2020-03-22, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Kan återkomma med källa, men den 23/2 -86 åkte han skidor med Lisbeth på Djurgården utan livvakter..
Har funderat på detta själv. Om GM inte var från Stockholm utan bekantat sig med stan under någon/några veckors förberedelser kanske inte Djurgården ingick i det rekade området?
Citera
2020-03-22, 23:10
Medlem
JSelwyns avatar
Har gjort flera tester tidigare men hade vägarna förbi i Vårsolen. Alltså, var nere vid Tunnelgatan-Sveavägen idag.
Mitt test utgick från den mest nordliga ingången av Sveavägen 44. Vet inte om det var den exakta platsen 1986 som det är nu efter ombyggnaden av hela kvarteret. I vilket fall, här är några tidsangivelser från Sveavägen 44 till mordplatsen:
Vanlig gång: knappt 28 sek.
Bråttom: knappt 25 sekunder
Med stopp dvs tittade på klockan och korsade över från reklampelaren till och skyltfönstret knappt 34.5 sekunder.

Det som slog mig först och så klart har diskuterats här i tråden är att AB "riksfyllot" måste ha varit ordentligt berusad för att ha kunnat missat SE, även om han inte visste vem det var. Om jag nu inte minns fel, så nämner AB inget om att han skulle ha sett någon annan person varken söder eller norr om där han stod. M.a.o ingen som passerade/sprang förbi honom och ställde sig vid Dekorima. Ja, förutom GM då när paret Palme blev skjutna.

Så SE står redan i hörnet av Dekorima eller så stämmer inte hans historia?

Vidare vad beträffar SE när han kommer till platsen, sa han inte att OP låg på rygg? Men det motsägs något av hur L Jeppsson från baracken uppfattar situationen. Han säger att OP föll framstupa alltså framåt (s.22 förhörsprotoll från den 4 april) på magen vilket förefaller mer logiskt om/när man blivit skjuten i ryggen. Om nu inte OP krumlade ihop sig o faktiskt hamnade på rygg?

Vad beträffar Jeppsson och SE. Jeppson lämnade puben Tre Backar på Tegnérgatan 12-14 runt 23.15, samtidigt som filmen slutade. Tror faktiskt att det är tidningen Filter som hävdar att SE då skulle ha sprungit tillbaks till Skandiahuset och gått (rask takt) Luntmakargatan söderut. Om nu detta stämmer, borde inte Jeppsson då ha sett SE?
Citera
2020-03-23, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Har gjort flera tester tidigare men hade vägarna förbi i Vårsolen. Alltså, var nere vid Tunnelgatan-Sveavägen idag.
Mitt test utgick från den mest nordliga ingången av Sveavägen 44. Vet inte om det var den exakta platsen 1986 som det är nu efter ombyggnaden av hela kvarteret. I vilket fall, här är några tidsangivelser från Sveavägen 44 till mordplatsen:
Med stopp dvs tittade på klockan och korsade över från reklampelaren till och skyltfönstret knappt 34.5 sekunder.

Det som slog mig först och så klart har diskuterats här i tråden är att AB "riksfyllot" måste ha varit ordentligt berusad för att ha kunnat missat SE, även om han inte visste vem det var. Om jag nu inte minns fel, så nämner AB inget om att han skulle ha sett någon annan person varken söder eller norr om där han stod. M.a.o ingen som passerade/sprang förbi honom och ställde sig vid Dekorima. Ja, förutom GM då när paret Palme blev skjutna.

Vidare vad beträffar SE när han kommer till platsen, sa han inte att OP låg på rygg? Men det motsägs något av hur L Jeppsson från baracken uppfattar situationen. Han säger att OP föll framstupa alltså framåt (s.22 förhörsprotoll från den 4 april) på magen vilket förefaller mer logiskt om/när man blivit skjuten i ryggen. Om nu inte OP krumlade ihop sig o faktiskt hamnade på rygg?

Vad beträffar Jeppsson och SE. Jeppson lämnade puben Tre Backar på Tegnérgatan 12-14 runt 23.15, samtidigt som filmen slutade. Tror faktiskt att det är tidningen Filter som hävdar att SE då skulle ha sprungit tillbaks till Skandiahuset och gått (rask takt) Luntmakargatan söderut. Om nu detta stämmer, borde inte Jeppsson då ha sett SE?

Du kan ju inte förstöra Filters teori med fakta.
Komma här med fakta som spränger Filters teori bitar. Hehe.

Skönt att fler sticker hål på ballongen om SE som GM. Den teorin läcker som ett såll.
Citera
2020-03-23, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Mordet på AL har inga likheter med MOP. Vapnet var en morakniv, den lämnades kvar på platsen. MM exponerade sig i stark belysning, för kameror och mängder av människor. Han väntade inte in ett lämpligt tillfälle.

Analysen av OP:s mördare är väldigt polariserad. Jag tycker att allt vi vet tyder på att GM under omständigheterna agerade rationellt och effektivt. Yrkesmördare, nej förmodligen inte. Galen, nej förmodligen inte.

Likheten är att ingetdera var en masterplan utan ad hoc. Sedan var OPs GM säkert intelligent och välorganiserad jämfört med MM. MM var en loser. Men båda tog chansen när den dök upp. Kanske.
Citera
2020-03-23, 01:24
Medlem
Citat:

Du får ge dig upp till Klarna om du ska hitta ingången till dåvarande Skandia på Sveavägen 44. Över 50 meter norr om mordplatsen.
Då har du en promenad på 40-45 sekunder i stället.
Prova sedan att snedda in vid snurrdörren där det står With. Det var ungefär där Götabanken låg.

Att AB missade SE beror på att det fanns annat av större intresse att hålla ögonen på. Bl.a mordplatsen.
Konstigare då att han missade Palme och gm.

Att Palme låg på rygg beror på att han redan var vänd, och att SE stannat upp på vägen och trasslat.
Han var framme tidigast en halv minut efter mordet.
Filter tillhör ett förlorande lag.
SE var inte ens femma på bollen.
Gör en ny mätning.
Citera
2020-03-23, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Leif Zeilich Jensen

Om man får tro någon som upprättat ett släktträd där nämnd person ingår ska han ha sett ut såhär, någon gång under sin livstid:

https://minfil.com/J2VeO4i2of/LZJ_png

Tack, konstigt att inget vittne tyckte att han påminde lite om Hasse Alfredsson till utseendet. Om det nu var han.
Citera
2020-03-23, 10:00
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebroare
Har funderat på detta själv. Om GM inte var från Stockholm utan bekantat sig med stan under någon/några veckors förberedelser kanske inte Djurgården ingick i det rekade området?

Absolut, visst kan det vara så och självklart även andra orsaker till att mordet inte utfördes ute på Djurgården.
Frågan är ex. hur länge eller ens om OP övervakades/rekognoserades innan mordet?
Vilka förberedelser hade man möjlighet att göra?
o.s.v.

Kanske det var så att man även var på gång att utföra det ute på Djurgården, men av någon anledning så blev det inte av? Sådant vet vi ju inte, men samtidigt inga uppgifter som tyder på det heller.

Således vilken mördare/grupp har vi att göra med?
Citera
2020-03-23, 11:05
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
...

...

En allmän reflektion om vad AB och LJ sett och inte sett:
man måste skilja på säkerheten om vad (a) vittnen säger sig ha sett och (b) vad de säger sig inte ha sett.

Fall (b) kan ju betyda ”jag är säker på att jag inte såg X så X var inte där” eller ”jag kommer inte ihåg att jag sett X”. I fallet AB som står lätt berusad utanför bankomatlokalen och väntar på sina kamrater, varför skulle han memorera alla som passerar i endera riktningen? Han kollar iofs efter sina 3 kollegor söderut, men en enstaka person behöver inte registrera i hans minne öht.

Vad gäller själva mordet är det ju en helt annan historia, dvs fall (a). AB ser en man bli mördad 5-10m framför sig och det kommer man rimligen ihåg mycket bättre. I det här fallet är det framförallt bilden av tre personer som går bredvid varandra (varav den vänstra skjuter) som sticker ut. Frågan är då om detta går att att para ihop med den väntande Dekorima-mannen. En sådan kan inte ha gått bredvid LOP eftersom OP skjuts 2-3 m söder om avfasningen (dvs en ev. Dekorima-GM kliver fram och skjuter direkt)
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-03-23 kl. 11:14.
Citera
2020-03-23, 11:12
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrollswindel
Så länge vi inte kan fastslå vem Grandmannen var går det inte heller att dra några slutsatser
kring om han hade med mordet att göra eller inte. han kan lika gärna spanat efter någon annan
i något helt annat ärende.
Visst, det är möjligt. Men det är ett väldigt sammanträffande att ha en obehaglig typ hänga utanför just den bio där LOP befinner sig innan OP mördas 2 timmar senare, som INTE är inblandad. I princip alla teorier om MOP utgår ju från bevakning vid Grand, så då har vi två olika spanare på plats.

Vad jag ville säga är att det är helt förståeligt att PU utgick från ett samband mellan den observerade Grand-mannen och MOP, i synnerhet som MP inte har någon som helst koppling till offret.
Citera
2020-03-23, 11:32
Medlem
Lisa-Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Absolut, visst kan det vara så och självklart även andra orsaker till att mordet inte utfördes ute på Djurgården.
Frågan är ex. hur länge eller ens om OP övervakades/rekognoserades innan mordet?
Vilka förberedelser hade man möjlighet att göra?
o.s.v.

Kanske det var så att man även var på gång att utföra det ute på Djurgården, men av någon anledning så blev det inte av? Sådant vet vi ju inte, men samtidigt inga uppgifter som tyder på det heller.

Således vilken mördare/grupp har vi att göra med?

Det borde vara lättare att passa på under Jämtlands resan några dagar tidigare. Vad betyder det?
Citera
2020-03-23, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Den ena rånaren, Lasse Ainasoja, säger sig dessutom "ha levererat det vapen som Olof Palme dödades med".

Se: https://www.pressreader.com/finland/hufvudstadsbladet/20140731/281724087688011

Bröderna Ainasoja var kompisar med Svartenbrandt.
Citera
2020-03-23, 11:40
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lisa-S
Det borde vara lättare att passa på under Jämtlands resan några dagar tidigare. Vad betyder det?

Ja, det är bara att spekulera vilken betydelse det har?

(Men var det inte så att livvakterna var med på denna resa?)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in