2020-03-23, 18:12
Medlem
Ursäkta mig men har jag missat något här? De säger krispaket kan omfatta 300 miljarder, men var kommer dom pengarna ifrån? Vad är det som säger att dom inte kan göra på exakt samma sätt inför nästa eventuella kris?
Citera
2020-03-23, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TampaBay
Ursäkta mig men har jag missat något här? De säger krispaket kan omfatta 300 miljarder, men var kommer dom pengarna ifrån? Vad är det som säger att dom inte kan göra på exakt samma sätt inför nästa eventuella kris?
På 90-talet var det pensionsfonderna som rök
Citera
2020-03-23, 18:18
Medlem
Citat:

S har som bekant snålat rätt länge. Något vår finansminister fått mycket kritik ifrån. Men pga det finns det dock pengar när något som detta händer.

Pengarna kommer alltså från det Sverige sparat under de senaste 10 åren.

Tyvärr har vi haft blått styre ett bra tag vilket resulterat i brist på Medicin mm. När palme styrde fanns 4000 akutplatser på Stockholms sjukhus. Idag 92. Då hade man även nödförråd, något Ulf Kristersson tog bort då han sa att inga fler allvarliga pandemier kommer drabba oss.
Senast redigerad av LucianMacAndrew 2020-03-23 kl. 18:21.
Citera
2020-03-23, 18:20
Bannlyst
Och varför skulle man inte kunnat ge människor ett drägligt liv med hjälp av dessa pengar innan krisen?
Citera
2020-03-23, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
S har som bekant snålat rätt länge. Något vår finansminister fått mycket kritik ifrån. Men pga det finns det dock pengar när något som detta händer.

Fel - det går inte att snåla med massinvasion o nästan hela livet arbetslözt bluffazylkör
Citera
2020-03-23, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Fel - det går inte att snåla med massinvasion o nästan hela livet arbetslözt bluffazylkör

Då får vi dra den logiska slutsatsen att det inte skett en massinvasion, då hade vi ju med ditt eget resonemang inte kunnat snåla, vilket vi gjort.
Citera
2020-03-23, 18:26
Medlem
Staten får låna pengar. Det finns inget som samlats i några "lador".
Senast redigerad av Onsala 2020-03-23 kl. 18:31.
Citera
2020-03-23, 18:30
Medlem
Citat:

Tyvärr har vi haft blått styre ett bra tag vilket resulterat i brist på Medicin mm. När palme styrde fanns 4000 akutplatser på Stockholms sjukhus. Idag 92. Då hade man även nödförråd, något Ulf Kristersson tog bort då han sa att inga fler allvarliga pandemier kommer drabba oss.

Verkar som om du är en äkta hjärntvättad sosse. Sverige har inte sparat de senaste tio åren.

Ulf Kristersson har inte haft beslutanderätt över några nödförråd.

Men du tycks vara en äkta ljugande socialdemokrat!
Citera
2020-03-23, 18:32
Medlem
Citat:

Först måste jag rätta ett fakta-fel: (S) har inte "snålat länge". När Palme kört landet i diket på 80-talet uppstod det en akut finanskris; Sverige hade lånat, lånat och lånat i 20 år och klarade inte längre av sina statsfinanser.
Efter kraschen infördes det så kallade "finanspolitiska ramverket"
(läs mer här: https://www.regeringen.se/sveriges-regering/finansdepartementet/statens-budget/finanspolitiska-ramverket/)
som hindrar en ny "Slösa" att återigen skuldsätta landet. I 30 år har vi nu betalat av skulden och har därför en ganska bra situation, något som stör (v) och (mp) något oerhört. (Dom hör nämligen till gruppen "slösa").
Det är alltså inte Maggan som sparat, det är nationella regler som styr finansministerns sparande.

När det gäller "stödpaketet" på 300 miljarder är bara en liten del (22 Miljarder enligt Maggans uppskattning) som är en utgift, resten är ett lån till företagen. Lån som behöver betalas igen någon gång, om inte företagen gått i konkurs innan dess.

Så än så länge finns det gott om torrt krut i ladorna, tack vare kloka politiker på 90-talet.
Citera
2020-03-23, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onsala
Verkar som om du är en äkta hjärntvättad sosse. Sverige har inte sparat de senaste tio åren.

Ulf Kristersson har inte haft beslutanderätt över några nödförråd.

Men du tycks vara en äkta ljugande socialdemokrat!

Då får du ta å förklara varför SD samt KD, M, mm, massivt kritiserat sossarnad sparande de sista 10 åren.. Du menar alltså att SD å blåa sidan är helt verklighetsfrånvända?

Jo. När han var finansborgarråd. Dvs samtidigt som han sålde ut även resten av vården för sina polare att göra miljardintäckter.

Nej, röstar DD.
Citera
2020-03-23, 18:37
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Riksgälden utfärdar statsobligationer (0-ränte) på 300 miljarder. Riksbanken köper obligationerna för 300 miljarder och sätter in pengarna på statens konto. Då har staten 300 miljarder på kontot som staten kan "slösa bort".
Citera
2020-03-23, 18:37
Medlem
Citat:
Då får du ta å förklara varför SD samt KD, M, mm, massivt kritiserat sossarnad sparande de sista 10 åren.. Du menar alltså att SD å blåa sidan är helt verklighetsfrånvända?

Jo. När han var finansborgarråd. Dvs samtidigt som han sålde ut även resten av vården för sina polare att göra miljardintäckter.

Nej, röstar DD.

Att betala av på tidigare tagna lån är inte att spara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in