2020-03-24, 17:04
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorAndreFlo
Det är en irrelevant fråga som bygger på hysteri och känslor. Risken att hamna i den sitsen är 0 för personer som inte tillhör riskgrupper.

Absolut relevant fråga, är du lika stöddig då?
Citera
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Denna epidemi kan möjligen leda till ett uppvaknande.

Det är väl det enda positiva med det här viruset. Globalismen kommer att självdö. Finns inte en sportkeps att någon som får TV-tid kommer att förespråka den tidigare världsordningen. Den New World Order som planerades kommer inte att inträffa.

Vi borde egentligen tacka fladdermusen för den här interventionen. Snacka om att sätta käppar i hjulen på eliten.

Det är bara köra med frasen "force majeure" om någon jiddrar i framtiden och det angående precis allt.
Citera
Medlem
sonofnatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Kommer du att ha samma uppfattning om du kämpar för ditt liv med hjälp av en ventilator och doktorn där funderar på om det inte dax att ge ventilatorn till en patient som har större möjligheter att överleva än du?

Jag tror ingen i tråden vill detta ska ske

Men finns väldigt många i tråden som skriker sej hesa om undergång
Varför gör folk det ?
Bara onödigt å hetsa att allt e över

Inget roligt för någon numera ,alla e drabbade på något sätt . men bara för det behöver man ej skrika att allt e över å alla dör stup i kvarten .
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sluggoigen
Kommer puckeln nu?

Jag passerar ”ingångstältet” vid danderyds sjukhus denna tid dagligen (1700) vanligtvis står där runt två pers och hänger, ser ut som anhöriga till personer som redan gått igenom..

Idag stod där 8 pers på kö och stämningen kändes mer spänd iaf på mitt behöriga avstånd

Hälsar
Sluggo

10 i kö igår kväll 21:45

Alla med munskydd
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Så, jag vet inte om det redan är nämnt men är det ingen som reagerar på att Sverige är ensamma om sin strategi. Omvärlden agerar (däribland våra nordiska grannländer) helt annorlunda. Det föder vissa givna frågor som; har vi hittat ett bättre sätt än vår omvärld? Eller har vi helt enkelt en bredare och mer samlad kompetens? Jag menar tanken måste ju ändå lyftas - att vi har rätt - och att den riktning vi tar kommer visa sig korrekt.

Eller

Så är vi totalt ute och cyklar, det här kan bara sluta i katastrof då vi missat tåget totalt.

Jag kan inte se det på ett annat sätt än att det är fel och vi bör agera nu, men, för alla som faktiskt anser att det här är en korrekt bedömning, hur ser ni på omvärldens dissonans?
Är ingen export i ämnet och är inte säker på vad som är rätt och fel, men här är några spekulationer:

Lyssnar man på Folkhälsomyndigheten får man intrycket av att det råder enighet bland kollegorna i de motsvarande myndigheterna inom Norden. De mest drastiska åtgärderna om inskränkningar av rörelsefrihet etc i andra länder skulle vara tagna på politisk nivå och är inte ett resultat av myndigheternas rekommendationer. Istället är det ett sätt för politiker att visa slagkraftighet.

Sverige är annorlunda på så sätt att våra myndigheter har större makt, regeringen har inte besluten helt i sina egna händer utan agerar på myndigheternas råd.

En annan teori är att Folkhälsomyndigheten tar ett större grepp än att endast stoppa smittan till varje pris. De behöver se till den allmänna folkhälsan i ett större perspektiv. Hade Sverige gått in i lockdown redan i februari så hade konsekvenserna för folkhälsan över tid varit förödande (inga pengar in = inga resurser för välfärd under lång tid). Nu väntar man istället med att sätta in det tunga artilleriet tills vårdkapaciteten står på sin absoluta maxgräns, och minskar därmed antalet konkurser och varsel. I det långa loppet kan det tänkas vara mer värt för folkhälsan i Sverige.

En tredje teori är att de går efter strategin "rätt timing" och stegvis trappar upp åtgärderna, för att avsluta med en lockdown. Eventuellt har de gjort modeller och vet när varje åtgärd är som mest effektiv för att stoppa smittan. Jag spekulerade tidigare om det här: (FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)

Personligen tror jag att vi går in i en UK-lockdown inom en vecka.
Citera
2020-03-24, 17:05
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Hörde en siffra igår, jag tror det var 140000 som testats i Ryssland. Då stängde de ändå snabbt och har relativt få fall.

Var hörde du den? Du får gärna ange en trovärdig källa och länka den.

Ryssland ligger ju extremt långt efter övriga världen, liksom t ex Turkiet och Rumänien som också började lite sent, och så förstås en del -stan länder som knappt ens börjat. Däremot så har Ryssland en jäkla massa respiratorer och duktiga doktorer vilka kanske kan komma till användning.
Citera
2020-03-24, 17:05
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Hörde en siffra igår, jag tror det var 140000 som testats i Ryssland. Då stängde de ändå snabbt och har relativt få fall.

Dom har resurser efter de har planerat för biologisk krigföring. Vet hur virus ska hanteras i befolkningen.
Citera
2020-03-24, 17:06
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Det finns en sak som jag inte blir riktigt klok på just nu. Folk har ju talat om att dom i Sverige som blir allvarligast sjuka nu och dör i störst utsträckning är sådana som antingen varit i Italien eller haft kontakt med dessa. Men så visar det sig att en stor del av de avlidna är Somalier? Jag skall försöka låta bli att generalisera men risken för att dessa åkt skidor i Italien eller för den delen umgåtts med andra skidåkare känns minimal. What gives?

Visar kanske att kunskap och frivillig karantän om man träffat nån sjuk mm ger viss effekt.

Smittas på stan? (Sett Nordstan en normal söndagkväll packad med 90 % invandrare. 50 % och glesare måndag på dagen. Ett år sen)
Senast redigerad av ankademiker 2020-03-24 kl. 17:09.
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sluggoigen
Kommer puckeln nu?

Jag passerar ”ingångstältet” vid danderyds sjukhus denna tid dagligen (1700) vanligtvis står där runt två pers och hänger, ser ut som anhöriga till personer som redan gått igenom..

Idag stod där 8 pers på kö och stämningen kändes mer spänd iaf på mitt behöriga avstånd

Hälsar
Sluggo

Enligt källa på Danderyd flyttas personal från andra avdelningar till covid19-avdelningen nu. Får arbeta i vanliga plastförkläden, jättebra...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorAndreFlo
Det är en irrelevant fråga som bygger på hysteri och känslor. Risken att hamna i den sitsen är 0 för personer som inte tillhör riskgrupper.

Risken att bli allvarligt sjuk är troligt mellan 0,5 och 10 procent, det varierar med ålder.

Alla kan bli sjuka, men de flesta av de döda är äldre, men även risken för då är inte noll, om du inte är under ungefär 15 år.
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Finns det någon sida som liknar worldometers .info men som är bättre uppdaterad?
Uppdateringen kan aldrig bli bättre än vad enskilda sjukhus eller statliga eller federala myndigheter erbjuder.
Vi får helt enkelt lära oss att hantera en värld där vi inte har alla data omedelbart tillgängliga.
Citera
Medlem
Spånga och Kista i Stockholm är de mest drabbade områdena enligt AB. Varför är man inte förvånad...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in