Citat:
Ursprungligen postat av
teren
Under den här pandemin har jag hört en enda rapport om att viruset kan ligga kvar i luften så länge som 30 minuter. Det var något de hade uppmärksammat i Japan eller Kina på en buss. En patient som var smittad klev av, och en halvtimme senare klev en annan person på bussen och blev smittad.
Men har för mig att uppgifterna drogs tillbaka. Någon som vet?
Det finns himla mycket spekulationer i omlopp eftersom ingen vet säkert. Viruspartiklarna är mindre än det synliga ljusets våglängd och kan inte studeras med vanliga mikroskop. Det krävs mer avancerade mätmetoder och dessa är det tydligen brist på. Hittar man ingen smittväg när man försöker smittspåra kanske man antar att det måste vara så, att viruset fortfarande svävar kvar i luften där en smittad andats en halvtimma tidigare. Men jag förstå inte hur man kan säkert veta. Har någon tagit prover på luften i en buss en halvtimma efter att en smittad andats där och hittat virus kvar i luften? Kanske bygger idén på kunskaper om hur länge aerosoler kan ligga kvar. Men hur ska man då kunna ta sig säkert genom trapphuset till eller från sin lägenhet om det kan ligga smitta kvar i luften från en asymptomatisk smittad granne? Och är mängden som kan ligga kvar verkligen tillräckligt hög för att innebära en risk?