2020-03-22, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Mer än 5-6 döda imorgon och det är säkert vi snart är uppe på tiotals per dag.

Ingen aning men det kommer sannolikt stiga fort när IVA platserna är fulla.
Citera
Medlem
Arnold15s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Fast det handlar ju inte om att smittas eller inte smittas. Det är inte binärt. Man kan utsättas för en försvinnande liten mängd eller en stor eller något däremellan, och ju mindre mängden är desto större chans på en mild, kanske knappt märkbar, infektion.

Asymptomatiska smittar förmodligen inte särskilt mycket med rimliga försiktighetsåtgärder. (Man behöver till exempel inte gå runt och tungkyssa alla man möter. Man kanske till och med får bli lite kysk och inte ha sex med vem som helst.) Denna asymptomatiska smittspridning anses av vissa driva utbrottet, men det borde vara den försiktiga spridningen som har bäst chans att bygga upp immunitet utan alltför stora risker.

Men är det inte det vi håller på med i Sverige?
Försiktig avsiktlig smittspridning för att bygga upp flockimmunitet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av estetik
SD kommer vinna nästa val pga hanteringen av detta och de effekter som kommer följa.
Storbrittaniens tidigare premiär minister J. Gordon sa häromdagen att Boris Jonson kan vara landets sista p.minister.
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Vi är inte i samma situation som Italien. Hela Sverige är för fan extremt medvetna om läget. Har du vart inne i en affär? Italien visste inte ett skit innan dom helt plötsligt hade några tusen smittade. Vi har stängt det mesta och de flesta är extremt försiktiga.

Håller inte med.

Folk går fortfarande på nattklubbar, äter på restaurang, står jättenära varandra i matbutiker. folk är fortfarande ute och går i det fina vädret, folk står fortfarande och pratar nära varandra, ingen använder mask, skolorna är öppet som vanligt osv.

Jag har faktiskt inte sett så stor skillnad på innan Corona och nu. Klart det finns viss skillnad men inte tillräcklig för att stoppa smittan på långa vägar.
Citera
2020-03-22, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skunken666
Hade man gjort rätt från första början, stängt ner direktflyg från t.ex. Kina och Iran, tvångsisolerat hemkommande medborgare, så hade man kanske kunnat undvika situationen vi nu är i.
Om man när situationen började urarta med några "enstaka ströfall", stängt ned landet under ett par veckor och rett ut situationen redan då, så kanske detta hade kunnat undvikas.

Men nej, det ville man inte, för det hade ju kostat pengar!
Nu får man detta istället vilket kommer att kosta obeskrivligt mycket mer, det är dyrt att vara dumsnål och ha en korkad regering. Men det är väl bara att fortsätta höja skatterna och skänka bort medborgarnas pengar i god sosseanda när detta väl har blåst över.

Det är nog inte självklart att det finns en stat kvar som kan höja några skatter när det här är över. Det är, vad jag tror, en anledning för 3e ap-fonden att höja rösten... Snarare än nån jävla gambling.
Citera
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Har någon dött av viruset idag? Jag ser inte någon sammanställning längre.
https://www.coronakartan.se/
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
För 18 dagar sedan hade Italien haft 107 dödsfall. Dela med 60 (miljoner) invånare så får du 1.77. Sverige har hittills 23 dödsfall, vilket delat med 10 (miljoner) ger 2.30. Så vi ligger sämre till än vad de gjorde då.

Ja jag gjorde exakt det för några sidor sedan. Eller jag delade 107 med 6 och insåg ett mörker.
Citera
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Hur blir det nu när vi inte arbetar med skydd? Smittan sprids på sjukhusen. Många är borta, och fler lär det bli. Du tror inte att det finns en anledning till att inga andra länder kör flockimmunitet?

En anledning till att andra länder kör karantän, och inte folkimmunitet är att politiker är mer populistiska har jag hört?

Men vad vet jag?

Det är väl som att spela roulett nu, i vad som kan vara det bästa utifrån situationen?

Många döda blir det, här också, men kanske kan det här med folkimmunitet vara den bästa lösningen?

De länder som inte kör folkimmunitet, utan karantän, har vi inte fått facit på än om det är bästa strategin?

Och vi KAN INTE kopiera Sydkorea, Hongkong eller Singapore, för de har en helt annan förberedelse för den här typen av virusutbrott.
Citera
Medlem
Arnold15s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chloemm
Enligt WHO-data den 1:a mars, där antal smittade och dödsfall bland smittade 2 veckor efter diagnos beräknades en dödlighet på runt 5 %

Influensa 300-500.000 döda/år

Ca 1 miljard smittade/ år

1 miljard corona smittade 5% dödlighet ( med vård) 50 miljoner döda.

Så nu släpper vi att ja men vanlig influensa dödar fler.
5 % dödlighet i Corona?
Den ligger långt under 1 %.
Citera
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Vet inte allt om hela Italien men tillräckligt för att bilda mig en uppfattning om skillnaderna gentemot Sverige.
Vad Márcalo pratade om vet nog få, men han är numera överbevisad så nu kan vi vuxna diskutera vidare.

Jag är på plats i italien.

Du har bildat dig en uppfattning?
Och du har överbevisat mig?
På vilket sätt då?
Citera
2020-03-22, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
För 18 dagar sedan hade Italien haft 107 dödsfall. Dela med 60 (miljoner) invånare så får du 1.77. Sverige har hittills 23 dödsfall, vilket delat med 10 (miljoner) ger 2.30. Så vi ligger sämre till än vad de gjorde då.
Fy fan. Detta ser inte bra ut. Jag kände mig lugnad av självsäker Tegnell i Agenda men nu är jag inte lugn längre.
Citera
2020-03-22, 23:44
Medlem
gustaf.frigolits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Den här tråden blir bara sämre och sämre. den är på gränsen till oläsbar. Nervösa ångestfyllda stollar i kombination med allmänna foliehattar och marginaliserade incels fyller tråden med påhittade påstående, förmedlar fantasier från främmande makt för att destabilisera samhället samt allmän okunskap.

Fakta är att FHMs åtgärder syftar till att sprida ut belastningen på sjukvården så att det finns resurser att hantera de fåtal som blir svårt sjuka. Hittills har detta fungerat framgångsrikt. Antalet döda är i samtliga länder tämligen begränsat. Under en normal säsongsinfluensa dör ca 500-1000 personer (varierar med vad för influensa som är dominerande ) så även om vi skulle ha en viss överdödlighet i covid 19 så är vi långt ifrån en vanlig influensadödlighet.

FHM har som uppgift att hantera själva influensa och föreslå åtgärder hur den ska hanteras. Det är regeringens uppgift att väga dessa förslag mot andra konsekvenser bl.a effekter på ekonomin och arbetslöshet.

Det är den enskildes uppgift att hantera sitt eget liv så att riskerna minimeras så att man själv inte blir ett del av problemet. Yngre som inte riskerar att själva bli speciellt sjuka kan påverka samhället genom att sprida sjukdomen till äldre som i sin tur kan komma att kräva sjukhusvård.

Det är inte FHM som ska förbjuda T.ex after ski det är gästerna som borde inse att samla ett antal mer eller mindre berusade personer på ett begränsat område för att festa är en synnerligen dålig idé. Men tyvärr har söndercurlade medelålders yngre fått för sig att samhället ska ta ansvar för deras livsföring och inte dom själva.

I Oslo visade det sig att krogar och individer inte kunde hantera möjligheten att under ansvar gå ut på krogen vilket ledde till att all alkoholförsäljning på krog stoppades. Det är knappast myndigheternas fel.

Så mitt råd är att om ni är under 70 så gå ut och ta en promenad ta en fika på något kafé eller en öl på någon servering. Gå gärna ut och handla något ni behöver i någon affär. Men sluta inte och lev men lev med gott omdöme

Precis! Jävligt bra skrivet 🍻
Vilka ynkliga rädda stackare som bara ser domedagen. Låt 22 mars bli konservens och dasspapprets dag 😄 dom rädda satarna har ju bunkrat konserver och dasspapper för 25 år.
Stackars satar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in