2020-03-23, 16:18
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erty0192
Det är ju bedömningar som byggde på vad man visste då. Att det pågick en ordentlig samhällsspridning helt ohejdat i norra Italien visste ingen då.
Hur relevant är någon som har konstant otur med sina bedömningar? Bedömningar som dessutom numera går stick i stäv med resten av västvärlden...
Citera
2020-03-23, 16:19
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engelen
Det här var ändå jävligt osmakligt med hänsyn till rådande situation.
Samma bolag som varje månad får 300 miljoner av skattebetalarnas pengar ska dela ut 9,5 miljarder till aktieägarna.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wPjE9M/staten-betalar-lonerna--volvo-delar-ut-miljarder

Åter inkompetens hos politiker o visar hur det går när de hastar fram förslag.

Det vore en hygienfaktor att få ta del av programmet så måste dividenderna under 2020 o 2021 ställas in.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Hur vet du att det var pga Corona?

En person dog genom att ramla ihop och corona går runt i världen. 1+1=2.

(var ironisk om du inte förstod)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Ny video som visar en ung man ramla ihop och dö på gatan pga corona. Det går inte att förneka längre. Vi måste forska på varför det händer, istället för att försöka mörklägga.

https://www.liveleak.com/view?t=aT8ap_1584834525

haha tomte
Citera
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vilarosa
Två saker jag reagerade på i presskonferensen:

- Att han säger något i stil med "vågen vi trodde skulle komma i helgen har dröjt. Det verkar som våra åtgärder har hjälpt, Stockholm är tomt, så vi kanske får en plattare kurva"

Stockholm är väl förfan inte tomt pga deras åtgärder??? Dom har ju sagt att alla ska leva som vanligt, stanna hemma om sjuk, och inte hälsa på äldre. Punkt. Inget mer. Dom har sagt att vi kan samlas upp till 500 stycken och dessutom gå ut och stötta krögarna.

Stockholm är helt tomt, därför att folk började strunta i FHM och har infört karantän själva. Företag började själva se till att folk jobbar hemifrån. Folk bunkrade mat så att dom slipper trängas i butiker. Folk slutade gå ut och äta (förutom innerstan där alla tror att dom är odödliga). Alla som kan ta bilen gör det. Många ställde om undervisning till online en vecka innan högskolor stängde. Ingen går ut. Det började bli tomt överallt redan förra veckan när FHM fortfarande stod på presskonferenserna och sa att allt är lugnt.

Det är förargligt att dom först inget gör, när människor själva agerar efter sunt förnuft och agerar mot deras rekommendationer, då kommer FHM och berömmer sig själv pga det?

- Han sa att det är väldigt svårt att ge en tillförlitlig prognos på hur många som blir inlagda på sjukhus i toppen på kurvan, därför att vi inte har en aning om hur många smittade vi har. Han sa bokstavligt talat ungefär "vi måste veta antalet smittade för att kunna lägga upp våra strategier"

Var det inte dom som för två veckor sen sa: ""det är onödigt att testa alla med symtom, vi fokuserar på riskgrupper"????

Någon?? Snälla?? Kan någon förklara detta för mig?? Jag struntar fullständigt i politik och allt annat irrelevant folk passar på att lufta härinne.

Men VARFÖR är precis allt som kommer ut från FHM så motsägelsefullt??

Varför sa man är dom allra flesta inte behöver vård, men gör om Älvsjömässan till fältsjukhus?

Har sett att du fått ett bra svar som jag håller med om också.
Jag tror även att det finns Psykopati i detta då det hela tiden ändras och är motsägelsefullt.

Har arbetat under chefer i en organisation där det varje dag dök upp någonting nytt motsägelsefullt som var ännu mera Bananas än dagen innan. Det bara fortsatte, alla kollegor slutade tillslut och avdelningen fick läggas ned.

Jag tycker mig se gemensamma nämnare mellan mina personliga erfarenheter och FHM, det är min spekulation.
Citera
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackin
Tegnell vill öka smittspridningen. Annars hade han stängt skolor och förskolor.
Nä, de vill hålla spridningen på en lagom nivå. Jag tycker personligen det verkar som myndigheterna hanterat detta på ett bra sätt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Nej exakt att vi inte har vaccin är ju JUST DÄRFÖR världen reagerar som den gör, och därför skiljer sig från influensan.
I vilken annan sjukdom i världshistorien har 17 läkare i västeuropa avlidit på en månad smittade från patienter innan? Cancer? Aids? Influensan?

Varför vill du så desperat tona ner detta? Det va 17 läkare och inte 19- "aa men dåså! HA! Jävla alarmist"!

Ja precis, bristen på immunitet och avsaknaden av vaccin gör smittspridningen stor. Det är det som är farligt. Inte smittan i sig, den är som vanlig influensa. Skulle vi inte ha vaccin och immunitet i befolkningen skulle vanlig influensa få liknande effekt. Notera att det dog 1012 människor i Sverige under säsongen 2017/18 pga influensa. Trots en lindrigare smittspridning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Hur är det numera, sätts de som kommer från t ex Spanien i karantän när de kommer tillbaka till Sverige, eller släpps de ut om de känner sig friska? Alltså, har det ändrats något sedan italienresenärerna?

Släpps fria, ingen kontroll.
Vi har några på jobbet som kom hem från Spanien dagen innan de stängde, de är på jobbet, men som tur är jobbar de inte på samma kontor som mig.
Citera
Medlem
CliviaMiniatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
I framför allt Stockholm som är värst drabbar är det fortfarande massor av folk i alla åldrar ute och rör sig på stan som om ingenting hänt. Restauranger, uteserveringar och kollektivtrafiken osv.
Gissar att de är samma människor som tänkt åka ut i landet och sprida smittan vidare när de ska åka skidor under påsk.
Tänker bara att det måste vara underbart att helt förneka viruset och leva/ha kul utan bekymmer. Som om det inte fanns eller är ett påfund av rasister som många trodde i början. Leva i sin bubbla, gå på krogen, åka tåg och se landet glida förbi utanför fönstret.
Men nej, jag är en av dem som tror på den osynliga fienden. Det är jobbigt och trist att ta sitt ansvar som tillhörande riskgrupper. Inte kul alls, inte attraktivt eller spännande. Men man måste göra sin plikt och visa ansvar.
Citera
2020-03-23, 16:20
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timmerstock
Okej så det är nog det som Anders Tegnell gjorde sina beräkningar på i presskonferensen.
I Stockholm så skulle ca 250 behöva intensivvård när det är som värst. Det finns inte plats för mer så maxtaket blir 250.
I Stockholm bor ca en fjärdedel av landets invånare.
2,5 miljoner... 250 st intensivvårdsplatser.

Är et alltså 250 intensivvårdsplatser i hela landet vi talar?

En annan fråga. Upptas inte intensivvårdplatser av andra tex som råkat ut för olyckor eller andra sjukdomar? Det vill till att det inte sker någon större brand eller trafikolycka under den mest ansträngda perioden eller för den några skjutningar...
Citera
2020-03-23, 16:21
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doxycyklin87
De officiella siffrorna baseras på kritiska fall, då enbart de testas. Vad som försiggår bakom kulisserna vet inte ens FHM. Jag gör min bedömning genom att titta på andra länder, deras restriktioner och trots detta vidare spridning. Vilket naturligt betyder att våra lättare restriktioner inte gör ett jota. Men du kan ju fortsätta spekulera i att allt är guld och gröna skogar, eftersom de officiella siffrorna visar på en avmattning.

Ja, och andra kan spekulera kring 300 000 smittade och en annalkande humanitär katastrof med döda i drivor. Det är upp till var och en. Jag ser inga sådana tendenser i Sverige idag.
Citera
2020-03-23, 16:22
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Kanske inte hela landet, men exempelvis i Jämtland är situationen nu kritisk med 49 smittade, och fler kommer in eftersom man där har en okontrollerad samhällssmitta.
Östersunds lasarett är inte samma sak som Karolinska eller Huddinge..
Detta måste ske FÖRE påskhelgen....

Östersund är speciellt utsatt med skidturismen o rekreationsboende storstadsbor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in