2020-03-23, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doxycyklin87
Tror inte du förstår hur viruset fungerar. Viruset i sig tar inte död på dig, utan det är ditt överaktiva immunförsvar som skapar enorma inflammationer som en reaktion på viruset. I det här fallet så är ett "bra" immunförsvar inget positivt. Det är därför vi ser så milda fall hos barn, vars immunförsvar inte har lika stor erfarenhet av externa faktorer som t.ex en 80-årings. Sen hjälper det inte att en 80-åring ofta har högt blodtryck, underliggande immunologiska sjukdomar, sviktande organ m.m.
Jag tror inte att din teori håller.

De med bäst immunförsvar är väl unga vuxna? Det var väl därför spanska sjukan troligtvis tog död på så många?

Det är inte många unga vuxna som dör nu. Om detta vore (den enda) orsaken så hade vi väl precis som under spanska sjukan nu sett att en majoritet av de döda var unga vuxna

Jag vet att immunförsvaret överreagerar och att det tar död på egna celler. Men det kan väl knappast vara hela förklaringen
Citera
2020-03-23, 15:21
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dopamina
Vet inte om det räcker. Spridningen i omkringliggande städer börjar ta fart ordentligt. Uppsala bland annat.

Uppsala var tidigt ute med smittade fall, så där har det härjat ett tag.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dopamina
Vet inte om det räcker. Spridningen i omkringliggande städer börjar ta fart ordentligt. Uppsala bland annat.

Viktigast karantäna Stockholmare snabbt så de inte hinner lämna staden o som i Wuhan eller Milano. Sen kan man såklart göra total lockdown senare
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paladin
Enligt platz.se/coronavirus/ ligger vi än så länge idag på 112 nya konstaterade coronasmittade människor. Igår 151.

På grund av hur vi testar så säger väl detta inte så mycket med ingen explosion ännu iallafall. Återstår att se när den kommer.

Slutsatsen vi kan dra är att det konstaterats 39 färre fall på sjukhus än igår.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Finns inget som tyder på att vi skulle se den dödligheten här. Tvärtom har vi extremt låg dödlighet. 1,2%.

Sant. Men det tar ju ett tag att dö så vi får se vad dödligheten ligger på om 14 dagar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Men det går ju att dra ditt sunda förnuft åt vilket håll som helst. Alla länder har experter. Alla andra länder gör likadant men inte vi. WHO har experter och massvis med expertutlåtanden. Men vi följer inte dessa.

Vad gör att Tegnell och FHM har mer erfarenhet än tusentalsår av kumulativ expertis från andra länder?

Tror inte experterna VET hur olika utvecklingar kommer se ut.
De gör gissningar baserade på sin kunskap och erfarenhet.

Det kommer bli allvarligare här i Sverige, inget snack.
Men vissa går helt överbord och inte bara tror det går åt helvete, de anser sig VETA att det går åt helvete trots de saknar all grundläggande kunskap.
Det vänder jag mig emot.
Citera
2020-03-23, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nykines
Kul med någon som fattar.

Skriver det en gång till så att alla ser.

1. Om vi kör isolering i 2 veckor stannar 99.9% av all spridning.

2. Alla fall med symptom identifieras och kan övervakas, behandlas, sättas i karantän.

Isolering och karantän är det enda sättet att stoppa spridning.

Stoppa tillfälligt, med enorma konsekvenser. Sen blir det samma resa till hösten.
Citera
Medlem
Doxycyklin87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Det du pratar om låter precis som spanska sjukans andra våg (?)

Har du några belägg för det du uttalar dig om eller är du utbildad hobby-epidemioog?

Du kan läsa om hur framgångsrik behandling av covid-19 fungerar på nätet. Man använder sig av immundämpande medicin samtidigt som man behandlar sekundärinfektioner med antibiotika.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Den enda jag kan komma på som var fake var nog vakten som fick ep-anfall

Jag kan inte komma på ngn som inte var fejk
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Fortfarande tror de flesta jag pratat med att detta är en förkylning. Nästan alla jag känner är i min ålder 60+ förutom mina barn.
De upprepar Tegnells redan bevingade ord att de är "äldre äldre" som ska passa sig, vilket är ett djävla konstigt uttryck dessutom.

Jag är ju också 60+, men jag har inte hört någon som talat om »förkylning«. Däremot har jag hört flera som jämför det med en svårare influensa och då med utgångspunkten att influensor inte är att leka med. Alla jag umgås med ser sjukvårdens bristande kapacitet som det stora problemet.

»Äldre-äldre« är ett vedertaget begrepp för personer över 80.

Citat:
Förresten har jag inte sagt att landet ska hålla stängt i ett år så lägg inga ord i min mun.

Nej du säger ju ingenting om vad som ska göras. Jag gjorde ett kallt konstaterande kopplat till de länder jag angav.
Citera
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/kunderna-trotsar-coronaoron
Citera
Medlem
KAN någon förklara läget i Stockholm och storstäderna? Har folk masker? följer folk de viktiga råden undviker man stora folksamlingar läste det var proppfullt på bussar och tåg!? Tar folk detta på allvar eller tror de fortfarande det är som en vanlig förkylning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in