2020-03-23, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paranoid-Android
KAN någon förklara läget i Stockholm och storstäderna? Har folk masker? följer folk de viktiga råden undviker man stora folksamlingar läste det var proppfullt på bussar och tåg!? Tar folk detta på allvar eller tror de fortfarande det är som en vanlig förkylning?

Inte sett någon med mask. Har du mask skrattar folk åt dig. Klubbar och caféer är fulla. Folk njuter i vårsolen. Bussar och tåg fulla.
Sett bilder från Drottninggatan där det var helt tomt dock, och arbetsplatser är ödelagda för att folk jobbar hemifrån.
Och folk inom resturang och hotell pratar om konkurs. Jag kan inte fatta det för det ser lika fullt ut som vanligt- menmen det är ju min subjektiva bild av verkligheten så.

Summa summarum- överlag lite lugnare än vanligt men inte i närheten tillräckligt för att stoppa spridningen av viruset överhuvudtaget.

Enligt mina upplevelser går Sverige någon slags efterbliven mellanväg just nu- vår ekonomi kommer bli knullad med tiden hursomhelst, men dessutom får vi alla viruset.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beethovania
Bara av intresse då det tagit upp tidigare. Men vilken blodgrupp har du?

Tänker på det själv då jag väldigt sällan, om ens alls i vuxen ålder någonsin drabbats av influensa. Vet inte om det är för att jag har blodgrupp O, eller om det är för att jag är allmänt osocial. (Eller har ett allmänt bra immunförsvar)

Jag har 0, inte O som du skriver (fast jag tror du menar samma).
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Nja det beror på vilka svagheter du har i kroppen...det är mer komplicerat. Har du tex njursvikt kzn du dö av det. Har du högt blodtryck kan du dö av det. Alla dör inte primärt av lunginflammationen. Det kan bli hjärtstopp och allt möjligt.

Ja absolut, men vanligaste orsaken att folk dog i Kina var pga ARDS.
Citera
2020-03-23, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nykines
Ja, de "enorma konsekvenserna" är att smittospridningen stoppas HELT under den tidsperioden. Din dumma svensk

Det är möjligt. Men samhället i övrigt har också stoppats helt. Det drabbar inte de som redan är arbetslösa särskilt hårt, men många människor får sina liv förstörda, för vad? Viruset är pandemiskt och det kommer tillbaka ändå.
Citera
2020-03-23, 15:42
Medlem
DinKamrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Är närmast chockad av Sveriges senfärdiga sätt att sätta in åtgärder. Tror många lider där ute och är oroliga att skicka sina barn till dagis och skola. Det är ju bevisat nu att unga blir allvarligt sjuka också. Men regeringen stoppar huvudet bekvämt i sanden så länge i den naiva tron att vi är förskonade....snacka om svek. Hyckleri som vanligt. Eller finns en mörkare agenda? Mitt förtroende för regeringen och myndigheter är förbrukat för länge sedan. Ekonomin är redan förstörd men den kan byggas upp snabbt igen. Det är NU EMPATI VISAR SIG PÅ RIKTIGT och den kommer inte från sossarna.

Tills motsatsen är bevisad så antar jag att det är inkompetens framför illvilja. Den svenska koncensuskulturen gör oss galet mottagliga för grupptänk, och i en krissituation ökar den risken ytterligare (hej flyktingkris 2015).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Ja New York är illa ute. Svårt sjuka patienter ligger på golven i sjukhuskorridorerna.

https://nypost.com/2020/03/23/coronavirus-patients-spotted-lying-on-floor-at-overrun-madrid-hospital/

Bilden är ju från Madrid... Du pratar om New York ...
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettberg
Tror att jag hat blivit smittad, eftersom det jag upplevt nu inte liknar något som jag upplevt tidigare.

Har haft svårt med andningen, lite hosta o högre kroppstemperatur än vanligt. Att känna att man har svårt att få luft är väldigt obehagligt.

Det är naturligtvis inte trevligt, men det slår ju olika. Vissa har ju meddelat att de inte blivit så svårt drabbade.
Citera
2020-03-23, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Ja de sa ju att vissa är immuna. Undrar dock vilka som är det och varför?

Har hört vissa är immuna mot vinterkräksjukan?
Citera
2020-03-23, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Femliter
Ser ut som en vanlig lördag på akuten i Stockholmsområdet.

Haha, spottade ut kaffe över hela skärmen.

Hemskt att skratta åt din kommentar, men det är väl för att den träffar rätt, rakt i sanningen.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Högt upp på Expressen:
Citat:
Just nu: Flera nya svenska dödsfall av corona
https://www.expressen.se/nyheter/giesecke-blir-varre-innan-det-blir-battre/

Och därunder:
Citat:
Tegnell: Sveriges kurva plattas ut
Vilket leder till:
Citat:
Tegnell: Det kommer lugna sig ordentligt
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/tegnell-det-kommer-lugna-sig-ordentligt/

Fri tolkning av vad som gäller och varför Expressen satt den ena rubriken under den andra ...
Men vaffan säger karln?!?
Ovanstående inlägg är från imorse, och då sa han att kurvan håller på att plana ut. Det beror på vädret, och sen bluddrar han om ”maj”.
Nu säger han (på dagens pressträff):
Citat:
”Den branta stigningen har inte riktigt skett”
https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/den-branta-stigningen-har-inte-riktigt-skett/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Tengele vill snabba på lite så vi hinner få en viss immunitet innan sommaren. Han tror ju fortfarande att sommaren ska dämpa spridningen så han har tidsnöd därav 500 regeln. Tengele tror då att utbrottet i höst ska bli mindre.

Men eftersom det inte finns någon studie som visar att sommaren kommer ha stor effekt så är det bara i Tengeles huvud detta verkar bra.

Kul att du tror att du förstår haha

Lyssna på vad han säger istället för att fundera ut egna teorier. FHM vill hålla ner smittspridningen.
Citera
Medlem
Beethovanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag har 0, inte O som du skriver (fast jag tror du menar samma).

Har läst på ställen att det är antingen eller (Hur mycket man nu ska lita på Wikipedia), men ja 0 var den jag menade.

Hade varit intressant med mer studier på det här med blodgrupper och dess påverkan på sjukdomar, när detta är över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in