2020-03-22, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Men.. men.. corona dödar bara på vardagar juh!

Trenden är att antalet nya fall inte längre ökar exponentiellt i Italien. Så har det varit i några dagar nu. När kurvan väl vänder så kommer sjukdomen försvinna lika snabbt som den uppstått. Många kommer givetvis fortfarande att dö, men det blir ingen biblisk harmagedon. Domedagsprofeterna önskar så klart ingenting annat än att världen skall gå åt helskotta i sann misantropisk anda.

Vi ses i en annan tråd lagom till nästa stora influensa!

Om det är så att kurvorna börjar vända åt rätt håll i Italien så är det ju jättebra och visar att de extrema årgärder som har vidtagits fungerar.
De som du kallar domedagsprofeter vill ju att Sverige skall göra lika dant som andra länder som har fått stopp på viruset. En sån här smitta försvinner inte bara av sig själv. Kontakten mellan människor måste ner till ett absolut minimum och måste man vara i kontakt med andra skall man använda skydd.
Citera
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
ALLA med blodgrupp 0?
Det stämmer inte, personer med blodgrupp 0 kan också dö i Covid 19.
Det är vetenskapligt konstaterat att blodgrupp 0 skyddar mot corona bättre än A och B. Blodgrupp är även den blodgrupp som skyddar mot malaria.

https://nyheter.ki.se/darfor-skyddar-blodgrupp-noll-vid-malaria
https://www.sciencefocus.com/news/blood-type-a-more-vulnerable-to-coronavirus/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Personligen är jag livrädd för vad som kommer att hända i USA de närmaste dagarna och veckorna.

Håller med.
Tänk om USA gör samma misstag och försöker sätta den unga och hälsosamma befolkningen i karantän - istället för riskgrupperna.

Total krasch av ekonnomin.
En tsunami över Europa
Citera
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Fast nä. Critical var 2857 igår. Det är en minskning critical/dag från i fredag till lördag.
Jaha. Så bra. Då missade jag nog en dag.
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Frankrike och Spanien ligger väl några veckor före Sverige, eller?

Märkligt att det ser ut som att de här länderna tycks ha misslyckats med att stoppa smittspridningen, de har väl som alla andra utom Sverige vidtagit dramatiska åtgärder, och testat, testat, testat?

Testning är bra. Eftersom så många får diffusa eller inga symptom. Det är helt ogörligt att alla ska stanna hemma från jobbet så fort man känner sig minsta krasslig.

Jag är irriterat på att de myndigheter i Sverige inte har varit bättre förberedda med utrustning för denna kris.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitalio
Verkar som att Sverige och Sydkorea är de enda länderna som har något i huvudet..

Sydkorea gör det Sverige inte gör.
Citat:
South Korea introduced what was considered the largest and best-organised program in the world to screen the population for the virus, and isolate any infected people as well as tracing and quarantining those who contacted them
https://en.wikipedia.org/wiki/2020_coronavirus_pandemic_in_South_Korea
Citera
Medlem
vad tycker ni om fältsjukhusen?
Citera
Medlem
Aradins avatar
Att det går ner i Italien under en 24h period säger inte speciellt mycket.
Se det så här. Om färre dör den här timmen än föregående timme så är det relativt enkelt att förstå att dataunderlaget är otillräcklig för att bekräfta ett trendbrott.
ju längre tidsspann desto större sannolikhet att vi har ett trendbrott om siffrorna sjunker.
Antal döda de sista 48h är högre än de föregående 48 timmarna.
Citera
2020-03-22, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
I Italien är det t.om 21:e mars 41 personer under 50 år som har dött. Dvs ungefär 1 %. Ingen under 30.

Det stämmer bra.
Av 2000 undersökta t.o.m. 17.03.2020 var endast 17 dödsoffer under 50.
Citera
Avstängd
Citat:
Mycket välbalanserad artikel om konsekvenserna av att stänga ner hela länder ā la Italien, Frankrike, Tyskland.

https://www.di.se/ledare/oppna-upp-sverige/

Verkar som att Sverige och Sydkorea är de enda länderna som har något i huvudet..

Jag håller med. Jag är oerhört stolt över att vi har en regering som tänker två steg längre än populism.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ja, verkar ju faktiskt som att det är de länder som försökt sätta den unga eller hela befolkningen i karantän som har flest dödsoffer.

Jämför med Sydkorea och Sverige som ville isolera riskgrupperna.

Exakt

Men det är för tidigt att sia något om utvecklingen i Sverige, dock tycks vi just nu ligga relativt bra till jämfört med andra länder som fick in smittan ungefär samtidigt.

Spännande.
Citera
2020-03-22, 18:42
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Om vi räknar på en snittvikt på 50kg så blir det ju klart under 60st per container.
Men måste väl vara fel på själva containervikten. Borde väl fattas en nolla.
Tre ton kan jag om jag inte bryr mig om överlass lasta på min gamla pickis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in