2020-03-22, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitalio
Kommer inte någon smäll med antalet döda i Sverige..

Detta citat sparar jag. Denna blir en klassiker

Vi återkommer om 1 vecka. Sedan 1 månad. Sedan 1 år.

Så ska vi se vem av oss som hade rätt

Och ja, givetvis kommer vi även se gigantiska ekonomiska effekter. Det förstår varenda kotte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Och det baserar du på vad? Vaga förhoppningar. Och har vi det så har det hänt främst senaste veckan, dvs de har knappt blivit sjuka ännu. Se på Italien, USA som haft smittan dryga månaden längre. Men nej, vi har inte flera hundratusen smittade ännu.

Jodå flera hundratusen smittade i Sverige. Mycket försiktig skattning.
21 döda.

Flockimmunitet med rasande fart.
Räddar många liv.

Tegnell är vår hjälte.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Man testar de som är relevanta att testa, till exempel de som läggs in på sjukhus, finns ingen anledning att testa så många som möjligt då den som har symptom eller är sjuk skall avhålla sig ifrån att ha kontakt med andra människor.

Att enstaka personer här och var struntar i det så länge de inte besöker sjukhus och äldreboenden gör marginell skillnad om det stora flertalet gör vad som förväntas av dom, R värdet sjunker, kurvan plattas ut,
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4q8MK6/region-stockholms-beslut-slutar-provta-vardpersonal

Snart så kommer vi bara testa de döda...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Hur kunde USA explodera som de gjorde det senaste dygnet?

Dålig testning i början och nonchalanta invånare.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
14 000 nya fall i USA, hittills, det här dygnet. Jag är chockad. Jag hade förväntat mig max 10 000 nya fall för dygnet som helhet.

Il duce dumb-Trump bär ett tungt, personligt, ansvar för den explosiva utvecklingen i USA!

Var väl nästan så att han inte ens trodde på viruset först.
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
WHO har helt fel. De vet inte vad de sysslar med.
Ger katastorfala råd.

Går inte att stoppa smittspridning av Corona.
Corona 2,5 gånger smittsammare än vanmligare.

Corona kommer i våg efter våg tills vaccin eller flockimmunitet finns.

Isolera riskgrupperna - inte den unga friska befolkningen.
Tror du den friska befolkningen som får lunginflammation tycker det är en bra idé när de ligger på mage på en brits där de vet finns 5 kylcontainrar som står och väntar.

Nu är det det ju iofs 60% män och 40% kvinnor som drabbas och inga transor. Förstår helt plötsligt varför du inte är orolig.
Citera
Medlem
Roade mig med att söka på influensa 1957 på SvDs arkiv. Bara för att få lite perspektiv. Asiaten hette det då. Tydligen kom en del smitta hit med scouterna som var på jamboree i London och vänsterfalangen som var på någon ungdomsfestival i Moskva.

Information var fylligare då. Provtagning i Stockholm koncentrerades till innerstaden, Tumba, Huddinge, Hägersten, Spånga, Enskede, Sumpan, Bandhagen, Saltsjöbaden och Bagarmossen.

Antar att Stockholmsscouterna eller Moskvabesökarna bodde i de områden.

Docent Karlöf antog att skräcken bland allmänheten berodde på namnet asiaten. Sjukdomen var lindrig enligt honom.

8 av de 70 fall då var sekundärfall till de importerade. 3 vårdades på epidemisjukhuset, en scout och 2 syskon till en Englandsfarare.

Man var i full fart med att ta fram vaccin som först och främst skulle gå till vårdpersonalen och liknande.

Känns det bekant?
Citera
Medlem
Tur att man har blodgrupp B, jag ska tydligen ha mindre risk att insjunkna enligt vissa studier. En annan sak som ger det lite kredibilitet är ju att ryssland osv ska ha klarar sig hyfsat bra, och blodgruppen, om än ovanligare en A ska vara vanligare i öst. Får hoppas att mitt blod är min sköld.
Citera
2020-03-22, 20:09
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Härä r förklaringen.

Italien har inte tagit hänsyn till riskgrupperna. De sätter familjer tillsamans i karantän - gamla som unga.
Då dör många.

Det gör man inte i Sverige. Här isolerar vi riskgrupperna.

Gick hissen ända upp nu?

Vi har inte isolerat några riskgrupper. Är du ett troll eller bara sosse?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Vi ställer upp kylcontainrar utanför sjukhusen för att förvara alla lik.

Är det bara jag som tycker det här är fruktansvärt vidrigt? Får fan kalla kårar.
Vi vet vad som komma skall men gör inget åt det. Fy fan...

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/kylcontaintrar-vid-sjukhuset-forbereds-som-extra-barhus/
Jo men det roliga i detta e att det finns fortfarande de som hävdar att detta e ingenting det e en vanlig influensa. Det e liksom normalt varje influensasäsong att kylcontainers ställs utanför sjukhusen sa att liken kann frysas ned innan de vidarebefordras till det överbelastade krematoriet
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Om Sverige eller orter stänger ner hur kommer det påverka transporter av mat post och annan frakt. Någon som vet ?

Det kommer givetvis bli disruptioner men överlag kommer transporter ske normalt. Du kan räkna med att ha ett begränsat utbud av allt framöver dock, de kommer inte att ha en normalfungerande logistik. Ofta finns allt av en specifik produkt på ett centrallager som just nu kanske blir nedstängt och om de varorna inte klassas som livsnödvändiga kommer de antagligen inte att återinföras förrän det finns en logistisk kapacitet för det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Hur kunde USA explodera som de gjorde det senaste dygnet?

Det har varit glasklart sedan länge att USA haft mörkertal. Betydligt fler döda som de upptäckt, och extremt få tester i början.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in