2020-03-23, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Ja, svensk media är bedrövlig. Tyvärr har dom under mycket lång tid försvarat myndigheterna och kan inte byta for nu.
Lägg fram lite bevis som tyder på att regeringen har fel istället.
Citera
2020-03-23, 09:42
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
En sak som jag tänkt på med Flashback och den här krisen, om Sverige skulle råka i krig, undrar om samma personer som hela tiden sprider demoraliserande inlägg om Sveriges oduglighet skulle göra likadant då. Att i akuta lägen hålla på och undergräva statens auktoritet är ju fullständigt kontraproduktiva. Det finns en anledning till varför det vanliga politiska käbblet mellan regering och opposition tystnar i sådana här lägen, och det är att man håller käften och rättar in sig i ledet oavsett vad man tycker. För de som gjort militärtjänstgöring så borde detta vara en självklarhet, det finns inte utrymme för ifrågasättande i krig.

Fast om oppositionen ser att landet sköts under all kritik, att landets styre tar helt fel beslut så kan de inte sitta tysta. Då måste de uttala sig. Då måste de agera.
Citera
2020-03-23, 09:43
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Jag skulle snarare vända frågan och fråga vad Sverige vet om viruset som ingen annan vet.

Men ja det är högst osannolikt att Sverige besitter kunskaper inom detta som ingen annan gör sen kan du räkna ut resterande själv.

Jag räknade ut resten

De är idioter.
Citera
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Det har gått väldigt fort i England också.
Kolla in spanien....är snart i nivå med Italien och det har gått fort. New york har fler nya insjukningar än något land....det blir en väldigt massa döda om två veckor.
Citera
Medlem
selusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Som jag förstår det kan fortfarande någon få smittan om 60% bär antikroppar...men det är svårt för smittan att spridas vidare. Då uttalar jag mig i egenskap av flashback-virolog....

Ja om mer än hälften är immuna minskar det ju chanserna för smittan att spridas det säger väl sig självt.
Citera
2020-03-23, 09:44
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackin
Jag såg Tegnell på SVT igår kväll den 22 mars.

Tegnells poäng:
- inga fler åtgärder behövs i dagsläget
- ingen mening att stänga skolor/förskolor (då det finns några som jobbar på sjukhus som behöver barnomsorg)
- det kommer att lugna sig i maj
- viruset kommer tillbaka i höst men då är många immuna mot sars-cov2

Tegnell tror alltså fortfarande på flockimmunitets teorin. Men ingen studie någonstans visar att man får immunitet efter eventuellt tillfrisknande från covid-19. (förutom en brittisk studie som Storbritannien har själv misskrediterat)

Tegnell nämnar ingenting om att smittspridningen bör kvävas ordentligt. Han nämnar ingenting om att skolor och förskolor är mycket stora smittspridare i pandemier.

Det som Tegnell och Folkhälsomyndigheten säger avviker rejält från det som alla andra experter i Europa och i världen säger.

Eftersom Sverige inte testar och isolerar som WHO uppmanar misstänker jag att många i Sverige får covid-19 lunginflammation men syns inte i statistiken när de insjuknar eller när de dör.

Jag misstänker att regeringen och Folkhälsomyndigheten döljer viktig information.

Han har väl dessutom missat att det verkar finnas två varianter av covid-19. Då spelar ju eventuell immunitet till hösten föga roll. Har man haft fel sort nu och lyckats överleva får man väl den andra varianten till hösten? Vad händer då?
Citera
Medlem
FairStuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Hur står sig svenska börsen i jämförelse med övriga i västvärlden? Om vår unika taktik är den bästa borde detta väl spegla sig i marknaden?

De flesta börsnoterade företagen är beroende av handel andra länder.

Även så kan det vara både personal och kunder eller leverantörer som behöver träffas och se på varor,

göra avtal och sedan ska ofta varan levereras också...

Så även om Sveriges ekonomi inte påverkar världsläget, så påverkar världsläget oss i allra högsta grad.

Usa står för säg ca 35-40% av hela världens börsvärde, så det är DÄR som de allra flesta rörelser börjar.

De är HUNDEN och vi är ofta bara en liten del av svansen.

/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Länka gärna till källor om unga som avlidit i corona-viruset. Jag hittar väldigt lite.
Några har intensivvårdats, förmodligen har dessa underliggande sjukdomar.

Även vattkoppor, influensa och herpes kan ibland ställa till det för yngre människor.

Vårdpersonal har dött i rätt stor omfattning. Där finns det unga också, även de flesta varit 50-60+.
Har avhandlats flera gånger i tråden. Bara att Googla så hittar du det
Citera
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Losnut
Lägg fram lite bevis som tyder på att regeringen har fel istället.
Lol, kom in i matchen...
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
DÖDSFALL I SVERIGE:

Hittills har 22 personer dött av coronaviruset i Sverige. Dödsfallen har inträffat i följande regioner:

Stockholm: 7
Sörmland: 5
Skåne: 2
Västra Götaland: 1
Östergötland: 3
Uppsala: 1
Okänt: 3

Totalt har 68 personer vårdats på landets intensivvårdsavdelningar. 10 kvinnor och 51 män i åldrarna 26 till 84 år. 67,2 procent av dem tillhör någon riskgrupp.

I Sverige har 16 personer friskförklarats, enligt WHO.

Enligt Expressen update så har vi nu 22 dödsfall i Sverige. Det senaste är från Uppsala.

De 2 från Östergötland som rapporterades igår måste tidigare funnits med i kategorin okända. Det blir lite förvirrande när både FHM och regioner rapporterar döds fall.

Vi har fortfarande 3 dödsfall i kategorin okända.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Fast det där är ju en helt annan fråga. Nu talar vi om negativa effekter på folkhälsan utifrån ett nedstängt samhälle.
Arbetslöshet som en följd av ett lamslaget samhälle lär iaf inte ha någon positiv inverkan på folkhälsan.
Citera
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
ja detta var verkligen ett kraftigt feltänk från SL. Man vet ju att en del av den snabba spridningen i italien brodde på att folk åkte på överfulla tåg till jobbet. Sedan gjorde ju många italienare andra misstag som att åka på skidsemester till norra italien, fortsätta att gå på resturanger och handla som vanligt, men det gör vi ju också...

Kommer stockholm att bli det nya lombardiet?

Stockholm kan drabbas hårt men nya Lombardiet tror jag inte det blir. Dock visar dagens morgontrafik på att ett skrämmande risktagande som kan få konsekvenser om några veckor. Både Svensson och regeringen spelar rysk roulette med svenska liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in