2020-03-24, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Jag har inte en aning själv, men har heller inte sett någon studie, åt något håll.
Skolor och dagis går sin stilla gång i Sverige. Jag har själv barn i både skola och dagis. Det är en del färre barn är normalt, helt klart, har jag noterat, men inte så värst, och det mesta går ju precis som ”det ska”.
Skulle man se en extrem och snabb spridning stänger man sannolikt, men i nuläget känns det inte som ett alternativ när man tittar på övriga samhälleliga konsekvenser.
Jag finner det mest anmärkningsvärt att en myndighet som FHM baserar sina beslut på att dom anser något.
Finns det inte vetenskapliga bevis så bör man ta det säkra före det osäkra och inte spela roulette med våra barns föräldrars liv.
Har man annan prioritering än smittskydd så bör man säga det istället för att hitta på dimridåer.
Och när man väl ser spridningen så kan det redan vara försent.
Citera
Medlem
Ringhals3s avatar
58-årig kvinna från Högsjö död av coronaviruset läste jag nu i Expressen, hon hade KOL stod det i artikeln, är det så att storrökare ligger generellt illa till om de får viruset?
Citera
Medlem
Norge opprettholder tiltakene ut April, i tillegg skjerpes noen av de, ingen samlinger over 5 personer, holde avstand.

Statsministeren sier at målet er å bekjempe viruset, å få R0 under 1.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Intressant.
Har läst om det tidigare. Att viruset ska ha funnits i Europa länge. Sedan hösten.
Om inte annat så bör det ge ett helt annat smittspridningsmönster. Vet FHM mer än vad vi vet t.ex.? Befinner vi oss någonstans kring motsvarande dec-jan i Italien i utvecklingen här?

Jag har hela tiden tyckt att Italien har stått ut. Man har förklarat det att det skulle finnas många kineser där. Men det finns det väl isf på andra ställen runt om Europa.

Många frågor, få svar.

Edit:

Italiensk nyhetskanal den 30 dec 2019:

Google Translate:

Första hjälpen: över 40 fall av lunginflammation den senaste veckan

https://translate.google.se/translate?sl=it&tl=sv&u=https%3A%2F%2Fwww.liberta. it%2Fnews%2Fcronaca%2F2019%2F12%2F30%2Fpneumologia -presa-dassalto-oltre- 40-casi-di-polmonite-nellultima-settimana%2F%3Ffbclid%3DIwAR03LM-D5lIWhlHkFZ9XgdbgyvpZBG6A1hB2ZxXcgl SILe5ryHjGawT-mTs

Original:

https://www.liberta.it/news/cronaca/2019/12/30/pneumologia-presa-dassalto-oltre-40-casi-di-polmonite-nellultima-settimana/?fbclid=IwAR03LM-D5lIWhlHkFZ9XgdbgyvpZBG6A1hB2ZxXcglSILe5ryHjGawT-mTs
Senast redigerad av arbetet 2020-03-24 kl. 16:19.
Citera
2020-03-24, 16:12
Medlem
Beskedet om nedstängningen gavs av premiärminister Narendra Modi i ett tv-sänt tal.
Här är några av de viktigaste punkterna, enligt Times of India:
* Hela landet stängs ner från midnatt lokal tid.
* Ett fullständigt förbud införs mot att lämna hemmet.
* Nedstängningen gäller i 21 dagar.
* 21 dagars isolering är nödvändigt för att att bryta smittspridningen, enligt premiärministern.
* Om de 21 dagarnas nedstängning inte genomförs effektivt kommer landet att kastas tillbaka 21 år i tiden, säger Narendra Modi.
Ledarskap!
Citera
2020-03-24, 16:12
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
Hur så? Vi är, likt hittills diskuterade siffror, svenskar. Perioden fortfarande 1 år.

Svarslös?

Så du tror alltså att covid-19 ska innebära att 150.000 dör i Sverige under ett år? Det innebär alltså 160 % ökning från nuvarande 90.000 med ytterligare 150.000.

Inte svarslös, men förvånad om du tror det blir så.
Citera
2020-03-24, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silenthorror
Tyvärr så vet jag ej vad SIRI är för något så du får gärna förklara. Vet bara vad kompisen berättade åt mig.

Svenska Intensivvårdsregistret (SIR, även kallat SIRI) är ett inrapporteringssystem för intensivvårdsfall. Systemet är kopplat till diagnoskoder och uppdateras i realtid. Så fort en intensivvårdsavdelning registrerar en ny patient med diagnosen COVID-19 så dyker det upp i registret. Du kan följa utvecklingen i deras influensaportal.

https://portal.icuregswe.org/siri/report/inrapp-corona

Om du byter vy till tabell så kan du se hur många vårdtillfällen som rapporterats av varje avdelning. Det är viktigt att komma ihåg att vårdtillfälle och antalet patienter är olika saker.En del patienter blir förflyttade till andra sjukhus (Karolinska har t.ex. en ECMO-patient som flyttats dit från ett annat län).

SIRI för därför statistik om antalet patienter, genomsnittsålder och bakomliggande riskfaktorer vid sidan om. De uppdaterar flera gånger per dygn. Senast klockan 13:00

Citat:
Antal vårdtillfällen: 166
Antal patienter: 136
Ålder - medel: 62,8 (21-86) (min-max)
Ålder - median: 64,5
Kön kvinna: 31/136 (22,8%)
Dagar från insjuknande till IVA-vård 8,7 (0,5-24) (min-max)
Kronisk hjärt-lungsjukdom: 27,2%
Kronisk lever-njursjukdom: 4,4%
Diabetes: 27,2%
Någon riskfaktor: 74,0%
Någon riskfaktor innefattar: ålder över 65 år, kronisk hjärt-lungsjukdom, kronisk lever-njursjukdom, nedsatt immunförsvar, diabetes, fetma samt neuromuskulär sjukdom.

https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/
Citera
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Varför ljuger du för!? Detta viruset muterar otroligt mycket! Bara 40 nya sorter på en månad på lilla Islam!

Sluta ljug!
Vad pratar du om?
Frågan trodde jag var om ett influensavirus kunde ha muterat till att bli coronaviruset?
Citera
Medlem
Indien kommer att införa ett fullständigt utegångsförbud i hela landet från och med midnatt lokal tid.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Kommer inte att hända då vi inte har en nationell spridning. Bara Stockholm som har ett lite större utbrott men även det är synnerligen marginellt och inget att hetsa upp sig för.
Du har fel. Vi har en samhällsspridning i landet.

Citat:
Folkhälsomyndigheten konstaterar nu att det finns en samhällsspridning av det nya coronaviruset i Sverige. Samtidigt råder myndigheten alla Stockholmare som kan jobba hemifrån att göra det.

https://lakartidningen.se/Aktuellt/Nyheter/2020/03/Samhallsspridning-av-coronaviruset-i-Sverige/
Citera
2020-03-24, 16:14
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Det är ju DU som inte förstår det, vilket ju är HELT uppenbart och det finns även FACIT på det.

FACIT har du i att alla andra länder agerar tvärtemot Sverige!!! Och exakt i enlighet med vad jag menar skall göra.

Och med ditt resonemang och tankesätt så skulle det innebära att alla andra länder styrs av idioter, medan Sverige skulle vara det enda kloka landet i världen.

Men då kan jag avslöja för din oerfarna hjärna att det är precis TVÄRTOM. Sverige är idiotland nummer 1 och det kan man se inte minst på hur man har skött invandringen här. Inte nog med att Sverige numera har flesta antal våldtäkter i världen så har vi väl numera också flest sprängningar i hela västvärlden. Vi har dessutom flest sjukhusplatser per invånare i hela EU.

Är du STOLT över det svenska tillståndet? Men nä, fortsätt du att hävda hur smart din valda regering är och fortsätt du att tillverkade dina "Refugees Welcome" skyltar. Du kan även börja på tillverkningen av "Coronavirus Welcome"-skyltarna när du ändå håller på.

Facit hittar du i worldometers statistik.

I vilka länder ökar antalet, officiellt, smittade kraftigt, ( I procent förstås)?

I vilka länder ökar andelen smittade per miljoner invånare snabbast?

I vilka länder är andelen döda per miljon invånare snabbast?

Osv.
Citera
2020-03-24, 16:14
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
I Min region Kronoberg är endast 19 smittade och ingen har smittats på 5 dagar. Kan man lita på det här eller mörkas det tror ni? Det låter för bra för att vara sant.

De kommer mörka, det har redan börjat i Region Östergotland med antal smittade. Detta kommer inte informeras om längre efter gårdagens presskonferens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in