Citat:
Ursprungligen postat av
InOurNature
Så, jag vet inte om det redan är nämnt men är det ingen som reagerar på att Sverige är ensamma om sin strategi. Omvärlden agerar (däribland våra nordiska grannländer) helt annorlunda. Det föder vissa givna frågor som; har vi hittat ett bättre sätt än vår omvärld? Eller har vi helt enkelt en bredare och mer samlad kompetens? Jag menar tanken måste ju ändå lyftas - att vi har rätt - och att den riktning vi tar kommer visa sig korrekt.
Eller
Så är vi totalt ute och cyklar, det här kan bara sluta i katastrof då vi missat tåget totalt.
Jag kan inte se det på ett annat sätt än att det är fel och vi bör agera nu, men, för alla som faktiskt anser att det här är en korrekt bedömning, hur ser ni på omvärldens dissonans?
Är ingen export i ämnet och är inte säker på vad som är rätt och fel, men här är några spekulationer:
Lyssnar man på Folkhälsomyndigheten får man intrycket av att det råder enighet bland kollegorna i de motsvarande myndigheterna inom Norden. De mest drastiska åtgärderna om inskränkningar av rörelsefrihet etc i andra länder skulle vara tagna på politisk nivå och är inte ett resultat av myndigheternas rekommendationer. Istället är det ett sätt för politiker att visa slagkraftighet.
Sverige är annorlunda på så sätt att våra myndigheter har större makt, regeringen har inte besluten helt i sina egna händer utan agerar på myndigheternas råd.
En annan teori är att Folkhälsomyndigheten tar ett större grepp än att endast stoppa smittan till varje pris. De behöver se till den allmänna folkhälsan i ett större perspektiv. Hade Sverige gått in i lockdown redan i februari så hade konsekvenserna för folkhälsan över tid varit förödande (inga pengar in = inga resurser för välfärd under lång tid). Nu väntar man istället med att sätta in det tunga artilleriet tills vårdkapaciteten står på sin absoluta maxgräns, och minskar därmed antalet konkurser och varsel. I det långa loppet kan det tänkas vara mer värt för folkhälsan i Sverige.
En tredje teori är att de går efter strategin "rätt timing" och stegvis trappar upp åtgärderna, för att avsluta med en lockdown. Eventuellt har de gjort modeller och vet när varje åtgärd är som mest effektiv för att stoppa smittan. Jag spekulerade tidigare om det här:
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)
Personligen tror jag att vi går in i en UK-lockdown inom en vecka.