2020-03-24, 13:53
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BourbonStreet
Du har en poäng där. Jag tror dock att en total nedstängning i Sverige hade fört problem med sig. Lättkränkta svenskar som vill värna om sin totala frihet hade löpt amok och protesterat hejvilt på gator och torg. Man hade varit tvungen att sätta in alla resurser hos både polis och militär för att försöka få bukt med hipster-individualist-pöbeln.

Ja och det hade varit fan så skönt att få lite ordning och reda här. Lite disciplin. Inte som det jävla mesland Sverige är idag!
In med militären och 100.000 SEK i böter för den som trotsar utegångsförbudet! Inga pardon!

Det hade blivit en helt annan ordning här.

Är det klaner och andra grupperingar som trotsar och går ut med vapen i stora gäng? In med militären med skarpladdade vapen och sätt hårt mot hårt. Blir det många döda där så får de ju skylla sig själva!

Någon jävla måtta måste det vara på detta daltande och meseri! Landet håller ju för fan på att gå under och styrs snart av jävla snorungar i 12-årsåldern från krigsdrabbade länder. Detta är ju helt sjukt.
Citera
Medlem
mind_crazys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Ja, och man ska ha testkit i stor skala också. Det verkar inte vara helt lätt att få tag på eller hur man ska tolka det. (Testen ska vara fullt tillförlitliga också.)

Hörde från en bekant i Nederländerna att där har de 6000 testkit och de är 17 milj invånare. Säkert fler länder där läget är ungefär likadant.

Det sydkoreanska företaget Seegene har verkligen effektiviserat hela testprocessen. De har frångått det manuella systemet och kör iprincip allt automatiserat.

https://amp.cnn.com/cnn/2020/03/12/asia/coronavirus-south-korea-testing-intl-hnk/index.html
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mind_crazy
Du skall aldrig ifrågasätta FBs självutnämnda experter. Dem vet.

Jo, det är det läskiga.
De anser på fullt allvar att de VET saker som inte ens mångåriga experter vågar säga sug veta.
Det är talande för fb onekligen.
Här samlas den självutnämnda kunskapseliten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Och de har en miljon poliser med måttband ute på gatorna?

Nä det tror jag inte men vem vill chansa när man får böter på 4000 kr?
Citera
2020-03-24, 13:54
Medlem
Om en familj drabbas av corona-viruset och båda föräldrarna blir svårt sjuka - vem tar hand om barnen om de är för små att klara sig själva? Var gör man av barn som bär på smitta medan föräldrarna (förhoppningsvis) kurerar sig? Befarar att samhällets beredskap för den situationen är praktiskt taget noll....
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Han vill sätta in så få åtgärder som möjligt förstås, precis som alla länder. Vilka som dock kan bli nödvändiga kan du ju titta på övriga Europa och vad de har gjort. Herregud hur många tusen gånger ska de behöva säga detta innan ni fattar?

Det är en sak att inte hålla med honom men hur kan ni veta om ni hållet med eller inte när ni inte lyssnar på vad han säger?

- Jag vill påpeka att jag inte sympatiserar med Anders Tegnell. Jag ville bara förklara hur Anders Tegnell har resonerat.

Min åsikt är att flygtrafiken mellan Kina och Europa borde ha stoppats innan smittan fick fäste i Europa. Den samhällskollaps som nu pågår, hade kunnat undvikas ifall myndigheterna hade agerat vettigt från början.
Citera
Medlem
Johan Carlsson Är den största katastrof jag upplevt som talesperson för Sveriges ledning under dessa svåra och omskakande tider!

Svammel och otydlighet! Snacka om det är svårt att ta informationen på allvar.

Skandal.
Senast redigerad av Spritsson 2020-03-24 kl. 13:56.
Citera
Medlem
mind_crazys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jo, det är det läskiga.
De anser på fullt allvar att de VET saker som inte ens mångåriga experter vågar säga sug veta.
Det är talande för fb onekligen.
Här samlas den självutnämnda kunskapseliten.

Oooooja
Citera
Medlem
Ninenas avatar
Jag har svårt att förstå detta med att ”rekommendera” folk att inte resa på påsklovet. Att man ”inte har möjlighet att förbjuda”. Jag är inte en av dem som ropar på total nedstängning av hela samhället utan har tyckt att det finns poäng med att hålla skolor öppna t ex. Men påsklovet känns som en riktigt farlig fälla och dessvärre litar jag inte alls på att folk begriper att de inte ska riskera att dra med sig smittan till fjällen. Finns det på kartan att sätta Stockholm i karantän och/eller beordra nedstängning av skidanläggningar? Måste det fattas massa beslut och ändras lagar för det eller skulle man kunna gå in och besluta detta direkt?
Citera
2020-03-24, 13:55
Medlem
Ninenas avatar
Dubbelpost
Senast redigerad av Ninena 2020-03-24 kl. 13:57. Anledning: Dubbelpost
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensknorrman
Du missar en väsentlig detalj i ditt resonemang. Det räcker med att en enda person åker till ett annat land, eller att någon person kommer in från ett annat land och att denna personen har med sig smittan, sedan är det igång igen. Finns bara ett sätt att fixa detta, det innebär att vi måste bli immuna mot viruset, hade vi stängt gränserna skulle vi aldrig nå denna immunitet.
Vilken kostnad den väg vi valt kommer vi veta först till sommaren. Är inte alls säkert att den väg Norge valt är den rätta, inte heller Danmark eller Finland, kan mycket väl vara så att deras val innebär en mycket längre lågkonjunktur än vad vi kommer att ha.
Det finns alltid en viss typ av resande mellan gränserna, till exempel kommer de länder som stängt sina gränser fortfarande tillåta transporter från andra länder, det räcker då med en lastbilschaufför som bär med sig smittan.

Ja, fast det där kan man ju åtminstone begränsa till ett minimum, och sedan kontrollen av dessa personer.

Hitresande in i karantän direkt, symptom eller icke. Osv.

Och sedan rida ut stormen så här tills det kommer ett vaccin.
Citera
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Korrekt strategi hade varit att från början stänga gränserna, (redan i början av sportlovsveckan) så vi slipper få in skiten här, och sedan hålla landsgränserna stängda tills övriga länder kämpar ihjäl sig runtomkring.

Då hade Sverige klarat sig hyfsat ekonomiskt, i synnerhet om man hade kunnat snabbt ställa om till att tillverka sjukvårdsutrustning och mediciner för övriga världen och på så sätt kunnat exportera en massa sådant!

Samtidigt hade livet kunnat fortgå som vanligt innanför landets gränser, dock med restriktionen: inga utlandsresor! Allt möten hade fått skötas via videolänk istället, mot utlandet.

Tänk vilka enorma summor Sverige hade sparat.

T.o.m efter att viruset började spridas här hade man kunnat vida åtgärder genom att stänga av i princip allt (förutom det livsnödvändiga) under en månads tid och låta viruset dö ut ner till sista coronafallet, och SEDAN övergått till första exemplet. Det hade kostat mer p.g.a 1 månads nedstängning, men hade fortfarande varit betydligt billigare än vad vi får betala nu efter månader åter månader i det kaos som komma skall.
Hur tänker du om import och export i ditt expertutlåtande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in