2020-03-23, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nykines
Fel
10350 nya fall
1253 nya dödsfall

https://covid19info.live/

Gissa vad som händer när du summerar gårdagens och dagens dödsfall?
Citera
2020-03-23, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Åre har ju Stockholm att tacka

Bor själv i sthlm, men skäms över hur sthlmsre reser över landet.
Citera
2020-03-23, 19:13
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti
Ja oj vad många har smittats, det är typ 1 kiruna i tyskland och två kiruna i italien som har smittats, är inte ens en procent av befolkningen i länderna och ni sitter och yrar om någon pandemi.

Som sagt sprids detta extremt långsamt, med denna takt lär vi om vi har otur kanske få 3000 fall i slutet av december. Jag vet inte var ni får all bensin till era lågor för era domedagsscenarion är bara allt mer verklighetsfrånvända.

Långsamt är knappast hur man skulle beskriva smittspridningen. Vi har idag 2,046 fall och vi testar knappt folk. Italien har enbart idag +4,789 fall av smittan och 601 döda.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Det verkar som att flera länder har börjat undersöka varför så många unge behöver intensivvård för just Coronaviruset.
Men Sverige verkar ju inte så brydda dock.
Enligt Tegnell är den ökade andelen unga ett tecken på att vi lyckas bra med att skydda de gamla.
Citat och länk i ett tidigare inlägg av mig.
Nån tyckte att jag avsiktligt missförstått honom när jag kallade det för att gripa efter ett halmstrå
Citera
Medlem
Raggsokks avatar
https://www.nettavisen.no/nyheter/intensivsykepleier-advarer--vi-er-ikke-vant-til-a-se-sa-mange-unge-pa-en-gang/3423942129.html

– Vi er inne hos pasienten hele tida, og vi passe veldig godt på respiratorpasientene. Og jeg må bare si at det gjør et veldig sterkt inntrykk på meg at så mange unge mennesker ligger her og er veldig dårlige. Vi er ikke vant til å se så mange unge på én gang, sa Solum.
Citera
2020-03-23, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag refererar till dig, bland andra.

Allt går enligt plan. Du kan läsa min historik samt den prognos FHM släppte idag (tror det var idag).

0.7% dödlighet är beräknad efter att vi lyckas skydda äldre skapligt. FHM räknar dock högre än jag vad gäller vårdbehövande (15%). Sådana som du gör att folk tror myndigheter mörkar. Det gör de inte.

Ta fram miniräknaren nu, så får vi se om du skriker!

Varför skulle jag skrika?
Allt går ju enligt plan.
Är du medveten om vad jag skrivit undrar jag..
Eller har jag misstolkat dig?

Jag tror inte att myndigheter mörkar. Tvärt om. Jag tycker de sköter det här precis som man kan förvänta sig och gör det mycket bra.

Hur många av de 0,7% innefattar just äldre? Att man skyddat dem ”skapligt” säger inte så mycket.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Sluta, vi får inte ge upp min vän. Svåra tider kommer och nu måste vi vara starka, varna vänner och familj om vilket monster som är påväg. Sprid videos och information!

Vi alla på jorden är i ett krig mot den "osynlige fienden", fortsätter vi sprida budskapet om LOCKDOWN och testa och spåra så kan vi fortfarande vinna detta kriget.

Vi står enade!

Ja det får vi. Och folk måste börja lyssna på Statsministern, speciellt riskgrupper.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Jag har testat att fejkhosta på folk för att se hur dom reagerade och för att få dom att hålla sig hemma. Satt bakom på bussen och började låtsashosta som ett riktigt virusfall. Gjorde det bland annat på en gammal kärring som tyckte det var lägligt att vara på stan efter Statsministerns tal. Hon började då sätta sin halsduk för munnen och titta lite stressat bakåt, som om det skulle hjälpa.

Det kanske låter svinigt, men jag ville bara testa hur folk reagerade och samtidigt sända en signal om att "VAR INTE I DEN HÄR MILJÖN!!!". Jag vill ju att äldre och sjuka inte ska vara i stan och på offentliga platser. Både för deras egnas hälsas skull och för landets skull. Det var ett litet otyg. Hade ju självklart aldrig gjort det om jag var liiiiiite förkyld eller sjuk! Jag är fullt frisk i nuläget. Inte ens lite snuvig.

Det är några som blivit gripna och bötfällda för detta beteende runt om i Europa.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Fel!

Distributionen av olika blodgrupper sett till hela befolkningen i Wuhan är:
31% A, 24% B, 9% AB och 34% O

En studie omfattande 2 173 covid-19 patienter från tre sjukhus i Wuhan och Shenzen:
Distributionen var:
38% A, 26% B, 10% AB och 25% O
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.03.11.20031096v1

Så ja, blodgrupp A har en förhöjd risk och blodgrupp O en minskad risk, men inga dramatiska skillnader.

Baskien har en hög andel med blodgrupp O. Någon som vet hur siffrorna ser ut där?
Citera
2020-03-23, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Just nu är det ca 10-12 dagars väntetid att få hemkört i min stad från ex Willys.se eller Ica Maxi. Inte lätt för gamlingarna nu att ha framförhållning.

Man kan plocka in arbetslösa för å korta ner köerna exempelvis.

Människor kan ju svälta i hjäl i huset.

Fick papper från kyrkan där man kunde jobba ideellt och göra ärende år människor som inte kom ut.
Citera
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Den artikeln har jag redan läst, inget nytt!
Och det han skriver är bra teorier som många länder bör applicera fortast möjligt.

Bra att veta att du har lite vett i skallen iallafall och förstår enkel logik!

Nu kanske du kan sluta förespråka idioten tengells flockimmunitet i tråden oxå så vi andra slipper höra om otyget. Det är nåt som är bra att ha om man får det gratis, men aldrig något värt att betala för!
Citera
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Utomhus är det väl ingen större risk?
Klart att alla gamla ska gå ut på sin dagliga promenad och tala med grannarna på lämpligt avstånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in