2020-03-24, 02:15
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Trenden är tydlig i Simrishamn, Båstad och Vellinge. Det lyser i stugorna. Folk har sökt sig från storstäderna för att jobba hemma eller bara isolera sig i sitt fritidshus. Kommunledningen i Simrishamn är tydlig: den som kommer dit och får behov av vård måste åka hem igen.
https://www.sydsvenskan.se/2020-03-23/storstadsbor-flyr-smittan-strommar-till-sommarhus-pa

Kommer verkligen dessa stockholmare att sätta sig i bilen när de blir sjuka och åka tillbaka till Stockholm för att söka vård där?

Privata Simrishamns akut är numera stängd och personalen tvångsförflyttad till Ystad. Närmsta sjukhus till Vellinge är Trelleborgs och det stänger akuten kl 20.00. Därefter är det Malmö som gäller.
Citera
2020-03-24, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Dom på Aktuellt är inne på att norra Italien börjar uppnå flockimmunitet, därför sjunker siffrorna nu. Karantän har ju ingen effekt som vi vet sedan tidigare uttalanden.*

*Ironi

Giesecke sa jo at han trodde Wuhan hadde oppnådd flokkimmunitet, siden epidemien så ut til å være over der.

10 millioner stakkars kinesere sitter altså innestengt til ingen nytte.
Senast redigerad av Naturban 2020-03-24 kl. 02:21.
Citera
2020-03-24, 02:18
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Om dina inlägg är korrekta, så tog det relativt lång tid för viruset att bli "farligt" om man säger så. Då blir det vi upplever nu toppen. Men det betyder också att det inte kan likställas med vanlig influensa, då det inte belastar sjukvården så här eller drabbar så många på det sättet som är under 50.

Kan viruset ha muterat kraftigt längs vägen i de tidigt smittade och blivit dödligare redan?

Sett över tiden så brukar ett virus bli mer smittsamt, men med lägre dödlighet hos "värddjuret". Dör värddjuret så dör ju viruset. Inget viruset vill.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Regnkläder från XXL o Decathlon, silvertejp och overheadblad från Officedepot, skyddsglasögon från Byggmax, soppåsar o , diskhanskar og klorin från Lidle?

Svensk sjukvård i världsklass.

Så må det vara, men all heder åt våra sjukvårdsmedarbetare, och då pratar jag inte om politikerna!
Citera
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Nej de testar mycket mer, därför har de höga siffror av smittade. Dessa isoleras så de inte går omkring och får i sig mer virus ute i samhället, och klarar sig därför bättre. Dödligheten blir lägre om du får i dig mindre virus så dit immunförsvar hinner arbeta. De gör som WHO rekommenderar alltså.

Här i Sverige gör vi tvärtom, vi testar bara när någon har ena foten i graven ungefär. Låter vårdpersonalen jobba sjuka och testar inte ens dessa.

Det verkar stämma då läkare och andra inom vården lär få i sig mer virus på grund av yrket. Många läkare som dött i Italien.
Citera
2020-03-24, 02:20
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Sett över tiden så brukar ett virus bli mer smittsamt, men med lägre dödlighet hos "värddjuret". Dör värddjuret så dör ju viruset. Inget viruset vill.

Ja, vi får hoppas att det är ett "vanligt virus" vi har att göra med. Men eftereffekterna på lungorna/hjärtat hos de som överlever och är yngre blir nog inte så roliga.
Citera
2020-03-24, 02:21
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av l00zekk
Tog på mig masken men fegade ur. Det sociala trycket blev för stort. Nästa handling går det kanske bättre

Jag hade mask, viker mig inte för något socialt tryck! Ni får göra som ni vill, men en mask , vilken som skyddar andra. Bry er om era medmänniskor, staten har redan övergivit er. Är ni över 60 så är det kört, vem ska ni då skydda om inte alla andra, era när och kära?
Citera
2020-03-24, 02:24
Medlem
Enligt en ny studie från USA:s smittskyddsmyndighet, Centers for Disease Control and Prevention, överlevde coronaviruset på kryssningsfartyget Diamond Princess i så mycket som 17 dagar enligt CNBC.
Skrämmande om detta är sant. Vem kan då klara sig undan viruset, hur försiktig man än är?
Citera
2020-03-24, 02:26
Medlem
Fakta om luftsmitte https://www.dagensmedisin.no/artikler/2020/03/23/slik-kommenterer-leger-mye-omtalt-studie-om-smitte/
Citera
2020-03-24, 02:27
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Det här var en intressant video om D - vitamin.. Jag äter det själv under vinterhalvåret för att inte bli trött och hängig. Har inte tänkt på att det också påverkar immunförsvaret och har effekt på luftvägsinfektioner både bakteriella och virala.

Jag käkar också det, fiskleverolja - A, D och E. Känner mig piggare faktiskt. Har även provat det på min far - han hör faktiskt vad jag säger, för en gångs skull.
Citera
2020-03-24, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Den som klarer å spå et valutafall på 25%, blir svært rik.
Alt tydet på at Saudi-Arabia og Russland skulle bli enige, før de plutselig ikke ble det, så kom denne virus-krisen samtidig hvor forbruket av olje sank dramatisk, vi såg det inte komma .... tvätta händerna !

I Norge har vi sydvesten, den kunne nok hjulpet mot dette ?

Tror du att norska kronan börjar vandra uppåt igen snart. Kursen är helt galen just nu. Detta innebär även att allt blir dyrare för norrmän inte bara i Sverige utan även hemma.
Citera
2020-03-24, 02:28
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pittre
Oops

https://www.cnbc.com/2020/03/23/cdc-coronavirus-survived-in-princess-cruise-cabins-up-to-17-days-after-passengers-left.html
Uthålligt. Creepy virus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in