2020-03-23, 09:59
Medlem
Samtidigt om löfven sagt att ni får full lön om ni är hemma så skulle Ahmed anställa sina 12 kusiner plötsligt och aldrig hade så många haft ett arbete att vara hemma från.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aaabree
Nej, det är inget val, folk måste arbeta för att tjäna sitt uppehälle.

Om Löfven hade gått ut och sagt; vi ger er full lön om ni stannar hemma. Då är det ett val.

Tror ni Steffe kommer göra det?
Citera
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Losnut
Ser fortfarande inga konkreta bevis.

100kr Swish att i slutet av veckan har åtminstone halva Europa återgått till det normala med mindre restriktioner. Om en månad kommer den största snackisen vara härdsmältan i folks huvuden kring Corona "krisen".

Det låter som du bara ser det du vill se.

Vad sägs om 10 000 kr swish?
Senast redigerad av Idiotsverige 2020-03-23 kl. 10:09.
Citera
2020-03-23, 10:00
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Nej, vårdpersonal har inte dött i stor omfattning. Det har dött ett par läkare i Italien som var mellan 50-70. Men en stor del runt 10% av personalen har själva insjuknat, det är det allvarliga i situationen.
Vi skall inte överdriva utan vara försiktiga....

Det var väl en fransk akutläkare som dog i helgen?
Citera
2020-03-23, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nitlip
17 Läkare i Italien har dött, läste jag för några dar sen

Vart läste du det? Här på FB? I Kina dog det 5 läkare totalt..
Citera
2020-03-23, 10:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Arbetslöshet som en följd av ett lamslaget samhälle lär iaf inte ha någon positiv inverkan på folkhälsan.

Vi måste införa en låg/medellåg medborgarlön, det hade hursomhaver blivit 50 procenig arbetslöshet oavsett med den vansinnigt snabba robotisering/automatisering och digitalisering som pågår. Corona blir bara en ytterligare injektion.

Det är ju positiva nyheter i grund och botten.

Minst 50 procent av de flesta kvantifierbara jobb ryker under 20-talet.
Citera
2020-03-23, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Tror jag inte, vi får harva på med de resurser vi har nu. Tror snarare se skär ner.

Ja det är klart ... jag försökte vara ironisk, men glömde lämplig smiley

Psykiatrin är fantastisk, eftersom den kokar soppa på spik 365 dagarom året.

Det finns ju ingen rimlig budget.

Det är outbildad personal överallt, svinlåga löner, hot och våld, värdelösa chefer och fan och hans moster, men på nåt sätt får man sjuka människor på rätt köl.

Tack vare psykiatrin slipper tusentals människor varje år förstöra sina liv och sina anhörigas, suicid förhindras, och antagligen flera mord också.

Jag jobbade med detta i 20 år och har ingen större svårighet att föreställa mig effekterna av corona.

Psykiatrin kommer att dräneras ännu mer, efter att i princip ha upphört att existera ... Det som är kvar är effektiva mediciner och en överansträngd öppenvård (sista utposten).

Back on topic undrar jag hur corona påverkar de sköraste patienterna, de paranoida, schizar, depåberoende patienter osv, de som behöver haldol osv.

Medelsvensson har ingen aning om vilket enormt dagligt underhåll som sker och som jag nämnde tidigare, kommer läkarstölden (psykiatriker tas över till somatiken pga corona) att bli spiken i kistan för psykiatrins stabilitet ...

Troligen kommer corona ovanpå allt annat att skapa en suicidpeak, pga personliga tragedier (dvs sabbade livsekonomier) och strandade förvirrade psykpatienter.

Dubbeldiagnosen Stefan 45 år, som aldrig haft ett jobb, och betraktar öppenvårdstanterna och psykläkaren som sin familj, kommer att supa loss och flippa, och det finns så många som han ...
Citera
2020-03-23, 10:02
Medlem
FairStuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Så förklara logiken med argumentet att det är vår slappa hantering som sänker ekonomin. I mina ögon verkar det vettigaste att göra som övriga EU länder.

Läs mitt inlägg!

Ledtråd; Om hunden rör sig, så skakar svansen.

Hunden rör sig för att folk är rädda om de pengar de satsat ska bli till förluster.

Och de som redan satsat alltför fel blir de tvingade av bank och mäklare att sälja för att betala lånen.

/
Citera
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Precis.
Den gamla vanliga hetsen mot Ryssland och Kina fortsätter.

Samtidigt som EU stänger gränserna och varje EU-land febrilt letar efter skyddsmasker, handsprit och ventilatorer, så skickar Ryssland hela åtta medicinska brigader till Italien.

Tre stora Ilyushin Il-76 transportplan lyfte igår med destination Pratica di Mare utanför Rom, sex ytterligare följer senare.

Ryssland hade själva 71 nya coronafall igår, sammanlagt 438.

“From Russia with Love”
Citera
Medlem
Över 80 patienter smittade av det nya coronaviruset har eller har fått intensivvård i Sverige, enligt Svenska intensivvårdsregistret (SVR). Det är en ökning sedan i helgen då antalet låg runt 60.

Av dem tillhör en knapp tredjedel, runt 28,2 procent, inte någon riskgrupp, det vill säga är över 65 år, eller har någon underliggande sjukdom som diabetes eller en kronisk hjärt-lungsjukdom.

https://www.svd.se/antal-coronasjuka-inom-intensivvarden-okar
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Känner mig bättre. Men jag vet ju att återfall kommer vanligtvis, hoppas att det bara är en förkylning.
Hur är läget själv? Har du fått kontakt med 1177?

Nu blir det ju att ringa för att höra om de gör antikroppstest nånstans.
20 dar efter det började så vaknade man och kände sig normal för
första gången på nästan tre veckor. Försvann lika snabbt som
det kom. Färsk chili och c-vitamin till frukost.
För guds skull, försök få tag på riktigt stark chili & ha
mycket askorbinsyra hemma. Utan överdrift. Om jag inte
hade haft påsen med hel stark torkad chili i skåpet så..............

Capsaicin interferes with the centrifugal spread of virus in primary and recurrent genital herpes simplex virus infections.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2162369

Vitamin C Promotes Maturation of T-Cells
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3869442/

Ascorbic acid promotes proliferation of natural killer cell populations in culture systems applicable for natural killer cell therapy.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25747742/

Reduction and Functional Exhaustion of T Cells in Patients with Coronavirus
Disease 2019 (COVID-19)
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.02.18.20024364v1.full.pdf
Citera
Medlem
Här är dagens dödskarta. Uppdaterat precis och har med 1948 dödsfall i Spanien bland annat. Observera att sidor som worldometers och https://corona.help/ har rätt stora problem att hålla sig uppdaterade just nu i Spanien då regioner rapporterar in oberoende av varandra och vid väldigt irreguljära tider och de kan ibland lagga flera timmar. Detta är helt uppdaterat dock. Det speciella med de kartor jag gör är att de visar relativa fall/dödsfall även på regionnivå samtidigt som det är på en stor världskarta med samma gränser för de olika färgerna. Jag tar min tal i mycket hög grad från direkta källor, i synnerhet de hårdast drabbade områden.

Dödskarta 23 Mars
Jämför gärna med tidigare kartor och se utvecklingen
22 Mars
21 Mars
20 Mars
19 Mars
18 Mars

Observera att Frankrike inte tycks redovisa dödsfall på regionnivå längre. Om någon hittar uppdaterade tal på detta (alltså inte 3-4 dagar sedan) hade jag uppskattat det enormt. Sannolikt är östra delarna av Frankrike något hårdare drabbat och västra delarna ska nog vara grönt eller gul/grönt, inte rent gult.

Här är även kartor över antal bekräftade fall per miljon invånare:

23 Mars
22 Mars
21 Mars
20 Mars
19 Mars
18 Mars
17 Mars
Senast redigerad av 235711 2020-03-23 kl. 10:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in