2020-03-23, 02:25
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
Det låter som ett reptilvirus som muterat och blivit potent. Då ska ni va försiktiga. Det kan röra sig om en giftstrategi som ursprungligen ska ha ihjäl mindre bytesdjur. Det första viruset leder till skador efter en längre tid och det andra viruset dödar gamla och svaga bytesdjur snabbt. Därefter har predatorn ett överfullt skafferi. Viruset kommer försvinna av sig självt då flockimunitet uppstått. De flesta mindre bytesdjuren överlever angreppet.

Här är en forskningsrapport som visar att SARS-CoV-2 troligtvis är ett ormvirus som kombinerats med ett virus från fladdermus och därefter funnit en ny värd i människa:

Citat:
Cross‐species transmission of the newly identified coronavirus 2019‐nCoV

In summary, results derived from our evolutionary analysis suggest that 2019‐nCoV has most similar genetic information with bat coronovirus and has most similar codon usage bias with snake. Additionally, a homologous recombination may occured within the viral receptor‐binding spike glycoprotein, which may determine cross‐species transmission.

Journal of medical virology

Citat:
The researchers used an analysis of the protein codes favored by the new coronavirus and compared it to the protein codes from coronaviruses found in different animal hosts, like birds, snakes, marmots, hedgehogs, manis, bats and humans. Surprisingly, they found that the protein codes in the 2019-nCoV are most similar to those used in snakes.

science alert (Journal of medical virology)
Källa:

Journal of medical virology, 22 January 2020, https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/jmv.25682

science alert, Snakes Are The Likely Source of China's Deadly Coronavirus. Here's Why, 23 january 2020, https://www.sciencealert.com/snakes-are-the-likely-source-of-china-s-deadly-coronavirus-here-s-why
Citera
2020-03-23, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Kan någon förklara det här med Corona och mat för mig.
Enligt Livsmedelsverket är det i princip ofarligt att äta all typ av mat, även om en smittad person tagit eller nyst på maten, kall som varm.
Varför är det då så viktigt att tvätta händerna och inte peta sig i ansiktet?
Vad är det för skillnad att äta tex en sallad som en smittad pizzabagare nyst i mot att stoppa mitt eget finger i munnen som jag dragit på handtaget till rulltrappan i tunnelbanan?

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/bakterier-virus-parasiter-och-mogelsvampar1/virus/corona-covid-19?AspxAutoDetectCookieSupport=1&fbclid=IwAR0frBh3 uwqnuY7qMo-z7YQS4ngT_GQbLL918T4kaKP6DNj3U0L4i1gmoks

Hm kan vara så att viruset måste inandas in i dina lungor och sedan träffa vissa celler i dina lungor för att viruset ska aktiveras i din kropp. Någon i tråden länka tidigare att asiater hade anan DNA uppsättning för viruset att spridas bättre hos asiater.
Tänker mig att det är samma som med HIV. Där är analsex eller sprutor det sprids bäst. Det är så det smitar. Så om du petar dig i ansiktet kan du andas in partiklar från fingrarna. Du känner väll lukten av fingrarna om du lägger de under näsan?
Du skulle dock kunna bli smittad om det finns virus i maten och du anads in det . Hmm vet inte hur de tänker där faktiskt. Det måste vara fel info de ger nu.
Citera
2020-03-23, 02:30
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
Hm kan vara så att viruset måste inandas in i dina lungor och sedan träffa vissa celler i dina lungor för att viruset ska aktiveras i din kropp. Någon i tråden länka tidigare att asiater hade anan DNA uppsättning för viruset att spridas bättre hos asiater.
Tänker mig att det är samma som med HIV. Där är analsex eller sprutor det sprids bäst. Det är så det smitar. Så om du petar dig i ansiktet kan du andas in partiklar från fingrarna. Du känner väll lukten av fingrarna om du lägger de under näsan?
Du skulle dock kunna bli smittad om det finns virus i maten och du anads in det . Hmm vet inte hur de tänker där faktiskt. Det måste vara fel info de ger nu.
Ja nåt måste ju vara lite skevt helt klart...
Men när regeringen uppmanar folk att köpa hämtmat så vore de ju illa om det sen visar sig att man kan bli smittad av den.
Ifs inte konstigt om regeringen inte har koll men Livsmedelsverket borde ju ha fakta innan dom går ut med sin information.
Citera
2020-03-23, 02:31
Medlem
Citat:
Jorå jag är noga med att tvätta händerna och tänker på att inte sätta mina händer där jag absolut inte måste, petar mig inte i ansiktet osv. Jag är försiktig.
När de gäller mat så äter jag det som jag själv lagar just nu och klarar mig bra med det.
De ja reagerar på är hur Livsmedelsverket verkar avfärda allt så enkelt.
Ja tycker liksom att de går emot grejer med att tvätta händerna som annars är en så självklar sak.
"Man blir inte sjuk om man äter livsmedel som det finns coronavirus på. Coronavirus smittar via mikroskopiska droppar i luften som kommer ner i luftvägarna – inte via magtarmkanalen."
Så vart hamnar coronaviruset på ens skitiga fingra om ja suger på tummen?

Ja ni förstår min tanke...
Problemet med virus på fingrarna är nog inte att folk brukar slicka på fingrarna, utan stoppa dem i näsan. Det är ju lätt att säga att man aldrig petar sig i näsan, men nog hamnar det ett finger där ändå någon gång ibland? Du kanske inte ens märker att du gör det. Däremot är det sällan man stoppar maten i näsan.
Citera
2020-03-23, 02:32
Medlem
aina08s avatar
Hittade en för mig ny sida med alla Svenska siffror.
Mycket bra översikt!
https://platz.se/coronavirus/
Citera
2020-03-23, 02:32
Medlem
XaoqcHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Hemskt att läsa propaganda som är helt felaktig där Corona-Bon Tegnell berättar att:

"Tegnell: Det kommer lugna sig ordentligt"

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/tegnell-det-kommer-lugna-sig-ordentligt/

"Han berättar också att ett test av slumpmässigt utvalda svenskar ska ge en bild av hur stor smittspridningen egentligen är."

Fast hur ska testet göras på ett statistiskt säkerställt sätt när det saknas utrustning och personal? För undersökningen skulle det i Sverige krävas ca 16500 tester om man vill ha en felmarginal på 1% och konfidensintervall på 99%.
Citera
2020-03-23, 02:34
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Problemet med virus på fingrarna är nog inte att folk brukar slicka på fingrarna, utan stoppa dem i näsan. Det är ju lätt att säga att man aldrig petar sig i näsan, men nog hamnar det ett finger där ändå någon gång ibland? Du kanske inte ens märker att du gör det. Däremot är det sällan man stoppar maten i näsan.
Nej men många luktar nog på maten innan de äter den.
Hur det än ligger till så borde man vara tydligare i sin information.
Om viruset kan leva flera dagar på tex en arbetsbänk så kan man ju helt klart få med de hem från pizzakartongen eller (kanske) salladen som bagaren nyst mot.
Citera
2020-03-23, 02:36
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Ja detta är siffror för Sverige!
Här kan du hålla koll på siffrorna.
https://c19.se/
Nej du lär inte få testa dig. Inte ens sjukvårdspersonal testat längre som tidigare.
Fast jag har dock sån "tur" så jag tillhör riskgrupp....så kanske de barmhärtigar sig över mitt öde och låter mig testas då jag nyss genomlidit en 6 dagars sjukdom med ett av alla de symtom - nä två för det började med en envis torrhosta för att sen ända ut i ständiga toalettbesök. Ja då blir sjuktiden nog bortåt tre veckor. Ingen feber dock och inte svårare att andas än vanligt då jag lider av kroniskt täppt näsa och sömnapné. Läkare ska ringa i morgon men hon har haft sjukfrånvaro på senaste tiden. Två sjuksköterskor jag haft att göra med på sistone är också sjukskrivna
Citera
2020-03-23, 02:36
Medlem
Citat:
Ja nåt måste ju vara lite skevt helt klart...
Men när regeringen uppmanar folk att köpa hämtmat så vore de ju illa om det sen visar sig att man kan bli smittad av den.
Ifs inte konstigt om regeringen inte har koll men Livsmedelsverket borde ju ha fakta innan dom går ut med sin information.

Ja du kan i teorien bli smittad. Men jag vet inte hur stor chans det är för de små viruspartiklarna på matlådan att hitta ner i din luftstrupe. Chansen finns. Men tvätta händer och ha det städat hemma så går det nog bra ska du se.
Citera
2020-03-23, 02:37
Medlem
Mi-Mas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anenome
Du ska nog inte skriva överhuvudtaget, varken full eller nykter.

Vad exakt vänder du dig mot i mitt resonemang förutom att du menar sverige inte har valt en strategi som går ut på flockimmunitet-via-massinfektering?

Jag har för övrigt aldrig förnekat att länder i allmänhet hoppas på att uppnå flockimmunitet hos sin befolkning, det gör naturligtvis varje land när det gäller en mycket farlig sjukdom, jag har endast påpekat att det (sedan cirka en månad tillbaka) finns två strategier att uppnå detta (I januari 2020 hade alternativ 2) nedan i västvärlden framstått som extremt oansvarigt, oetiskt och sannolikt straffbart):
1) Dels den normalt inom medicinen använda under de sista hundra åren som de flesta länder, inlusive Kina och Sydkorea, verkar välja, dvs vaccinering. I en pandemi går det till så att man först vidtar smitthämmande åtgärder som får ned R0 under 1, varpå epidemin i landet kommer dö ut, och sedan hoppas man uppnå flockimmunitet genom att vaccinera befolkningen, så som är praxis i medicinsk vetenskap sedan åtminstone 100 år, då ett vaccin blir tillgängligt, i detta fall sannolikt inom ett år eller två.
2) Dels den av Sverige och eventuellt ett fåtal ytterligare länder anammade strategin som går ut på att låta viruset spridas i "lagom" takt bland befolkningen (Huruvida detta överhuvudtaget kan kontrolleras och sjukvården kan hindras från att bli överbelastad - vilket kommer leda till ökad mortalitet för såväl COVID-19 såväl som de flesta andra sjukdomar - är en öppen fråga) och till slut kommer 60-70 % av befolkningen överlevt sin infektion eller dött och flockimmunitet kommer ha uppstått.
Tidigare hörde även Storbritannien till denna grupp och de var mycket öppna med sin strategi (Eller plan, för att använda svenska för utveklingsstörda) och sa explicit att de hoppades uppnå flockimmunitet genom att cirka 60-70 % av befolkningen skulle infekteras och sedan, enligt planen, utveckla immunitet.

Alltså finns det helt uppenbart två dramatiskt separata strategier för att uppnå flockimmunitet, även om du är för oinsatt och/eller ointelligent för att förstå detta.
I det inlägg du kritiserar ägnar jag t o m omfattande utrymme åt att beskriva de två strategierna varigenom flockimmunitet kan uppnås, men detta gick dig helt förbi.

Sverige har uppenbart sällat sig till det eventuella fåtal länder (Det är inte omöjligt att vi är ensamma) som försöker uppnå flockimmunitet via massinfektering oavsett hur mycket byråkraterna vid FHM slingrar sig vid direkta frågor, eftersom om man inte vidtar åtgärder kraftfulla nog för få ned R0 under 1 och därigenom stoppar utbrottet så är 60-70 % infekterade av befolkningen den enda möjliga slutpunkten (Givet att R0 för viruset i frånvaro av andra åtgärder än de vi infört nu är ca 2,75-3, eftersom andelen som inte behöver vara immuna och flockimmunitet fortfarande ska kunna förekomma är 1/R0 enligt standardmodellen), och implicit har också FHM erkänt att tanken är att uppnå flockimmunitet genom att människor efter genomgången infektion ska blir immuna.
Att resultatet om ett virusutbrott som är mycket smittsamt och som befolkninge saknar immunitet mot inte stoppas blir att större delen av befolkningen smittas förstår naturligtvis de som sysslar med smittskydd på FHM.

I själva verket förstår varje människa med medicinsk utbildning, en förmåga att ta sig till ny information inom den medicinska vetenskapen och en hyfsad analytisk förmåga detta. Jag kan bara beklaga att du av dina föräldrar ärvde gener som gjort dig oförmögen till denna relativt genomsnittliga grad av analytiskt tänkande.

Rörande "Det du skriver med 99,99% är jag övertygad om inte stämmer" - menar du alltså på allvar att över 10000 personer har fått ge sitt explicita samtycke till att delta i detta medicinska experiment som går ut på att skapa flockimmunitet via infektion och inte vaccinering, som inte har något motstycke i modern historia?
Just ovanstående är de huvudsakliga skälen till varför det rimligen åste beskrivas just som ett experiment och inget annat eftersom ingen stat eller dess institutioner någonsin medvetet vidtagit liknande åtgärder och satt i verket en liknande plan.
Alla pandemier som man har haft kapacitet att stoppa har man stoppat och ingen regering, möjligtvis med undantag för Nordkorea, har låtit en infektion svepa genom stora delar av befolkningen med syfte att uppnå flockimmunitet.
Särskilt med tanke på riskerna som detta tillvägagångssätt medför (som jag relativt väl, dock kortfattat, beskrev i mitt förra inlägg) och de antaganden man gjort som ligger till grund för strategin, som i allra högsta grad strider mot försiktighetsprincipen, måste denna plan absolut karaktäriseras som ett medicinskt experiment.

Tror du alltså att myndigheterna, företrädesvis FHM, skickat ut informationsblad till över 10.000 människor boende i Sverige med en uppmaning att underteckna om de ger sitt samtycke och sedan sända detta åter till myndigheten, och dessutom väntat på att få dessa tiotusen brev och sedan sammanställt resultatet innan man satte sin plan i verket?
Eftersom du tydligen gör det kan jag bara beklaga att dina gener utrustat dig med ett närmast embryonalt intellekt.
För alla andra är det nog tämligen uppenbart att myndigheterna, företrädesvis FHM, inte har inhämtat samtycke av minst 10000 boende i Sverige.

Dock, oavsett om så 50000 brev skickats ut, besvarats och svaren sammanställts och 0,45 % av befolkningen gett sitt samtycke är FHMs strategi ändå ett flagrant brott mot Helsingfors-deklarationen.
Frågan som måste ställas är ju om din läsförståelse ens är på samma nivå som en genomsnittlig svensk tolvårings? Jag skrev ju, helt med sanningen överensstämmande, att Helsingfors-deklarationen kräver explicit samtycke av varje enskild person som deltar i ett medicinskt experiment.
De som genomför ett experiment kan alltså inte sitta och anta att 90 % av de deltagande i ett medicinskt experiment skulle givit sitt samtycke om de blivit tillfrågade. Vad de som utför experimentet tror är helt irrelevant i sammanhanget och varje studie som hade genomförts på detta sätt hade fördömts av en praktiskt taget unison forskarkår i västvärlden och haft i stort sett noll möjlighet att någonsin publiceras i någon västerländsk medicinsk journal överhuvudtaget samt sannolikt lett till allvarliga sanktioner mot de ansvariga forskarna.

Jag upprepar så en med läsförståelse på en 12-årings nivå kanske kan förstå: Det krävs explicit (dvs uttryckligt och tydligt), informerat (dvs den deltagande i experimentet ska ha blivit informerad om och förstått alla de risker som eventuellt finns med experimentet) samtycke (dvs personen ska ha gått med på att utsätta sig för dessa eventuella risker) av varje människa som deltar i ett medicinskt experiment, annars kommer experimentet med 100 % säkerhet stoppas av vilken etikprövningsnämnd som helst i hela västvärlden.

Vidare undrar jag, vänder du dig emot huvudresonemanget i det inlägg jag skrev om att att ge viruset tillång till cirka 6-7 miljoner värdar bland befolkningen i Sverige på ett icke-trivialt sätt ökar risken för att det ska uppstå olika stammar av viruset, där stammarna riskerar bli såpass olika att korsimmunitet dem emellan inte uppstår efter infektion med en stam?

PS.
"Det är bättre att tiga och förbli misstänkt för att vara en idiot än att tala och undanröja alla tvivel".
- Abraham Lincoln

Läs det fetade, vägg av text....
Senast redigerad av Mi-Ma 2020-03-23 kl. 02:40.
Citera
Medlem
kredos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
Här är en forskningsrapport som visar att SARS-CoV-2 troligtvis är ett ormvirus som kombinerats med ett virus från fladdermus och därefter funnit en ny värd i människa:

Källa:

Journal of medical virology, 22 January 2020, https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/jmv.25682

science alert, Snakes Are The Likely Source of China's Deadly Coronavirus. Here's Why, 23 january 2020, https://www.sciencealert.com/snakes-are-the-likely-source-of-china-s-deadly-coronavirus-here-s-why
Klarar du första attacken kliver C-19 inte av den har skadat ditt immunförsvar som nu är chanslöst.
Citera
Medlem
Citat:
Nej men många luktar nog på maten innan de äter den.
Hur det än ligger till så borde man vara tydligare i sin information.
Om viruset kan leva flera dagar på tex en arbetsbänk så kan man ju helt klart få med de hem från pizzakartongen eller (kanske) salladen som bagaren nyst mot.

https://www.health.harvard.edu/diseases-and-conditions/coronavirus-resource-center

"A recent study found that the COVID-19 coronavirus can survive up to four hours on copper, up to 24 hours on cardboard, and up to two to three days on plastic and stainless steel. The researchers also found that this virus can hang out as droplets in the air for up to three hours before they fall. But most often they will fall more quickly."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in