2020-03-22, 20:37
Medlem
Tillbakablickens avatar
Jag tror personligen att ettor på upp till ~30 kvadrat kommer bli de mest påverkade om det blir djup lågkonjunktur. Det är i den kategorin man hittar många ungdomar som studerar, jobbar deltid eller allmänt har otryggare anställningar och ryker först om det blir varsel.

De allra flesta barnfamiljer och par i större lägenheter/villor kommer dels ha redundansen i privatekonomin som 2 löner innebär, och dels har de mycket större utrymme att spara in på utgifter. Om det skulle gå så långt att ena partnern blir utförsäkrad av A-kassan kan familjen alltid leva riktigt knapert på ena lönen. Amorteringarna på drömbostaden är antagligen det absolut sista som ryker.

Den service-arbetande ungdomen med kanske inte ens 12 månaders medlemskap i A-kassa är däremot körd ganska omgående om läget inte förbättras. Då är det bara att lämna över nycklarna och klubbmedlemskapet och flytta hem till päronen igen...
Senast redigerad av Tillbakablicken 2020-03-22 kl. 20:41.
Citera
2020-03-22, 20:43
Medlem
Triremers avatar
I föreningen där jag bor ligger det nu 4 lägenheter ute. Sett andra föreningar som också har fler lägenheter till salu än vad som är normalt.

Det är säkert många som vill sälja på toppen men det är för sent. När alla skyndar så skyndas bara kraschen på pga överutbudet.
Citera
2020-03-22, 20:46
Medlem
Kontokurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillbakablicken
Jag tror personligen att ettor på upp till ~30 kvadrat kommer bli de mest påverkade om det blir djup lågkonjunktur. Det är i den kategorin man hittar många ungdomar som studerar, jobbar deltid eller allmänt har otryggare anställningar och ryker först om det blir varsel.

De allra flesta barnfamiljer och par i större lägenheter/villor kommer dels ha redundansen i privatekonomin som 2 löner innebär, och dels har de mycket större utrymme att spara in på utgifter. Om det skulle gå så långt att ena partnern blir utförsäkrad av A-kassan kan familjen alltid leva riktigt knapert på ena lönen. Amorteringarna på drömbostaden är antagligen det absolut sista som ryker.

Den service-arbetande ungdomen med kanske inte ens 12 månaders medlemskap i A-kassa är däremot körd ganska omgående om läget inte förbättras. Då är det bara att lämna över nycklarna...

Samtidigt så kommer stora ettor och tvåor vara de enda som är ekonomiskt nåbart för väldigt många människor.
De som har pengar på banken köper till barnen som en inverstering och de som är allt för belånade får sälja sitt hus till skambud och köpa mindre.
Sitter själv i skiten just nu och vetefan hur jag skall komma ur detta.
Citera
2020-03-22, 20:50
Medlem
Tillbakablickens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontokurt
Samtidigt så kommer stora ettor och tvåor vara de enda som är ekonomiskt nåbart för väldigt många människor.
De som har pengar på banken köper till barnen som en inverstering och de som är allt för belånade får sälja sitt hus till skambud och köpa mindre.
Sitter själv i skiten just nu och vetefan hur jag skall komma ur detta.

Mjo, det är därför jag specificerade "upp till ~30 kvm". Vissa barnfria par skulle eventuellt kunna tänka sig bo tillsammans på 30 kvadrat om det krisar, men de är nog få. Vid 29 kvadrat och under går nog en psykologisk gräns för de allra flesta.
Citera
2020-03-22, 22:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfanerlite
Vad bygger du det antagandet på?

Det är för dom är övervärderade och procentuellt sett så om marknadspriserna går ner 30% så minskar dessa bostäder mest i värde.
Citera
2020-03-22, 23:12
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WillweEver
Förstår inte varför denna kris inte skulle resultera i sjunkande bostadspriser. Många blir arbetslösa eller kommer ha osäkra anställningar med uteblivna löneökningar.

Ni som argumenterar för att man måste ha någonstans att bo. Många som blir arbetslösa kommer inte ha råd att bo kvar. Ett flertal kan behöva flytta tillbaka till päronen. Dessutom, vem vill ens gå på visning i dessa tider? Vem vill ta stora lån i dessa tider? Flera kan behöva ställa upp för nära och kära ekonomisk. Köpkraften kommer drastiskt minska. Så hjälp mig gärna med motargument för ser enbart prisnedgång i sikte.

De som blir arbetslösa först - handels o restaurang - har låga löner och sitter inte på några dyra bostadsrätter. Sen har vi ju faktiskt a-kassa o bidrag i Sverige. Räntorna är dessutom låga och säkerligen kommer de ta bort amorteringskravet tillfälligt.

I andra länder med svagare skyddsnät, som USA, blir det kanske lite annorlunda.
Citera
2020-03-23, 00:36
Medlem
Fontyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
De som blir arbetslösa först - handels o restaurang - har låga löner och sitter inte på några dyra bostadsrätter. Sen har vi ju faktiskt a-kassa o bidrag i Sverige. Räntorna är dessutom låga och säkerligen kommer de ta bort amorteringskravet tillfälligt.

Och vad lärde vi oss av Lehman Brothers kraschen 2008? Jo att om en så stor bank går omkull i USA kommer den dra med sig resten av världsekonomin också. Finanskrisen var driven av en bostadskrasch i USA. Läs på lite om "Fannie Mae" och "Freddie Mac" så förstår du vad jag pratar om.
Senast redigerad av Fontyl 2020-03-23 kl. 00:40.
Citera
2020-03-23, 01:07
Medlem
Jag är nog den enda som tror att priserna kommer att öka!! Pengar trycks. Inflation deluxe.
Citera
2020-03-23, 06:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard

Är det inte vanligt att folk inte är med i A-kassan längre?

Och a-kassan är väl numera så urholkad att det dels är kort tid och dels lägre ersättning än tidigare?

Någon får gärna klargöra för jag har aldrig gått på A-kassa själv. Är inte ens med i a-kassan då jag är säker på arbete.
Citera
2020-03-23, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
I föreningen där jag bor ligger det nu 4 lägenheter ute. Sett andra föreningar som också har fler lägenheter till salu än vad som är normalt.

Det är säkert många som vill sälja på toppen men det är för sent. När alla skyndar så skyndas bara kraschen på pga överutbudet.

Än så länge ser vi ingen utbudschock utan det följer det vanliga säsongsmässigt landet över.

https://www.hemnet.se/statistik/property_supply?utf8=✓&journalist_form%5Bproperty_ type%5D=CO_OP&journalist_form%5Brooms%5D=0&journal ist_form%5Blocation_ids%5D=17691&journalist_form%5 Btime_unit%5D=WEEK&commit=Visa+statistik&journalis t_form%5Bmeasurement%5D=property_supply&format=htm l

Omsättning gick ner något under förra veckan. Det som kommer styra är tillgänglighet på lånat kapital.
Citera
2020-03-23, 09:19
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Än så länge ser vi ingen utbudschock utan det följer det vanliga säsongsmässigt landet över.

https://www.hemnet.se/statistik/property_supply?utf8=✓&journalist_form%5Bproperty_ type%5D=CO_OP&journalist_form%5Brooms%5D=0&journal ist_form%5Blocation_ids%5D=17691&journalist_form%5 Btime_unit%5D=WEEK&commit=Visa+statistik&journalis t_form%5Bmeasurement%5D=property_supply&format=htm l

Omsättning gick ner något under förra veckan. Det som kommer styra är tillgänglighet på lånat kapital.
Privatekonomin har ju inte hunnit krisa för den stora massan. Många hoppas på att det räcker med några veckors permission. När varsel rullar in och ögonen öppnas för att det kanske handlar om en längre tids krasch så är det bara några veckor tills priserna sjunker.

Tror att vi får se höjda räntor snart för att kunna sälja statsobligationer. Det blir ett undantag i inflationsmålet för att rädda exporten.
Citera
2020-03-23, 09:21
Medlem
Det är bättre att äga bostad än aktier, efter det här kommer det fortfarande vara en brist samt att bostäder sjunker inte lika mycket som aktier.

Om 2-3 månader kommer problemen med att hålla samhället igång vara lösta och det kommer återgå till 75% normal omsättning, sen kommer det fortsätta normalisera och återgå till vad som var innan karantänen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in