2020-03-23, 08:08
Medlem
DrunkenZealots avatar
Ok vi har en ny stats, nej världsepidemilog. Nämligen jag. Såhär får vi ordning på skiten.

Alla länder i världen där smittan är konstaterad, vilket är förmodligen alla, börjar samla förråd för människor. I förrådet skall det finnas allt som varje individ behöver för en 3 veckors karantän.

När vi är klara så utser man militär och sjukvårdspersonal som skall hålla koll under karantänen. Därefter blir det en 3 veckors karanän för alla på hela jorden.

De som behöver sjukvård under tiden får tillsammans med militären och den sjukvårdspersonal som arbetade under karantänen, får sitta i en karantän på 3 veckor efter de normala människorna.

Det enda som behövs för att genomföra detta, är att vi utser en världsdiktator. Kan tänka mig att ställa upp på det med.
Citera
2020-03-23, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Det är ju över en år gammal artikel...

Fanns Corona redan då?
Citera
2020-03-23, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Detta är riktigt farligt. Sprider sig viruset till deras inhemska fladdermuspopulation så kan det lätt mutera till något betydligt dödligare, tyvärr.

Jag fick ett tips för flera månader sedan att hålla ögonen öppna om det kommer till brazilien. Det är det värsta som kan hända.

Har läst liknande info flera gånger.

Är det något speciellt med just Brasiliens fladdermuspopulation eller Sydamerika?
Citera
2020-03-23, 08:10
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quinz
Det är verkligen en catch-22 scenario. Jag har en känsla av att regeringen endast gör detta för att fortsätta ha gott anseende hos folket, det vill säga försöka ”rädda så många som möjligt”, men de vet nog innerst inne att i slutändan kommer massor dö ändå, oavsett vilken väg de tar.

Jag håller med och tror att lika många kommer dö, det vill säga alla som tillhör riskgrupperna kommer dö oavsett, om det är idag eller nästa år. Däremot, kanske det är bättre att alla inte är i kritiska tillstånd samtidigt för vården skulle kollapsa då.

Jag tror jag förstår gamlingarna lite bättre nu. Har varit kritisk mot att många av de fortfarande strosar runt på gatorna men de kanske vill leva fritt ifall det skulle vara deras sista vår/sommar. Det är hemskt och sorgligt.

Tycker ditt prat om att massor kommer dö är skadligt för Sverige.

En av de största anledningarna till att 40-talisterna fortfarande strosar runt på gatan och lever sina liv är att de flesta varit med om pandemier tidigare.
Asiaten lamslog tex hela landet under två veckors tid
Citera
2020-03-23, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Men du skyddas inte av munskydd, tänk själv hur viruset sprider sig.
Tvärtom tyder all forskning på att smittrisken ökar.https://www.google.com/amp/s/nyheter24.se/amp/nyheter/inrikes/941210-munskydd-hjalper-inte-mot-coronaviruset-kan-ha-motsatt-effekt
En vettigare källa än nyheter 24 hade varit att föredra.
Man kan använda andningsskydd. Munskydd kan hjälpa andra från att smittas av dig.
Citera
Medlem
Fler komplikationer...

Det är ett nytt primitivt virus, som sas befinner sig i transitstadium. Det fäster på både djur och människor. Att det kommer från djur vet vi ju, men det hoppar åxo till våra husdjur. I detta fall en hund.

https://www.expressen.se/nyheter/hundar-smittade-av-coronaviruset/

Huruvida husdjur kan smitta människor vet vi inte. Forskare bedömer intialt att det inte sker.
Citera
Medlem
Här är dagens karta (provar att lansera de på ungefär samma tid så det blir så exakt som möjligt om man tittar på de olika dagarna i en bildserie.

Delade dessutom in Irland i 5 delar.

Bekräftade fall per miljon invånare i en världskarta med drygt 700 distrikt visande.

23 Mars
Jämför gärna med tidigare kartor och se utvecklingen (tal är från förmiddagen varje dag):
22 Mars
21 Mars
20 Mars
19 Mars
18 Mars
17 Mars

Här är ”dödskartor” . Antal döda per miljon invånare. Går även att jämföra med tidigare dagar
22 Mars
21 Mars
20 Mars
19 Mars
18 Mars
Citera
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Jag har en teori som är en ren killgissning.

Jag är övertygad om att viper/e-cigaretter är farligare än rök då man drar ned finfördelade partiklar av olja i lungorna.

Allt för lite har forskats på det. Kiddsen tycks tro att det är ofarligt. Men alla tycks vara odödliga i den åldern.

Interesting! Viruset fäster ju bättre i lite sticky miljö. Alla borde fimpa nu och man har lite självbevarelsedrift.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haralltidundrat
Fanns Corona redan då?

Står inget om corona i artikeln, läs den innan du framställer dig som ett fån.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Jo det har du rätt i, men jag tycker att det borde få ÄNNU större uppmärksamhet och få Regeringen att slå på stora trumman. Eftersom detta skiljer sig från vad FHM sagt samt andra länder. Men det är väl för tidigt att säga om det är ett mönster ännu. Man får hoppas att viruset inte har fattat tycka för det unga svenska proteinet...

Den enkla förklaringen och den Tegnell driver är att många fler unga smittas än äldre. Då får man även unga på intensivplatser. Vi vet ju att första vågen smittades i Italien eller av hemvändande där i från. I den gruppen finner vi nog inte så många gamla.
Citera
2020-03-23, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dung.Beetle.Knight
Läste att blodgivare inte vågar lämna blod pga risken för att bli smittade. Tar blodbankerna slut så kan ni alarmister sluta låtsas vara oroliga och bli rädda på riktigt. För det kommer drabba alla.

Ja, det är sant! Därför är det extra viktigt att fler ger blod nu!
Jag ska ge blod i veckan på blodcentralen. Det finns studier och forskning som visar (bland annat från förra SARS utbrottet) att coronavirus inte smittar via blod transfusion. Så man kan ge blod som frisk person och det är inga problem.

Uppmanar fler att gå och ge blod eftersom det är många många flera som är sjuka i samhället utöver dessa få Coronasmittade patienterna.
Citera
2020-03-23, 08:12
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Naturligtvis inte för evigt, men det stora frågetecknet nu är tid eftersom ingen vet. Det finns inget facit och osäkerhet är det som en modern ekonomi sämst kan hantera. Det skapar stillestånd och sådant skördar offer.

Om man travesterar på din utsaga kan man lika gärna säga att människoliv är det ingen fara med. Det föds nya människor hela tiden. Så är det. Om fem år är läget helt annorlunda, men en del kommer då inte att vara med och föll, på olika sätt, offer för det som händer nu.
Nej det kan man verkligen inte göra. Däremot kommer nya värden och nya pengar skapas så fort det här börjar lägga sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in