2020-03-22, 18:19
Medlem
Covids avatar
USA +2368, nu 32801 fall. Det går undan nu, och man vill tydligen vara med i toppstriden.

Om några veckor är Kina en liten skitspelare i gärdesgårdsserien med sina ynka 81000 fall…
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alldelesutmattad
Gigantisk spridning här.

Västerbotten +0
Västmanland +0
Kronoborg +0
Dalarna +0
Västernorrland +0
Blekinge +0
Gotland +0

https://covidsverige.netlify.com/
Vad vill du säga med det? De som dör nu blev antagligen smittade fram till andra veckan i februari. Räkna med minst 2000 döda under april bara med avmattning framme i mitten av maj.

Det är mycket lågt räknat.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det tror jag absolut inte.

I stockholm klarar man inte ens av att testa personal i sjukvård och äldreomsorg längdre.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4q8MK6/region-stockholms-beslut-slutar-provta-vardpersonal, idag

Det är helt bedrövligt att vi inte klarar av att testa mer. Vi kämpar med ögonbindel mot viruset.
Inga bekymmer, vi kan testa folket i efterhand när detta börjar lägga sig.

Det sista vi ska göra är att skicka ut sjuklingar i samhället, fattar inte att så många på Flashback har så svårt att begripa detta.

Man har börjat med tester i den sjukes hem i Stockholm, men tar tid att bygga upp kapacitet, dessutom är det ingen prio för tillfället.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Ja i oktober

Men dom flesta är flockimmuna i slutet av maj så det blir inte så stort

Vi har redan en stor grupp individualimmuna (alla med blodgrupp 0 plus dom med extra starkt immunförsvar. Pga autoimmuna sjukdomar)
Andelen som har blodgrupp 0 är inte så stor och de är inte helt immuna. Att alla som har autoimmuna sjukdomar skulle vara immuna mot andra sjukdomar är rent nonsens.
Om vi skall ha flockimmunitet i slutet av maj så måste flera miljoner smittas. Det är nog ingen omöjlighet med tanke på att spridningen kommer att accelerera när fler blir smittade. Men den månaden när det är som värst kommer det att vara helt galet. Hur många som kommer att dö är nästan omöjligt att förutsäga. Men sjukvården kommer bara kunna ta hand om en liten bråkdel av alla som behöver, så det kommer att bli många som dör hemma.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Varför går media ut med att statsministerns tal är förinspelat på hemlig plats? Kommer han att meddela sin avgång?

Han kan sitta i karantän.
Citera
2020-03-22, 18:20
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Stämmer nog mycket väl, det vore väl om vi kan flyga in mer personal. Men vilket land skulle kunna tänka sig att bistå oss nu?
Det finns hundratals utbildade sköterskor bara inom försäkringsbranschen. Det går antagligen hitta hundratals ytterligare och kanske ytterligare några hundra nyss pensionerade.
Men då behöver de en rejäl riskpremie och excellenta skyddskläder.
Pajaslandet Sverige klarar inte ens det.
Citera
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Lägre total dödssiffra idag än igår i världen iallafall. Med typ 220 personer. Trots att Spanien ökade.

1650 nånting dog igår.
Citera
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Är det läge att få panik? I alla fall en smärre panikångestattack?

Det blir värre och värre för var dag som går.. (andas i påse)

Hur blir det värre? 142 färre dödsfall i Italien är ju motsatsen till värre, om än fortfarande allvarligt.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
2780 kg per container,,så ca 300 pers i varje. Borde ju räcka en stund.

Om vi räknar på en snittvikt på 50kg så blir det ju klart under 60st per container.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fontyl
***UPDATE*** Italiens siffror! 22/3 ***UPDATE***

Nya döda: 651
Nya fall: 5560

Totalt antal döda: 5 476
Totalt antal bekräftade fall:59 138
Totalt antal serious/critical: 3 000

Att jämföra med gårdagens (21/3)

Döda: 793
Fall: 6 557

Källa: https://www.worldometers.info/coronavirus/
Jag hoppas det är ett trendbrott men jag kommer vänta åtminstone till imorgon.

Och jag ska titta lite närmare på de regionala siffrorna när de dyker upp på wikip.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Tegnell har väl sagt dom senaste dagarna att det skall peaka runt den 1 april. Tror Ni han har rätt? Han har väl jämfört med andra länder och har förmågan att se rätt på tidslinjen? Eller finns här osäkra faktorer som förlänger plågan?

1 april är sannolikt för tidigt. Lägg på två veckor så är vi hyfsat nära sanningen.
Citera
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Herr Löfven är en inkompetent idiot tillsammans med övriga i regeringen, jag förväntar mig inga konstruktiva lösningar ifrån regeringshåll. De har haft sin chans och misslyckats samtidigt som detta skördar människoliv i Sverige.
21 av 10 000 000 är lika med 0.000002%.
Otroligt dålig skörd måste jag säga.

Hur ska du uttrycka sig när det är 100 döda?
"En kataklysmisk förstörelse sveper över Sverige".

Om 1000 döda?
Fan blir tufft att få ihop meningarna framöver när du går ut så hårt..

Ja, synd att inte vår inkompetenta regering kan bytas ut mot t.ex. kompetenta ordsmeder som dig.

Allvarligt talat, jag blir illa berörd över hur uppskrämda en del låter sig bli härinne. Då menar jag inte de kontona som verkar ha som uppgift att försöka skrämmas, förvirra och slå split.

Men däremot så hade jag förväntat mig mer från forumet där man i så många olika trådar gnäller på invandrare som förstör Sverige. .

Vi bör välja, oavsett politisk hemvist, om vi tycker att Sverige år 2020 är bättre att leva i än tex ryssland eller Bulgarien år 2020.
Väljer du Sverige så kan du inte låta dig tas över av rädsla. När man bunkrar så försvårar man för andra av sina medborgare. Dessutom försvårar det planering och sätter extra press på kedjan. Detta när läget redan är ogynnsamt.

Om man ombeds tvätta händerna och hålla avstånd så respekterar man det.

Är man sjuk så stannar man hemma.

Man låter sig inte skrämmas upp här så man börjar bete sig irrationellt.

Man måste välja. Vill man vara med och hjälpa eller stjälpa landet som vi bor i?

Och för de lite mer konspiraroriskt lagda som tror att regeringen vill skada sina medborgare: medborgarna är ett lands värdeskapare. Medborgarna är alltså det viktigaste ett land och dess regering har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in