2020-03-23, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/

110 enligt sjukvårdens egna hemsida..Ganska låg medelålder inte alls vad våra myndigheter sagt (80+)

Ett bevis på deras lögner till folket.

Nej, men cirka hälften är ju i arbetsför ålder. De siffrorna stämmer ganska bra med de internationella. Däremot har de äldsta av förklarliga skäl svårare att klara sig från IVA.

Vad ska man säga? I Sverige är ålder bara en social konstruktion ändå. Det passar narrativet att alla är 80 plus med döden ståendes för dörren.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Detta är ju helt sjukt, man kan ju testa sig i flera u-länder, vadå har sverige redan slut på test..?
Otroligt..........

Sverige har haft brist länge.
Ryssland kommer till räddning.

https://www.friatider.se/ryssland-ska-tillverka-50000-coronatest-dag
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Detta är ju helt sjukt, man kan ju testa sig i flera u-länder, vadå har sverige redan slut på test..?
Otroligt..........

Det är ytterst få, om ens något land som du kan testa dig i at will. Sydkorea och Japan möjligen, och kanske delar av USA äntligen. De flesta har brist på tester.
Citera
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldtanden
Du är medveten om att man kan köpa mat på nätet och få hemkörning?

Ja, men det är kanske inte alla pensionärer som är bra på det heller.
Citera
2020-03-23, 18:35
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FejkEmran
Vaknade idag med halsont och fick nyss bekräftat att Corona förekommit inom lager där killen jag misstänker medvetet kan ha försökt smitta mig, känner andra afghaner. Oklart om det är samma som han arbetat på. Kan man få veta om någon arbetat någonstans för att kontrollera om det var medveten om risk för Corona och kan man få ta prov om man fortsätter att ha symptom på vad det är?

Jag är jävligt stolt nu över att jag gick rakt ut och pekade ut afghaner och pakistanier som eventuellt smittade här på forumet. Även områdena. Kändes inte rätt, men nu gör det det eftersom min misstanke inte var helt fel.

Testa att polisanmäla, men tror inte de testar dig förrän du läggs in på IVA.

Det är kanske en ung ”virusrebell” du råkat ut för!

https://www.expressen.se/nyheter/unga-virusrebeller-festar-och-hostar-pa-aldre/
Citera
Medlem
DoktorTengeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erty0192
Jag skulle vilja se statistik på de som dött i Sverige. Ålder, hälsostatus, längd, vikt, sexuell läggning, hudfärg. Rubbet.

Varför sexuell läggning om jag får fråga. HIV?
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
Nu kan vi nog konstatera att kulmen är nådd i Italien. Kan tänka mig att de kan komma uppnå 10-20000 dödsfall.

Som jag sagt tidigare lär dödligheten för covid-19 ligga nära den för säsongsinfluensa. Antal som behöver intensivvård verkar också vara bra mycket mindre än först befarade 10-20%.

Detta har förstorats upp löjligt mycket.
5% på IVA räknar FHM med i den prognos de nyligen släppte. Den postades tidigare i tråden, men finns på FHMs websida.

5% är också den siffra som varit den mest tillförlitliga hittills.
Citera
Medlem
Börjar tro att det är mängden virus man utsätts för som avgör hur svår infektion man får. Detta har redan visats i djurförsök med SARS-viruset. Möss som fick höga nivåer av virus dog medan möss som fick låga nivåer av virus överlevde.

Detta stämmer också väl med att det är mycket vårdpersonal som blir väldigt sjuka. Äldre på äldreboende utsätts också för högre mängder ifall personalen är smittad. Att det är ganska mycket yngre som intensivvårdas i Sverige har troligen att göra med att de umgåtts intensivt på after ski och liknande utomlands.

Vill man bli milt sjuk så ska man alltså undvika att röra sig bland människor.

Detta borde även leda till skolstängningar då skolpersonal är i risk för att utsättas för större mängder.
Citera
2020-03-23, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Förbjud in- och utresa till och från Stockholm så kanske resten av landet får en hanterbar utveckling iaf.

Gärna Malmö och Hela VGR med, men finns stora områden där man för förbjuda inresa pga smittfria områden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TooL
Det dör 5000 om dagen i tuberkulos. Det dör mellan 5000-8000 om dagen i svält.

Fan lipar ni för...

Har vi inte slutat med sånt här ännu?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Whataboutism
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Expressen skriver "En av de som intensivvårdas i Sverige just nu är en 31-årig gravid kvinna." och

En 31-årig, gravid kvinna tillhör de som just nu intnsivvårdas för coronaviruset i Sverige, enligt DN. Läs mer här.
Finns en kinesisk studie om gravida och nyföddas risker.

https://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=9368

Verkar inte vara några större problem.
Citera
Medlem
Rainmans avatar
Färre döda i Italien även idag. Hoppas trender håller i sig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto