2020-03-23, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Du gör mig förvirrad. Vad menar du?
Vi har väl hyfsat liten ökning och få dödsfall jämfört med andra länder. Så tänkte jag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Vi kan fundera en stund över vidden av att jobba med Covid-19 patienter utan skyddsutrustning...

Mm har mina farhågor om vad som kanske är på gång...
Citera
Medlem
obscenitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Gravida är per definition en del av riskgruppen då hormonerna sänker immunförsvaret för att kvinnan inte ska stöta bort barnet.
Nej inte i Sverige
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Varför skulle jag skrika?
Allt går ju enligt plan.
Är du medveten om vad jag skrivit undrar jag..
Eller har jag misstolkat dig?

Jag tror inte att myndigheter mörkar. Tvärt om. Jag tycker de sköter det här precis som man kan förvänta sig och gör det mycket bra.

Hur många av de 0,7% innefattar just äldre? Att man skyddat dem ”skapligt” säger inte så mycket.
De flesta som dör är äldre. Vad gäller intensivvård är det ca 50/50 vad gäller äldre/yngre.

Om 6.000.000 (60%, för att nå flockimmunitet) smittas dör isf 35.000 personer och 300.000 läggs in på IVA. 900.000 behöver sjukvård, totalt. Dödligheten beräknas utifrån en fungerande vårdapparat. FHMs beräkning är således lite värre scenario än vad jag räknade med, men inte så mycket.
Vården beräknas på 100.000 smittade idag. Då ska den räcka.
Senast redigerad av LadySweden 2020-03-23 kl. 19:40.
Citera
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Snart kommer de mörka hur många som dör varje dag med.

Absolut, jag reagerade på detta positionerande när jag lyssnade på Ekot.
Ett jävla fokus på andra länder och ifrågasättande.

Sen ingenting tydligt om oss.

De sitter i tighta bojor hornalisterna.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Hmm nej jag har ju ingen aning egentligen, men 20% verkar helt osannolikt.

Min poäng var att hotet från covid främst kommer av den snabba spridningen.

SARS 2 COV är ett virus. Covid 19 är en sjukdom du kan få av viruset.
Bara för att du får i dig ett virus så betyder det ej att man får Covid-19

Virusbelastning verkar vara det viktiga att hålla koll på. Om man får i sig
tillräckligt antal virus så har hälsa eller ålder ingen betydelse.

Exponentiella ökningen på ett startvärde av 1 virus i förhållande till 1 000 000 blir
minst sagt stor efter några dagar.

Därav massiva dödstal i Wuhan. De åkte runt med lastbilar och sprejade för att få ned virusmängd..

Värsta tänkbara av massiv exponering:
Coronavirus Shocker: Patients Die In Hours Without Showing Symptoms
https://www.medicaldaily.com/coronavirus-shocker-patients-die-hours-without-showing-symptoms-450295
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
Jag är Ingen expert men har lyssnat blint pa oberoende läkare Sedan utbrottet i Wuhan, tex Dr John, vilket gjort att jag varit mer välinfo
rmerad än de som följer svensk massmedia och svensk tv framförallt.

Bergamo maste väl vara rätt säkert till sommaren? Jag menar manga fler kann ju inte bli sjuka antar jag?

Säkert och säkert, men om säg 50% har haft smittan går spridningen betydligt långsammare. Även om det bara skulle vara 30% smittade så påverkar det smittningstakten en del. Sedan kommer ingen plats i världen vara säker från Corona på en lång tid. Inte heller Sverige.
Citera
2020-03-23, 19:37
Medlem
Dbloodss avatar
[quote=Grollaren|70857123]
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods

Du kan gå ut och sanera din egen egen jävla miljö istället och ge fan i att utnyttja fattiga människor till att sopa undan smitta åt dig.
Fy fan vilka människor det finns. Äckligt är vad det är.

Du. Jag arbetar dagligen 10h och hjälper de äldre i min närhet och försöker sprida information hur folk ska undvika bli smittade varje dag. Vad gör du om dagarna?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mzzo
Ser mycket bra ut för Sverige och Norden!

Glädjande.

Glädjande?

i Sverige har 27 personer dött av viruset och 104 fått intensivvård.

Ja, det är klart lägre siffror än många andra länder.
Men att viruset sprids här är ju långt ifrån glädjande.

Då detta virus verkar vara så extremt smittsamt så kan ju dessa siffror snabbt explodera och plötsligt har vi 270 döda och ett tusental som behöver intensivvård.

Och när vi hamnar i ett sånt läge så tror jag vården inte klarar mer och det är då dödstalen skjuter i höjd.

Vi är inte där än, men deg verkar kunna svänga fort det här.

Och förövrigt, jävligt klantigt av SL att glesa ur bussturerna så folk fick stå packade som sillar mitt i smittspridningen, just såna grejer som kan öka på antalet smittade blixtsnabbt.
Citera
Medlem
obscenitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Det är ett tragiskt men jag tror inte något nyfött barn har dött ännu.

I Sverige har inte gravida klassats som riskgrupp tror jag. Men om de gör det så borde väl kunna få havandeskapspenning i alla fall.

Gravida som får diabetes eller högt blodtryck exempelvis .
Nej i Sverige är de inte riskgrupp
Citera
2020-03-23, 19:38
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
De som inte har några skulder etc, kommer tyvärr dras med ner i raset också, om det kommer.

På lång sikt så kan en total kollaps vara bra, för vi har haft ett osund ekonomi som bygger på att leva över våra tillgångar Men det skulle bli en fruktansvärt smärtsam omvandling, som jag inte hoppas sker.

Även om det kan bli modern tids största depression, så kan vi också undvika det hela med bara en liten teknisk recession om vi gör rätt saker idag.

Har man tillgångar o inga skulder så sitter man ganska tryggt.

Med tillgångar så menar jag:

1. Pengar fördelat på olika valutor.

2. Aktier i solida bolag av samhällsintresse.

3. Fastigheter o mark som inte är belånad.

4. Fysiskt guld.

5. Andra föremål av bestående värde.

Har man en buffert så man klarar sig några år samt kan placera nu o framöver så kommer man garanterat gå stärkt ur det här.

Att småbolag dör o går i konkurs är inte hela världen. Hela ideen med ett aktiebolag är just att det ska kunna försättas i konkurs. Utan att ägarna ska behöva gå från hus o hem.

Det kostar bara 50.000 nu att starta ett nytt bolag utan åtaganden eller skulder.

Konkursförvaltarna kommer glatt sälja tillbaka inkromet till de förra ägarna för spottstyver.

Jag är övertygad om att samtidigt som vaccinet rullas ut så kommer vi få se en ekonomisk boom.

Själv snickrar jag/vi på nya ideer o produkter. Att sätta sig ned o deppa blir man inte rik på.
Citera
2020-03-23, 19:39
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Nej. Bara att de inte ligger med en dags eftersläpning. Så i praktiken kom helgens siffror med i måndagens rapport. Därav det stora antalet döda. Rotar man i siffrorna så är det den vanliga typen av döda. Gamlingar.
OK

Danmark har nästan lika många dödsfall (24) som sverige (25).

I Danmark bor lite drygt hälften så många som i Sverige. Danskar åker inte till Italienska alperna.

Vad är förklaringen att danskarna har nästan dubbelt så många döda per capita som sverige?

Tättbefolkat land? Rökare? De skiter i påbud om social distansering?

(det är ju ganska få dödstal... det kan ju vara en stokastisk effekt)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in