Citat:
Ursprungligen postat av
Hew18
De som inte har några skulder etc, kommer tyvärr dras med ner i raset också, om det kommer.
På lång sikt så kan en total kollaps vara bra, för vi har haft ett osund ekonomi som bygger på att leva över våra tillgångar Men det skulle bli en fruktansvärt smärtsam omvandling, som jag inte hoppas sker.
Även om det kan bli modern tids största depression, så kan vi också undvika det hela med bara en liten teknisk recession om vi gör rätt saker idag.
Har man tillgångar o inga skulder så sitter man ganska tryggt.
Med tillgångar så menar jag:
1. Pengar fördelat på olika valutor.
2. Aktier i solida bolag av samhällsintresse.
3. Fastigheter o mark som inte är belånad.
4. Fysiskt guld.
5. Andra föremål av bestående värde.
Har man en buffert så man klarar sig några år samt kan placera nu o framöver så kommer man garanterat gå stärkt ur det här.
Att småbolag dör o går i konkurs är inte hela världen. Hela ideen med ett aktiebolag är just att det ska kunna försättas i konkurs. Utan att ägarna ska behöva gå från hus o hem.
Det kostar bara 50.000 nu att starta ett nytt bolag utan åtaganden eller skulder.
Konkursförvaltarna kommer glatt sälja tillbaka inkromet till de förra ägarna för spottstyver.
Jag är övertygad om att samtidigt som vaccinet rullas ut så kommer vi få se en ekonomisk boom.
Själv snickrar jag/vi på nya ideer o produkter. Att sätta sig ned o deppa blir man inte rik på.