2020-03-23, 19:53
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
31 årig gravid kvinna bland de som intensivvårdas i Södermanland.

Antal under intensivvård i ålderskategori:
0-9 år: 0
10-19 år: 0
20-29 år: 3
30-39 år: 3
40-49 år: 16
50-59 år: 34
60-69 år: 29
70-79 år: 37
80-89 år: 11
90- år: 0
Verkar inte va dom äldsta som är värst drabbade så här långt

.

Folk över 90 är nog sällan ute och "gör stan".
Om de blir sjuka så lär de nog tvärdö.

Då behöver man inte ha med dem i statistiken.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrikman
tja. Funderade på lite saker

1 Absolut, skippa lösvikt och köp godis som är förpackat.

2 Skippa burkletandet i några månader, vi kommer alla få göra uppoffringar ett tag framöver.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mzzo
Så går det när man skiter i att lära sig svenska.

Ja, tänka sig att obefintliga språkkunskaper och utanförskap faktiskt får väldigt tydliga konsekvenser. Man ska inte lära sig svenska för att det är kul och för att man känner för det - det är livsviktigt och praktiskt och det är en plikt.

Att just svensk-somalier råkar illa ut är inte jättekonstigt. Både kulturellt och språkligt hamnar denna grupp alltid på trekvarten och har så gjort i åratal.

Det är inte ens säkert att en svensk-somalisk familj som besöker vården förstår det svenska vårdkonceptet- Den förstår kanske inte ens hälften av vad som sägs, barnen tolkar åt morsan som inte kan fem ord svenska och vissa har obefintlig utbildning osv.

Det är tragikomiskt att vissa tror att vi har koll på sk riskgrupper. Inte ens infödda svenska pensionärer har vett i huvudet, och att nå tusentals somaliska familjer är faktiskt lönlöst.

Dessutom har vi ca 50 000 papperslösa i Sverige. Dessa kommer aldrig att nås av någon j-a coronainformation.
Citera
2020-03-23, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrikman

1 Nu när viruset finns i Sverige kanske det är bra att inte köpa godis i lösvikt. Bor i Karlskrona, som tillhör Bleking. Vi har ännu inte haft så många sjuka här men ibland i affären hör man folk som öppet hostar och håller på då de tar lösgodis. Dessutom använder en del inte någon spade att ta godiset heller. Det kanske fungerar bra på inplastat godis men inte på sådant som inte är inplastat.

Så min fundering var om det är bättre att köpa sådant godis som är förpackat i påsar i stället ?
Problemet är väl att man inte vet var det kommer i från.Om det kommer med transport från Stockholm kanske det kan finnas smitta på det även om det är förpackat?

2 Jag har förvaltare och får inte så mycket i månadspeng. 400 kronor som ska räcka till filmer godis chips och sådant Matpengar har jag tillräckligt med och även för hyran och så. ofta har jag letat burkar för att få in mer pengar. Bland annat har jag letat på BTH och även på KHK Arena. Bägge ställena är stängda nu. Det är ingen hockey säsong nu så det hade nog inte varit öppet på KHK Arena ändå

Så jag har fått leta i stan i stället, vilket inte direkt blivit så mycket som jag önskat. Men frågan är om jag inte borde sluta leta ett tag nu när viruset går runt. Jag använder oftast handskar när jag letar men frågan är om det räcker.

Jag vill absolut inte bli sjuk men jag vill inte vara fattig heller. I-Landsproblem javisst men jag undrar hur ni resonerar på mina två punkter

Undvik lösviktsgodis. Det gäller egentligen alltid. Inplastat borde gå bra.

Jag skulle gissa på att handskar är att rekommendera för burkletning!

Är det ont om burkar just nu så kan du ju alltid sätta upp lappar i området och erbjuda dig att rasta hundar eller handla åt gamla medan de är isolerade, mot en liten avgift. Då gör du en god handling och kanske mindre stretigt än att gräva i soptunnor ändå?
Citera
Medlem

1 Nu när viruset finns i Sverige kanske det är bra att inte köpa godis i lösvikt. Bor i Karlskrona, som tillhör Blekinge. Vi har ännu inte haft så många sjuka här men ibland i affären hör man folk som öppet hostar och håller på då de tar lösgodis. Dessutom använder en del inte någon spade att ta godiset heller. Det kanske fungerar bra på inplastat godis men inte på sådant som inte är inplastat.

Så min fundering var om det är bättre att köpa sådant godis som är förpackat i påsar i stället ?
Problemet är väl att man inte vet var det kommer i från.Om det kommer med transport från Stockholm kanske det kan finnas smitta på det även om det är förpackat?

2 Jag har förvaltare och får inte så mycket i månadspeng. 400 kronor som ska räcka till filmer godis chips och sådant . Matpengar har jag tillräckligt med och även för hyran och så. ofta har jag letat burkar för att få in mer pengar. Bland annat har jag letat på BTH och även på KHK Arena. Bägge ställena är stängda nu. Det är ingen hockey säsong nu så det hade nog inte varit öppet på KHK Arena ändå

Så jag har fått leta i stan i stället, vilket inte direkt blivit så mycket som jag önskat. Men frågan är om jag inte borde sluta leta ett tag nu när viruset går runt. Jag använder oftast handskar när jag letar men frågan är om det räcker.

Jag vill absolut inte bli sjuk men jag vill inte vara fattig heller. I-Landsproblem javisst men jag undrar hur ni resonerar på mina två punkter
Citera
Medlem
Märkligt att viruset gillar somalier. Somalier är knappast ett skidåkande folkslag...

Eftersom det tar ett tag att dö av viruset så är det personer som varit smittade ganska länge får vi utgå från, innan vi hade "samhällsspridning" enligt Corona Bob.

Dom har knappast varit i Italien eller Iran. Så frågan är om typ alla i Somalia är smittade men dom ljuger om det, eller om det är stor samhällsspridning bland just somalier runt Järva...
Minst sex av de nio som dött av coronaviruset i Stockholmsområdet är svensksomalier. Det konstaterar svensksomaliska läkarföreningen.
– När det spreds till Sverige fanns det inte så mycket information på somaliska och många levde som vanligt, säger Jihan Mohamed, styrelseledamot i föreningen, till SVT:s Agenda.

Enligt Jihan Mohamed var fem av de sex avlidna med svensksomalisk bakgrund bosatta i Järvaområdet i Stockholm, som består av stadsdelarna Kista/Rinkeby och Spånga/Tensta. Den sjätte var hemmahörande i Järfälla kommun.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Vad får du ut av att förminska varenda liten grej? Ja, det är otydligt om kvinnan vårdas eller vårdats.

DN

Du vet ju inte heller vad som är rätt och det spelar ingen roll. Kvinnan behövde/behöver intensivvård för det här skitviruset.
Fast nu var det inte kvinnan vi diskuterade utan påståendet att över hundra intensivvårdades.
Fast det stod vårdats.
Och när skribenten blev överbevisad började han istället dilla om nämnda kvinna.
Som mycket möjligt vårdas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abo142
Läkarförening larmar: Över hälften av de döda i Stockholmsområdet är svensksomalier
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lakarforening-larmar-over-halften-av-de-doda-ar-svensksomalier
Inte så förvånande egentligen. Jag skulle tro att den 31-åriga gravida kvinnan också är somalier. De har säkert ingen naturlig motståndskraft alls mot detta virus. Den här typen av sjukdomar är ovanliga i Afrika. Dessutom lär somaliska kvinnor ha allmänt dålig hälsa beroende på d-vitaminbrist.
Citera
2020-03-23, 19:55
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Det är väl saker som måste göras? Och det är väl lämpligt att folk som inte har arbete gör det istället för att ta folk som redan har arbete?

Varför då?
SKa folk som redan har ett arbete slippa att utsättas för smitta på bekostnad av de som inte har ett?
Är grundvärdet här att om du har ett jobb har du rätt att leva, inte annars?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Kikar man på Worldmoeters och kurvorna för respektive land (antal döda) så är det många länder som visar inbromsande logaritmiska kurvor.

Italien, Spanien, Iran, UK, Portugal är exempel. Italien har bromsats in från ca 10-11 mars.

Tyskland kanske är på väg att bromsas in också, senaste 2-3 dagarna.

Frågan är vad dessa länder med inbromsning gjorde för åtgärder, om några alls, ca 2 veckor innan inbromsningen? För Italien skulle det vara runt vecka 5 (27 feb-2 mars).

Frankrike, USA, Schweiz, Nederländerna visar dock fortsatt ökning utan någon krökning på kurvorna.

De nordiska länderna visar inte särskilt mycket ännu pga av för lite data på dessa kurvor, annat än att lutningen på kurvorna är flackare än vad de var i början för exempelvis Italien och Spanien.
Haha när du börjar undersöka Irans corona fall. Så slutade jag läsa. Redan då förtsod jag att du är korkad.
Citera
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Kikar man på Worldmoeters och kurvorna för respektive land (antal döda) så är det många länder som visar inbromsande logaritmiska kurvor.

Italien, Spanien, Iran, UK, Portugal är exempel. Italien har bromsats in från ca 10-11 mars.

Tyskland kanske är på väg att bromsas in också, senaste 2-3 dagarna.

Frågan är vad dessa länder med inbromsning gjorde för åtgärder, om några alls, ca 2 veckor innan inbromsningen? För Italien skulle det vara runt vecka 5 (27 feb-2 mars).

Frankrike, USA, Schweiz, Nederländerna visar dock fortsatt ökning utan någon krökning på kurvorna.

De nordiska länderna visar inte särskilt mycket ännu pga av för lite data på dessa kurvor, annat än att lutningen på kurvorna är flackare än vad de var i början för exempelvis Italien och Spanien.

I Italiens fall kan du nog börja hela uträkningen med ett startvärde på typ 100 000 smittade redan när de hade 10 000 smittade uppmätta. Italien hade uppenbarligen INGEN koll på smittspridningen som pågick i januari förrän deras dödstal började skjuta i höjden rejält för nästan 4v sen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Du ska absolut inte träna om du är förkyld, detta gälleralltid!
Och det har inte med smittrisken att göra.

OK det var kanske off topic. Men känner jag mig riktigt dålig tränar jag inte. Men jag har konstiga små förkylningar, väldigt ofta. Problemet är att jag får för lite träning om jag lyssnar på kroppen. Jag kan vara utsatt för corona för jag är ute bland folk. Men jag försöker att inte vara nära någon i köer eller så.

Den förkylning jag hade senaste veckan verkar ha givit med sig. Jag skall köra stenhårt på torsdag. Mitt immunförsvar är nog inte så värst bra. Men tack för svaret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in