig och sov så gott så ska du se att du vaknar som en lyckligare människa imorgon!
Citera
2020-03-24, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Där ser man. Det ÄR redan så alltså, som jag befarade i mitt förra inlägg att det skulle bli. Att man går på ålder, och inte på om t.ex. patienten är en bidragsparasit från Somalia... En svensk pensionär som gjort rätt för sig i hela sitt liv, ska offras i stället...

Beror ju på om man ska lita på den källan eller inte.
Citera
2020-03-24, 23:55
Medlem
En bra artikel i SVD: https://www.svd.se/da-kommer-coronaviruset-att-bli-en-vanlig-forkylning
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Att hävda flockimmunitet är inte bara dummt.
Det är direkt oansvarigt innan vi vet om man kan bli immun eller inte.
Dessutom får stor del överlevande allvarliga skador på lungor och organ.

Om ingen blir immun är karantän meningslöst såvida du inte sitter hemma till viruset är borta om några år.
Lycka till.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av awoke11
För alla som inte fattar varför denna sjukdom är så pass farlig:

Senaste 7 dagarna har vi ett stadigt genomsnitt på 13% ökning av dödsfall i världen per dag. Om samma ökning fortsätter har vi ca 70-80k döda om dagen om 30 dagar. Någon som vill gissa om 60 dagar med samma ökning?

Om viruset får härja fritt är det precis detta som kommer hända.
Det är enkelt att stoppa(bromsa) viruset, men det tar tid innan alla förstår hur.
Då går dödstalen ner.
Citera
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Om 1 person dör i vanlig influensa på måndag och 2 dör på tisdag.
Då är ökningen 100 procent varje dag.
Räkna på det under 60 dagar....

Det dör 2 svenskar om dagen i vanlig influensa.
Alltså betydligt fler.än av corona-viruset.
Citera
2020-03-24, 23:56
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Kübler-Ross-modellen:
1. Förnekelse. Består i medveten eller omedveten vägran att acceptera verkligheten och fakta
2. Ilska. Det är vanligen stark vrede som bryter den förlamande känslan av chock och den starka försvarsmekanismen förnekelse
3.Förhandling. Individen köpslår om huruvida den på något sätt kan skjuta upp eller fördröja döden
4.Depression. Den döende personen börjar bli klart medveten om att döden är nära.
5.Acceptans. "Hur ska jag och mina närmaste hantera detta?

Swan41 och några till är i förnekelsefasen fortfarande. Själv har jag accepterat att depressionen (1929) är här. Dom tror fortfarande att dom skall få behålla sin spelkonsol och sina thailandssemestrar.

När det gäller min egen och näras död vet jag inte var jag är.

Ja den modellen är ganska tydligen bland bekanta och kollegor. De flesta har nu kommit förbi förnekelsefasen och fåtal kvar i ilska, de får inte resa, åka skidor osv. En del har kommit längre i ett depressionsliknande tillstånd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Det dör 2 svenskar om dagen i vanlig influensa.
Alltså betydligt fler.än av corona-viruset.

Jag ville bara exemplifiera att de matematiska formler hetsarna använder inte är något som behöver stämma.
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Gym är det sämsta miljö jag kan föreställa mig för tillfället. Var finns det mer kroppsvätskor än på ett gym? Dessutom har den dåliga ventilationen varit en följetång mellan personalen och 24/7 centralt i flera år. Vid sidan av nära relationer har arbete av flera i begränsat utrymma varit de två stora smittkällorna.

Ica Maxi är värre skulle jag säga. Stå i kön där. På ett gym har du bara friska unga personer. Inte så stor risk. Ingen större smittkälla. Sedan är det ju bara bra att gymma. Gör alla tiders för ditt immunförsvar.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Okay, då låter man det flöda fritt.
Men hur ska ”riskgrupperna” skyddas? Det kan ju bara göras genom att de sätts i nån form av karantän.
Och då blir det ju en halvmesyr enligt ditt resonemang.
Det är mycket mycket svårt i längden.

Vi får nog hoppas lite på att viruset inte uppskattar svenska sommaren särskilt.

Men svårt eller inte så är det ofantligt mycket svårare att isolera precis alla.
Citera
2020-03-24, 23:57
Medlem
Subodiosuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amanojaku91
Du kan hälsa dem att dödligheten bland män över 40 år i Italien (födda 1980 eller tidigare) uppgår till 11,82%

29 886 fall
3 535 döda

https://www.epicentro.iss.it/coronavirus/bollettino/Bollettino-sorveglianza-integrata-COVID-19_23-marzo%202020.pdf

Se tabell 1 på sida 6.
Samt att dödligheten för folk under 50 är 0.6%. Typ att 1 av 200 dör. Om sjukvarden inte är helt överbelastad som den är Italien kommer klart dödligheten att sjunka ytterligare.

Det känns bättre.
Citera
2020-03-24, 23:57
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Att hävda flockimmunitet är inte bara dummt.
Det är direkt oansvarigt innan vi vet om man kan bli immun eller inte.
Dessutom får stor del överlevande allvarliga skador på lungor och organ.

Ja, det är rent oförskämt att en enda person (ja gissa), ska få bestämma detta åt hela svenska folket. När man som sagt vet så lite ännu, också. Det enda raka skulle ha varit att förhala, förhala, förhala. Försöka skydda oss, allihopa, på alla sätt - för att vinna tid. Så hade kanske ett vaccin hunnit komma, innan vi hade den allmänna smittspridning som vi har idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in