2020-03-23, 06:38
Medlem
Trollsajtmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Det är dessa människor som argumenterar att detta är en vanlig influensa och tror stenhårt på att Sverige vänder detta.
Covid är snarare en allvarlig förkylning för att vara exakt.
Citera
Medlem
.Dostoj.s avatar
Hade varit intressant om de skulle kunna ta stickprover från Mellopubliken, det skulle eventuellt kunna ge en bild över hur virussoppan göttar till sig. 16 dagar sedan Mello gick av stapeln.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Det är dessa människor som argumenterar att detta är en vanlig influensa och tror stenhårt på att Sverige vänder detta.

Ja och om Sverige vänder detta, Så ska samtliga på FHM och Regering ha nobelpris i medicin och jag kommer aldrig någonsin kritisera dem igen.

Men jag tror inte de gör det jag tror detta är totalrecept på ett rent helvete både hälsomässigt och ekonomiskt. Men jag ser inte hur ekonomin kan vändas av Sverige, för de har ju nämligen inte satt in några åtgärder annat än stödpaket för företag som redan klappar igen och lite upplysning.
Citera
2020-03-23, 06:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
Självmord? Varför skulle folk ta självmord bara för att de levt över sina tillgångar med bolån aktieaffärer med luft osv?

Här kan du läsa om arbetslöshetens effekter på hälsan

https://www.av.se/globalassets/filer/publikationer/kunskapssammanstallningar/halsokonsekvenser-av-arbetsloshet-personalneddragningar-och-arbetsbelastning-relaterade-till-ekonomi sk-nedgang-kunskapssammanstallningar-rap-2011-11.pdf

Jag har inte läst den själv så jag vet inte svaret

Här är en artikel (kort) som tar upp samma sak

https://www.svd.se/arbetslosa-dor-oftare-i-fortid

Mellan 1997 och 2002 var dödligheten dubbelt så hög bland de arbetslösa männen. Arbetslösa kvinnor hade 30 procents högre risk att dö under perioden. Hjärt-kärlsjukdomar, alkoholrelaterade sjukdomar och våldsam död drabbade en större andel arbetslösa jämfört med förvärvsarbetande."

Frågan är hönan eller ägget?

"forskningsledaren Denny Vågersjö lyfter fram själva arbetslösheten som den troligen viktigaste förklaringen till den ökade dödligheten."
Citera
2020-03-23, 06:41
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FairStuff
Skulle Du ta det lika lätt när Du står där, som Din åsikt som Du nu skrev?

/
Jag skrev ingen åsikt. Lär dig läsa.
Citera
2020-03-23, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Vi betalar varje månad över 10000kr vardera till vården. Hur jävla mycket ska den korrupta sjukvården ha?

Bra fråga men ger hellre 15000kr per månad av skattepengar till var och en på sjukhusen än hemmavarande industriarbetare.. sjukvårdare riskerar sina egna liv på att rädda andra. Kanske fler är villiga att hoppa inom de haft en högre slant per månad..
Citera
2020-03-23, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Ja och om Sverige vänder detta, Så ska samtliga på FHM och Regering ha nobelpris i medicin och jag kommer aldrig någonsin kritisera dem igen.

Men jag tror inte de gör det jag tror detta är totalrecept på ett rent helvete både hälsomässigt och ekonomiskt. Men jag ser inte hur ekonomin kan vändas av Sverige, för de har ju nämligen inte satt in några åtgärder annat än stödpaket för företag som redan klappar igen och lite upplysning.
Åtgärderna borde vara karantän. Ska vi hjälpa Johan jureskog med bidrag? Han vädjar om hjälp. Kanske han kan sälja sin 22 miljoners villa istället.
Citera
2020-03-23, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Hade varit intressant om de skulle kunna ta stickprover från Mellopubliken, det skulle eventuellt kunna ge en bild över hur virussoppan göttar till sig. 16 dagar sedan Mello gick av stapeln.

Jag vet en som var där som ligger hemma med en extrem sjuka som han uttrycker det.. enda jag vet som var där... my god 🤦🏻
Citera
2020-03-23, 06:45
Medlem
Om man vill stimulera ekonomin i Sverige så hade det nog varit väldigt jäkla högtid att sätta igång och producera skyddsutrustning, andningsskydd osv. När detta finns tillgängligt så tror jag Svenskar införstådda med situationen är betydligt mer benägna att börja röra sig i samhället igen.

Men det kommer hjälpa föga för reseindustrin, volvo, scania och restaurangbranschen osv eftersom dessa är beroende av tredje part. Men det kanske skulle finnas en jäkla massa jobb inom denna industrin just nu eftersom varenda land skriker efter det.
Citera
2020-03-23, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Om man vill stimulera ekonomin i Sverige så hade det nog varit väldigt jäkla högtid att sätta igång och producera skyddsutrustning, andningsskydd osv. När detta finns tillgängligt så tror jag Svenskar införstådda med situationen är betydligt mer benägna att börja röra sig i samhället igen.

Men det kommer hjälpa föga för reseindustrin, volvo, scania och restaurangbranschen osv eftersom dessa är beroende av tredje part. Men det kanske skulle finnas en jäkla massa jobb inom denna industrin just nu eftersom varenda land skriker efter det.

Hade varit jättebra. De har säkert tänkt på detta och lagt ett förslag. Som ska tas upp i en stämma i augusti och röstas om. Sen ska de bara besluta och skriva om
Grundlagen. Så 2022 kan det vara färdigt 👏🏼
Citera
2020-03-23, 06:49
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regicide86
Jag vet en som var där som ligger hemma med en extrem sjuka som han uttrycker det.. enda jag vet som var där... my god 🤦🏻

Ja då har vi några kluster som utgår från den publiken och sprider sig just nu..
Citera
2020-03-23, 06:49
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmotionalIntegrity
Finns det inget som tyder på massarbetslöshet? Använd mer nyanserade nyhetskällor. Ju fler som blir smittade, desto lägre kommer dödstalet bli, då viruset för dom allra flesta är helt ofarlig.

Hur kommer det sig att du inte ändrar åsikt idag, när du garanterat gör det om 3 veckor, när många av dina nära och kära gråter, för dom har ingen inkomst längre? Är det för att du är för rädd? Försök då tänka om.

Du missar en viktig poäng om antalet fall ökar så kommer sjukvården inte att kunna vårda de patienter som behöver vård vilket innebär att dödligheten kommer att öka. Om sjukvården inte kan behandla de som behöver vård så kommer dödligheten att gå från 1% till antagligen högre än 10% och inte bara de personerna som tillhör riskgrupperna. Med detta senario kommer vi att ha mycket alvarligare konsekvenser i form av massarbeslöshet då folk inte kommer att våga göra något med risk för att bli smittade samt för att ta de är upptagna med att ta hand om sina sjuka/avlidna närstående, samt ej att förglömma den politidka instabilitet som kommer att komma när det blir uppenbart att samhället inte kan skydda sina medborgare. Detta scenario är förödande för sysselsättningen och ekonomin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in