2020-03-24, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
177 vårdtillfällen - 143 nuvarande patienter = 34

Siffran är ju väldigt siffran antal nuvarande döda, 36. Det får ju en att nästan tro att intensivvård är mer eller mindre detsamma som en dödsdom.

Har någon som blivit inlagd på intensivvård överlevt i Sverige och hur ser det ut utomlands?

Majoriteten under 60 år överlever IVA-vård. I stort sett ingen under 30 år har dött.
Citera
2020-03-24, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Hört att de flesta som har covid-19 har den här hemska torrhostan. Jag har själv haft det i fler veckor. Kommer absolut ingenting hur mycket du än hostar. Det kliar och sticker och sätter igång hostreflexer. Förbannat jobbigt. Är som att spy med en tom magsäck.
De som hamnar på IVA har jag ingen aning om de får upp något. Vet inte heller skillnaden på viruel lunginflammation och vanlig lunginflammation.
Hostar de på IVA inte upp något så ligger ju viruset kvar, tänker jag mig.
Jag vet helt enkelt inte om de på IVA fortsätter att torrhosta in i döden eller om de hostar upp något.
Vid en vanlig lunginflammation hostar man upp slem, grönt gult.
Takk for informasjon! Jeg håper at du snart blir frisk.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LatteImorgonTack
Någon som kan tolka den kryptiska nya lagen om icke-trängsel på barer och restauranger från idag? Innebär det i klarhet att diskotek/nattklubbar/alla dansgolv måste bomma igen? Hela poängen med dansgolv är ju trängsel, ändå nämns inget om det?

FHM i ett nötskal tyvärr. Ingen blev klokare. Och de som redan sket i det kommer givetvis att skita i det vidare också, eller införa minimala förändringar. Så att FHM tvingas gå in och stänga ner efter helgen senast. Då vi har spridning till vem vet hur många tusen ytterligare.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Ödelägga alla arbetsplatser stjälper mer än det hjälper. Är man skraj och vill annat kan man ju stanna hemma.

Många kan inte stanna hemma om de har ett arbete att sköta. Därför ska samhällets styrande besluta om nedstängning.
Citera
2020-03-24, 21:16
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Om jag tolkar detta rätt så menas det att den stora majoriteten av de coronasmittade är asymptomatiska. Så att om man räknar med dem i statistiken så betyder det att antalet dödsfall är mycket mindre än om man bara räknar de som har symptom.

Det är ju i så fall väldigt intressant. Det skulle kunna innebära att en stor del av svenska folket redan är smittade utan att veta om det.

Jag har inte läst igenom rapporten från Nature Medicine så noga eftersom den är så lång. Men det blir ju i så fall nya frågor som dyker upp. Man kan undra om detta är något som är vanligt med andra virus också. Är det så att en massa folk får influensa och förkylning utan att veta om det? Eller är det unikt just för Covid19?

En annan fråga är vad händer med dessa asymptomatiska på lång sikt. Blir de av med viruset eller finns det kvar i kroppen? Blir de själva sjuka med tiden?

Jag läste i alla fall att ett märkligt symptom som många trots allt få är att de tappar luktsinnet. De känner sig helt friska för övrigt men kan bara inte känna lukter.

I vilket fall som helst är dessa resultat oerhört viktiga för att avgöra vilken strategi man skall ha i fortsättningen. Det som är absolut viktigast i nuläget är testning. Man skulle till exempel behöva göra stickprovstester i tunnelbanan i Stockholm för att avgöra om det är många som är asymptomatiska bärare. Om man hittar sådana måste man naturligtvis följa upp dem och se vad som händer med tiden.

I New York hade man gjort tunnelbanetester och det hade visat sig att 28% var bärare.

Mary and the magic baby

De som senare utvecklar symtom är presymtomatiska. Cfr är 1,4% även för presymtomatiska bärare. Barn tros sprida SARS-CoV-2 asymtomatiskt och presymtomatiskt. Barnen dör inte av covid-19. Cfr för barn är 0% - 0,01%.

Citat:
Typhoid Mary, was an Irish cook believed to have infected 51 people, three of whom died, with typhoid fever, and the first person in the United States identified as an asymptomatic carrier of the disease.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mary_Mallon
Citat:
Based on available evidence, children do not appear to be at higher risk for COVID-19 than adults. While some children and infants have been sick with COVID-19, adults make up most of the known cases to date.
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/prepare/children.html
Citat:
Children's COVID-19 risks unique, Chinese studies find
Of the 2,143 cases, 731 (34.1%) were laboratory-confirmed, and 1,412 (65.9%) were suspected. Median patient age was 7 years (range, 1 day to 18 years); 1,213 (56.6%) were boys.

Using clinical signs, lab testing, and chest x-rays, the researchers classified 94 patients (4.4%) as asymptomatic, 1,091 (50.9%) having mild disease, and 831 (38.8%) having moderate illness.

Young children were more at risk of serious illness than older children were. The proportion of severe and critical cases was 10.6 % for children younger than 1 year, 7.3% for those 1 to 5, 4.2% for those 6 to 10, 4.1% for those 11 to 15, and 3.0% for those 16 to 18. "Only one child died, and most cases were mild, with much fewer severe and critical cases (5.9%) than adult patients (18.5%)," they wrote.
http://www.cidrap.umn.edu/news-perspective/2020/03/childrens-covid-19-risks-unique-chinese-studies-find
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungen101
Samma här försvinner aldrig samt sjuka migrän attacker som jag aldrig haft i mitt liv.

Köp askorbinsyra, Ta ett kryddmått ett antal gånger per dag + försök få tag på riktigt
stark chili. I värsta fall får du äta matskedsvis av sambal olek.
Citera
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Den sidan är ej trovärdig.

Hur då?
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Av de 36 som dött var det bara 2 DN säkert visste hade vårdats på IVA. Med reservation för eftersläpning på IVA-statistiken.

Dom som behövde vårdas på IVA var vårdtiden i snitt 2 veckor? Hur många hade vi på IVA för 2 veckor sen som kan tänkas vara färdigvårdade nu? Inte så många väl?

Vad gör de när det inte finns några respiratorer kvar? Det kan ju inte vara så att sist in blir utan.
Gör man en ny triagering då och drar ut slangen på någon annan patient?

Man kommer prioritera bort vissa från att få en slang insatt överhuvudtaget. Ganska många tyvärr.
Citera
Medlem
En kommentar på samnytt, svårt att bedöma om det är sant eller ej

"Jag arbetar som läkare o det är fullständigt kaos.
Det råder brist på skyddsutrustning o provtagningsmaterial. Endast personer som kräver sjukhusvård testas för covid 19. Finns inga långärmade skyddsplatskläder el ventilerande masker att beställa el tillgå. Beslut har fattats att personer 70 år o äldre med underliggande sjukdom inte får intensivvård el HLR (hjärt lung räddning)."
Är det redan kaos?
Citera
2020-03-24, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Hur då?
Inga andra medier rapporterar om 3 nya dödsfall.
Citera
Medlem
Hur kommer det sig att Göteborg jämförelsevis med Stockholm är någorlunda mindre smittade än i sthlm. Vet att Stockholm är större i capita men fallen i Göteborg har inte eskalerat såsom i sthlm och måste tala om någon bättre allmänbildning?
Citera
Medlem
DoktorTengeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Tycker inte detta är rätt tid att tänka så..
Hur mycket är ett liv värt för dig?

Vi ska klara av både ekonomi och folkhälsa. Jag tycker det har gått ganska bra så här långt, nu gäller det att fortsätta på den inslagna vägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in