2020-03-22, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 235711
Trump kan bara inte låta bli från frestelsen att kalla COVID19 för "the Chinese virus" minst 10 gånger på en ganska kort presskonferens.

I ärlighetens namn så startade det hela i Kina eftersom någon okänd kines ville ha sin myrkott (eller fladdermus) medium-rare. Å andra sidan är det rätt egalt att kalla saker för det ena eller det andra, det försvinner inte av sig själv i alla fall.
Citera
2020-03-22, 23:19
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ignoramibus
Din mupp, tror du bara att självmorden ökar?

Skilsmässor, rån, mord, våldsbrott, depression, social isolering, samhälleligt förfall, rasism, homofobi, sekterism, religiösa motsättningar, massarbetslöshet, kraschade bomarknad, kraschad börs.

Viruset dödar multisjuka 85-åringar.

Ekonomisk depression drabbar ALLA.
det är jättebra för framtida generationer och mänsklighetens långsiktiga överlevnad att bubbelekonomin blåses ut. Det är bra för miljön och hållbarheten i resursomvandlingen.

Så ska man tolka corona - det är naturens sätt att återskapa balans i tillvaron. Deal with it

(angående det du rabblar upp så har vi redan det i en högkonjunktur)
Citera
2020-03-22, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Hon i Agenda var ju total tokig. Förstår hon inte att vi står inför ett gemensamt hot och att folk överlag bortser från pengar när det handlar om nära och kära? På henne lät det som att för varje förlorat arbetstillfälle är det 1 person som dör. "De kommer ta livet av sig!"... Sikken dåre

Jag har ett säkert jobb.
Men de som blir arbetslösa eller ser sin dröm i ditt företag gå i konkurs tänker nog inte egoistiskt ekonomiskt utan på att hur de ska försöka sig. Överleva och ta sig vidare.
Det får man väga mot vinsten av att sätta karantän. Om det ens finns någon vinst i det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Tegnell: Det kommer lugna sig ordenligt maj ut.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/tegnell-det-kommer-lugna-sig-ordentligt/

Säger Tegnell det så är en sak säker: det kommer inte lugna sig maj ut
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissBobby
Det där retade mig jävligt mycket. Om folk ska ta livet av sig för att de förlorar sin bekväma livsstil så är det ta mig fan deras eget fel att de inte sätter större värde i livet än så! Vi har massor av människor som är sjuka som har förlorat allt. Som inte får ekonomiskt stöd av samhället men som kämpar varenda jäkla dag för att de vill överleva och än mer så vill de leva.

Mig också, tänkte just skriva om det men det kan inte sägas bättre än så.
Om det blev krig skulle väl halva befolkningen ta livet av sig.
Citera
2020-03-22, 23:21
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Flockimmunitet ja. Det är en teoretisk modell som vi inte ens vet funkar med detta viruset. Enligt Kina och Storbritannien gör det inte det, på så sätt att de menar att man inte ens bör försöka.

Ett misslyckat experiment kommer kosta bra mer än att safe:a.

Så kanske det är?

Jag har inte hängt med riktigt.

Men ibland måste man chansa kanske?

Jag tycker det där med flockimmunitet faktiskt låter rimligt.

Och ibland måste man inse att man inte har något val. Går vi in i ett Lockdown, så kommer smärtan bli precis lika stor som om vi inte gör det.

Men med en ekonomisk kollaps på köpet.

Hellre chansar jag på folkimmunitet och låta samhällets ekonomi skonas,
än att förlora båda sakerna på en gång.

Jag tror folk måste inse, att ibland kommer man till situationer i livet, där man helt enkelt inte har några val?
Citera
Medlem
Arnold15s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Så de övriga ska bli smittade så de senare kan smitta de friska?

Den unga och friska befolkningen ska bli smittad i långsam takt.
Man uppnår flockimmunitet när ca 60 % av befolkningen är smittad.
Samtidigt skyddar man riskgrupperna.
Detta är Tegnells strategi.

Går som tåget.
Så att vi inte gör samma misstag som Italien, Frankrike, osv, som tror att man stoppa ett virus som är 2,5 ggr smittsammare än influensan med nedsläckning av hela ekonomin.
Corona-viruset kommer snart tillbaka i en ny våg. Och då är det klippt flör riskgrupperna i dessa länder.
Citera
Medlem
Varför ger de extra stöd till Californien för Corona-stöd (ihop med med New York och Washington naturligtvis). I relation till storleken är inte Californien så hårt drabbat. Louisana, New Jersey, Michigan, DC och Colorado är alla betydligt hårdare påverkade av Covid19 nu än Californien. Måste ju se det i förhållande till antalet invånare.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franke88
Om man hade stängt ner landet (utegångsförbud) i typ ett år så hade det absolut kunnat ske.

Vi kommer inte stänga ner landet i ett år. Och vi kommer inte heller bli anfallna av rymdödlor. Troligtvis så ser vi några veckor med halvkarantän, vilket borde räcka för att vända trenden i landet och i Europa.
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Jag förstår verkligen inte heller det. Antingen stämmer detta med "troll från främmande makt" vilket jag är skittrött på att höra. Många nyligen reggade konton iofs.
Eller, vilket är troligare, samhället verkar ganska proppfullt med preppers och domedagsprofeter som sitter och runkar på kvällen till sina fantasier om att rädda de vackra damerna till sin bunker med konserver och toapapper.
Folk som tycker livet är skittråkigt helt enkelt.

Eller så är man oroade över det man ser o hör.

Det är osäkerheten som är värst. Därför är katastrofbilder från Italien djupt störande samtidigt som kulturarbetarna på Dramatern tycker att ”då säljer vi bara 499 biljetter till föreställningen”.

Då är det skönt att kunna ventilera sina tankar med likasinnade o oliktänkande.

Personligen så kan jag faktiskt rycka på axlarna o bara tänka på mig själv o min sambo o en sköldpadda.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcarolo
Du vet inte vad du pratar om. Man har inte samlat ihop några. Ytterst få gamla och unga bor ihop. Det är i åldringsvård och på sjukhus det sprids framför allt
Den där snubben verkar banne mej full.
Eller är i ett stort behov av uppmärksamhet.
Citera
Medlem
MrAndress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Nej, fysiskt möte på plats. Men först vänta i ett väntrum med 40 andra personer. Annars riskerar jag få avslag enligt brevet.

Jag tror ju inte att jag har corona, men däremot har jag hosta och feber, så hur ska någon veta vad det är. Jag hade då ringt in och avbokat med tanke på att jag inte är frisk, (f.ö. vill jag inte heller träffa andra som kan vara sjuka, om jag bara har en vanlig förkylning), men blev ändå inbokad trots att vi haft telefonmöte bara för några dagar sedan. Jag undrar vad som kan vara så viktigt, jag är redan sjukskriven sedan flera månader tillbaka.

Misstänker FK?

Gå dit och hosta som ett svin. Dom är dumma i hela huvudet på det stället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in