2020-03-23, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av selust
Också ganska lika vad det gäller fördubbling var tredje dag.
Ja, det stämmer nästan exakt. Vilket gör att vi kommer att ha haft totalt ca 300 dödsfall till nästa måndag.

Korrelationen mellan de italienska och svenska kurvorna är 0.985.
Senast redigerad av VarmaDrycker 2020-03-23 kl. 22:40.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Vi kommer att gå in i en oerhörd propaganda de närmaste veckorna/månaderna. Man märke ju på Aktuellt, när de visade kurvorna över utveckling över antalet döda i olika länder hur känsligt det var. Slutsatsen man kan dra av dessa kurvor är att vi är alldeles bara i början, och Tegnells prat om att vi peakar nästa vecka, eller peakar på max 1000 intensivvårdsplatser om 1-2 månader är rent trams och har noll verklighetsförankring.

Sanningen är att vi står inför en katastrof av bibliska mått. Det som kommer hända hur många gånger som helst denna vår är att man helt enkelt får ta ut en 75-årig man ur respiratorn, efter det att han legat där någon vecka, och har god prognos att överleva om han skulle få ligga där en vecka till. Bara för att bereda plats åt en 55-åring. Tänk de besluten..
Citera
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Er sida påstår ständigt saker som ni inte kan backa upp. Det är som att man i Sverige bestämmer sig för en linje (ex "invandring är lönsam") och sen håller sig fast vid det, och i efterhand justerar det man sagt - något som Tegnell nu hela tiden gör.

Jag tar det igen.
Folkhälsoinstitut: https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/skydda-dig-och-andra/
Skriver följande:

Amerikanske CDC skriver följande:

Att säga detta är "precis samma sak" är ju helt enkelt desinformation. Förutom att varna för hosta är det snarare varandras motsats.

Sen finns det experter som Giesecke på TV som säger att restaurangbesök och kollektivtrafik är inga problem.
Okej? Så några hundra personer på en fotbollsarena smittas genom kontakt med vätska? Ett hundratal smittas i en afterski? Delar de alla glas med varandra eller vad?

Svenska myndigheter och media har som vanligt en dold agenda och sen vill de inte erkänna när de haft fel.

Smittan stannar i luften i 3h efter hostning/andning osv, det är ju bekräftat sedan förra veckan
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Finnes det nok leger og sykepleiere? Har man spurt pensjonerte leger og sykepleiere om å stille opp?

[b]

Även Finland har öppnat upp en lag som tillåter staten att kalla in pensionerade vårdpersonal tillbaka in i arbete. Vet inte varför inte Swe gör samma.
Citera
Medlem
redbullcolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madrida
Angående somaliefallen tror jag på följande scenario lite längre ner. Åker ofta förbi invandrartäta områden till jobbet. Häpnadsväckande o se då alla verkar leva som vanligt. Ingenting är förändrat alls.

Tror på att ungdomarna rört sig ute och hängt lite överallt. Man har på något vis fått smittan, kommer sedan hem och bör 6-10 pers i tajta lägenheter. Barnen får lätta förkylning symptom. Medans de äldre tar den stora smällen och faller tyvärr. Lägg därtill det kulturella då somalier överlag ( de äldre inte är fysiskt aktiva för 5 öre.

Slarvigt av Regeringen att underskatta hur viruset kan ta rejält fart i förorterna.
Det är en av anledningarna varför jag skulle föredra en rejäl stängning direkt.

Aa fan, DETTA är Stefans taktik att krossa kriminaliteten ) Skippa översättning på all info om viruset )
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Ska man uppmana folk att ha en skylt om halsen där det står om man är "70+ hosta inte på mig"? Eller är det upp till var och en att tolka graden av rynkor i det gamla ansiktet?

Vi ska hålla avstånd till alla människor 1 meter tror jag han överläkaren Johan Giescke (?) sa det idag. Någon annan har sagt 2 meter.

Undra om man följer det på puben, baren när man fått i sig en del alkohol? Barerna är ju öppna så Sveriges befolkning är ju smarta, och alltid håller avståndet tycks vår myndighet tro?

Skapar inte alkohol också närhet, och ömhet mellan människor?
Citera
2020-03-23, 22:39
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Ytterligare en orsak till att sätta hela Stockholm i karantän:

Stockholmare flyr corona - åker ut till skärgården. Åretruntboende riskerar att bli smittade

https://www.expressen.se/nyheter/stockholmare-flyr-corona-aker-ut-till-skargarden/

Det börjar utspela sig kusligt likt Italien faktiskt.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
Har läst den här infon från SÖS intranät, person jag känner som jobbar på SÖS visade mig det.

Dom går alltså ut till sin egna personal och säger att vi har andvänt för mkt skyddsutrustning så framöver får ni gå in till patienter delvis oskyddade.

Detta gäller patienter med misstänkt smitta som ej har fått svar på sina prover än.

Är det ens tillåtet enligt skyddsbestämmelserna? Skyddsombud?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Källa?
När jag var i det militära så kan jag garantera att med de order vi hade så skulle ingen ha kunnat ta något vapen av en vakt.

2005-2006? Så tog två snubbar utklädda till tomtar AK5:an av en i högvakten på Stockholmsslott.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awoke11
Smittan stannar i luften i 3h efter hostning/andning osv, det är ju bekräftat sedan förra veckan

Är det bekräftat hur länge det överlever på föremål?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Jo den är väldigt konstig när smittspridningen startade av somalier.

Startade av somalier...det har varit utbrott bland somalier, på äldreboenden, på afterski oh andra grupper där folk träffas ofta och tätt. Smittan finns i samhället sedan en tid tillbaka, bara som en upplysning.
Citera
2020-03-23, 22:40
Medlem
Hydrodynamiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred85
Kan vi verkligen leva så här till ett vaccin framställs ?

Haha nej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in