2020-03-23, 10:37
Avslutad
Efter att Folkhälsomyndigheten gått ut och gormat om after ski som smittohärdar, går SL och minskar kollektivtrafiken så att folk står packade som sillar. Vad säger Folkhälsomyndigheten om det? Får vi något skarpt uttalande om detta, eller är det OK? Då kan vi ju bara skita i Folkhälsomyndigheten fortsättningsvis och inse att det enda man vill är att hålla valboskapen i jobb och beskattning oavsett hälsoriskerna.
Citera
Medlem
Antal döda i Spanien är nu uppe i 1948. Det går tragiskt fort nu.

Rekommenderar https://www.rtve.es/noticias/20200316/mapa-del-coronavirus-espana/2004681.shtml
om man vill vara uppdaterad på Spanien.

Men du kan inte titta på talen de anger i rubriken. Du måste räkna själv på regionnivå. De har aldrig rapporterat fel på den sidan, så talen stämmer. Det är bara att de flesta inte hinner med att summera från de olika regionerna då Spanien rapporterar in ofta och till olika tider.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Det är bevisat - Svea rike i ett nötskal!

Sverige är komplett värdelöst i kris, om nu någon missat det.

Alla miljarder vi slösat på försvaret och alla bortslösade ungdomsår (och människoliv) var förgäves. Att invadera och knäcka svensken tar en halvtimme, bla pga det värdelösa civilsamhället, som kraschar direkt. Det finns ju liksom ingen hållbar population att försvara, vilket det sköra men blixtsnabba viruset bevisar i detta nu.

WHO skriker "Pandemi!" och det första som händer är att folk garvar och rycker på axlarna ... sen kommer toapappershysterin, total brist på samordning på högre nivå, vilda gissningar och nonchalans blandad med total panik.

Att värdelösa SL missar bollen är väl inte så konstigt.

Hade varit oerhört förvånande om SL virusanpassat trafiken på ett bra sätt.

Nu tränger de ihop människor istället för att glesa ut. Bra där ...
Citera
2020-03-23, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Smittskyddsexperten Johan Giesecke har tre barn som jobbar på tre olika akutmottagningar i Stockholm och alla uppfattade helgen som lugn. Ingen anstormning med patienter. Det är positivt men för tidigt att jubla.

Fältsjukhusen sätts upp som en förberedelse i Uppsala och Stockholm. Gasledningar dras in i lokalen vid Älvsjö och det kommer finnas stor kapacitet där om det blir värre. Jag tycker att förberedelserna som Sverige gör är helt suveräna. Vi har ingen anstormning (än) men de gör allt för att se till att hjälp finns. Respiratorer köps in, material är på väg, ett hundratal läkarstudenter vill frivilligt bidra med hjälp på sjukhusen och permitterad SAS-personal utbildas i detta nu för att kunna hantera patienter på sjukhusen för att avlasta sköterskor som behövs för patienter med svårare sjukdomsbild.

Jag är mer än nöjd över hur Sverige jobbar i detta nu, det går inte att begära mer.

Däremot är det oroväckande att det var smockat på lokaltrafiken imorse enligt nyheterna. Har folk glömt bort vad som pågår?

Nej men de 14 dagarna med sjukpenning är slut och folk måste få lön. Löfven måste förlänga sjuklönen.
Citera
2020-03-23, 10:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
hmm, vi äter inte rutten fick vi äter jäst fisk

Bara nån från norra Sverige skulle uttrycka sig så.
Har jag rätt?
Citera
2020-03-23, 10:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av majkenofdoom
80 patienter. 109 vårdtillfällen, vårdtillfällen är patienter som flyttats mellan olika IVA som jag förstod det. Så 80 patienter är väl det intressanta.

Den är inte uppdaterad sedan 7:30 i morse. Då var det 94 vårdtillfällen, 80 patienter.
Citera
Medlem
Citat:
Professorn säger nu på tv att man kan ett lugnt sjukdomsförlopp i ca 8 dagar...tills det helt blir en hel omvändning av lungkollaps!Mycket lurigt virus må jag säga!
Hmmm.. ja man.läre väl ställa in sig på att det är sista dagarna i livet snart
Citera
Medlem
Citat:
Professorn säger nu på tv att man kan ett lugnt sjukdomsförlopp i ca 8 dagar...tills det helt blir en hel omvändning av lungkollaps!Mycket lurigt virus må jag säga!

Men😒 det känns som ett beräknande virus.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Utan tvekan! De bör nog börja med ett till fältsjukhus utöver Älvsjömässan, alternativt fler containrar för lik.

Ofattbart detta!

Om jag bodde i Stockholm skulle jag definitivt skaffa en cykel eller moped istället för att välja lokaltrafiken. Bodde där i 5-6 år innan och vet att det kan vara långa avstånd, men skulle ändå satsa på annat transportmedel i dessa tider. "Man får välja kläder efter väder"...
Citera
2020-03-23, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jasså på SIR. Såg nu.
Är det inte ackumulerade fall som visas där?

Bara så det är tydligt. Antal vårdtillfällen inkluderar både nya patienter och när samma patienter flyttas till en annan IVA-enhet eller tillbaka till en IVA-enhet. Utskrivna eller avlidna verkar inte registreras in så snabbt. Antal patienter så räknar man bort dubbelregistrering för samma patient.
Citera
2020-03-23, 10:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Ja, det förstår jag mycket väl även om 60% är väldigt lågt jmf mässlingen och röda hund där ca 90-95% av befolkningen måste vara vaccinerade eller haft sjukdomen för att flockimmunitet skall uppnås

Ja, tanken är att de 60% skall skydda de 40% som ej är immuna. De kanske de kommer att göra så länge alla stannar i Sverige men det är jätte risker när länder kommer att öppna sina gränser igen. Skall flockimmunitet fungera så måste alla länder satsa på samma sak.

Vi har haft flock immunitet mot diverse sjukdomar tidigare innan massor av människor kom hit helt utan immunitet

Skulle det vara så att vissa länder inte uppnått flockimmunitet framöver kan man kanske införa inreseförbud eller speciella kontroller för just dem?
Senast redigerad av Krmkr 2020-03-23 kl. 11:25.
Citera
2020-03-23, 10:42
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Smittskyddsexperten Johan Giesecke har tre barn som jobbar på tre olika akutmottagningar i Stockholm och alla uppfattade helgen som lugn. Ingen anstormning med patienter. Det är positivt men för tidigt att jubla.

Fältsjukhusen sätts upp som en förberedelse i Uppsala och Stockholm. Gasledningar dras in i lokalen vid Älvsjö och det kommer finnas stor kapacitet där om det blir värre. Jag tycker att förberedelserna som Sverige gör är helt suveräna. Vi har ingen anstormning (än) men de gör allt för att se till att hjälp finns. Respiratorer köps in, material är på väg, ett hundratal läkarstudenter vill frivilligt bidra med hjälp på sjukhusen och permitterad SAS-personal utbildas i detta nu för att kunna hantera patienter på sjukhusen för att avlasta sköterskor som behövs för patienter med svårare sjukdomsbild.

Jag är mer än nöjd över hur Sverige jobbar i detta nu, det går inte att begära mer.

Däremot är det oroväckande att det var smockat på lokaltrafiken imorse enligt nyheterna. Har folk glömt bort vad som pågår?

Nog sätter vi bara upp ett fältsjukhus? Flyttat från Uppsala till Älvsjö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in