2020-03-22, 19:30
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitalio
Italien skyddade INTE riskgrupperna.
Det gör Sverige

Förstår du nui?

Vi gjorde exalt likadant när Svininfluensan härjade, besöksförbud på äldreboenden, tvätta händerna, individer i riskgruppen uppmanades att inte vistas bland folk etc., om jag inte minns fel blev utfallet relativt milt jämfört med andra länder, sedan kom vaccinet och året efter hade vi färre dödsfall än i de länder som inte massvaccinerade, kan ha dröm detta, men nästan säker på att det är verklighet.
Citera
2020-03-22, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej

Jo, man får ju skylla på något när nu massdöden som förutspåddes uteblev denna helgen.

Det var inte flashback som förutspådde att det skulle vara en peak nu i helgen, det var Tegnell och co som informerade sjukhusen om detta.
Citera
2020-03-22, 19:31
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saija
Jag tror Sverige behöver kraftigare åtgärder men råden om att tvätta händerna kanske inte är så illa ändå.

https://www.bva-group.com/sondages/les-francais-et-le-savonnage-des-mains-apres-etre-alle-aux-toilettes/
https://jakubmarian.com/a-study-reveals-how-many-europeans-wash-their-hands-with-soap/

Frankrike, Nederländerna, Spanien, Belgien och Italien ligger i botten i Europa när det gäller att tvätta händerna efter toalettbesök.
Drar Inga slutsatser men ändå anmärkningsvärt.

Med tanke på hur snabba många är vid toalettbesöken så är inte heller hela det svenska folket så särskilt noggranna med tvättningen där.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitalio
Italien skyddade INTE riskgrupperna.
Det gör Sverige

Förstår du nui?

Nej, det gör Sverige inte.

Ingen karantän. Inga krav. Bara "rekommendationer".

Idiot
Citera
Medlem
arbetets avatar
Man har räknat på hur Coronan utvecklar sig framöver. Här är kalkylerna:

Mats ☮ Nilsson
@mazzenilsson
Vi har i dag, på söndagen den 22 mars 2020, omkring 21 personer vilka har dött av #COVID19sverige.

Älvsjömässan blir sjukhus.

Låt oss räkna.
Samtidigt idag; på söndagen den 22 mars 2020, finns omkring 68 personer vilka vårdas särskilt på olika intensivvårdsenheter inom riket. Enligt uppgift skall dessa personer vårdas för koronasmitta.
Jag uppskattar att de som dog insjuknade efter 2 till 4 v från smittotillfället och att de dog efter 4 till 6 v från aktiveringstillfället. Alltså har det gått som lägst 6v och som högst 10v sedan smittotillfället för de som har dött. Vi använder det lägsta värdet.
De 21 personer som har dött fram till och med i dag har således blivit smittade from den 2:av i februari. Då det har gått 6v sedan dess, kan vi därmed räkna med ytterligare 6 veckor med starkt stigande dödstal, för att därefter ha svagt stigande dödstal i ytterligare 4 veckor.
Dödstalen kommer alltså att fortsätta att rulla på med en stark stigning fram till och med den första veckan i maj, för att därefter rulla vidare med en svagare stigning fram till och med mitten av juni månad.
De personer som vårdas inom intensivvården är 68 personer. Vi antager att denna grupp representerar 1% till 5% av hela antalet av de koronasmittade medborgarna. Antalet koronasmittade personer uppgår därmed till omkring 1 360 till 6 800 personer för den motsvarande tidscykeln.
Om vi antager att 50% av de koronasmittade personerna vilka behöver intensivvård kommer att dö inom 1 till 2 veckor, motsvarar de ett senare dödstal på 34 personer omkring den första veckan i april.
Vi antager vidare att detta senare dödstal motsvarar omkring 1% av de koronasmittade medborgarna. Det totala antalet smittade personer motsvarar därmed omkring 3 400 personer för den aktuella tidscykeln. Eller 6 800 personer om man räknar in de som överlevde sin sjukdomsperiod.
Det genomsnittliga smittodatumet för dessa 6 800 personer motsvarar omkring den tredje veckan i februari, eller vid en tidpunkt för 4 veckor sedan. Om vi antager att dubbleringstalet är på 6 dagar, motsvarar det en dubblering vid 5 tillfällen under 30 dagar.
Dödstalet och intensivvårdstalet pekar alltså på en "nulägessmitta" på omkring 2% av befolkningen.
Om inga nya personer blir smittade från och med idag, kommer intensivvårdstalet att vara omkring 11 000 personer under de närmaste 6 veckorna och dödstalet omkring 2 200 personer.
Vi kan dock räkna med mellan 1 000 till 10 000 personer i intensivvård och mellan 200 till 2 000 avlidna personer under de närmaste 6 veckorna.
Men det är fortfarande möjligt att vi kommer att se intensivvårdstal och dödstal baserade på en nulägessmitta på omkring 220 000 personer. Frågan beror av hur snabbt smittan kom i gång i befolkningen, innan flertalet ignorerade @Folkhalsomynd och självmant stannade därhemma.
https://threadreaderapp.com/thread/1241768375887462401.html
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Jag tror att den kommande veckan blir lite av en ödesvecka för Sverige (och även för övriga Norden). Antingen så börjar vi se en nergående trend kanske redan till nästa helg, eller så börjar kurvorna peka spikrakt uppåt precis som i sydeuropa.

Den som lever får se.

För att peka spikrakt uppåt så måste man ju ta tester för detta. Vi gör inte det, så det kommer inte ändra ett skit.

Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Men herregud, är du född igår?
Smällen har inte ens kommit här i Sverige. Du kan inte jämföra med länder 1-3 veckor före oss i utvecklingen. Precis på samma sätt med USA osv...

Jesus!

Jo, folk på Flashback har ju sagt att vi ligger 2 veckor efter Italien. Då är det ju redan bevisat.

Citat:
Ursprungligen postat av dodligtalterego
LOCKDOWN STOCKHOLM

Enligt en källa som jag pratat med så kommer kvällens tal av Stefan Löfven handla om att Stockholm kommer sättas i karantän från och med tisdag. Men vi får se kl 21:15 om det stämmer...

Intressant. Jag är väldigt tveksam.
Citera
Medlem
Duerfs avatar
USA ligger en vecka efter de värst drabbade länderna i Europa. Det kommer explodera där de kommande veckorna.

Jag är väldigt förvånad att vi bara har ett dödsfall i Sverige idag. Det var läge till att hoppa upp till tvåsiffrigt. Det kommer förmodligen i morgon.
Citera
Medlem
Citat:
LOCKDOWN STOCKHOLM

Enligt en källa som jag pratat med så kommer kvällens tal av Stefan Löfven handla om att Stockholm kommer sättas i karantän från och med tisdag. Men vi får se kl 21:15 om det stämmer...
Haha 1april skämt?]de vågar aldrig löfven.
Citera
2020-03-22, 19:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av saija
Jag tror Sverige behöver kraftigare åtgärder men råden om att tvätta händerna kanske inte är så illa ändå.

https://www.bva-group.com/sondages/les-francais-et-le-savonnage-des-mains-apres-etre-alle-aux-toilettes/
https://jakubmarian.com/a-study-reveals-how-many-europeans-wash-their-hands-with-soap/

Frankrike, Nederländerna, Spanien, Belgien och Italien ligger i botten i Europa när det gäller att tvätta händerna efter toalettbesök.
Drar Inga slutsatser men ändå anmärkningsvärt.

Jag tycker den mest anmärkningsvärda skillnanden är den mellan Spanien och Portugal. I Portugal tvättar 85% av befolkningen händerna efter toabesöket mot 61% i Spanien. Dödsfall i Portugal just nu: 14st mot Spaniens: 1756 st. Då snackar vi ändå grannländer så smittan borde spritts ungefär samtidigt. Sedan bor det såklart bara en fjärdedel så många i Portugal men landytan är minimal med en större tätbefolkning än Spanien. Sedan kan kanske Madrid och Barcelona sticka ut när det kommer till det iofs.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Hur hjälper sommaren?

Viruset har inga problem med värmen i Iran, Kalifornien och många andra ställen ?

Vi beter oss på andra sätt och solljuset och värmen förstör viruset på ytor. Många av oss lever redan liv i karantän. Så mindre smittade helt enkelt. Framtiden kommer berätta för oss om det stämde.
Citera
Medlem
Citat:
LOCKDOWN STOCKHOLM

Din källa har nog fel.
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Jo, men det är ju omöljigt att ha typ 92 döda och 2 kritiska, siffran måste vara korrupt. Det bör ju gå typ [b]10 kritiska på varje dödsfall.[b]Sedan har du säkert rätt i dina tankar i övrigt, men siffran går verkligen inte ihop.

Det verkar som statistik kring kritiska fall läggs utefter hur många som vårdas på IVA. Jag vet att två av de som dog i en region denna vecka var två gamlingar där det inte ens blev tal om respirator. En dog t.om. på akuten.

Så det fetade behöver inte stämma öht.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in