2020-03-22, 18:12
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Jag läser gärna South China Morning Post.
Men man behöver ju inte ta till sig allt de skriver okritiskt.

Det bör inte ha undgått någon att Kina och USA befinner sig i informations-krig med varandra. Amerikanerna försöker kleta ned Kina med ansvaret för detta virus, och kineserna gör sitt bästa för att sprida ut rykten som pekar i andra riktningar. Atypiska lunginflammationer är inget nytt. Sådana förekommer, och förekom, utan SARS-CoV-2.

För den som tror mera på samverkande vetenskapsmän än på journalister är här en källa som förklarar att epidemin i Europa hade sitt ursprung i Wuhan:
https://nextstrain.org/ncov
Det är löjligt av visa SJW/massmedia att försöka få det till att kalla viruset för "kinesiska viruset" till rasistiskt. MERS har ingen klagat på vad jag vet.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Det förutsätter resurser vi idag inte har, så även om jag delar din utopi så är det i verkligheten irrelevant just nu. När dammet har lagt sig ska huvuden rulla, och det på de som ska ha ansvaret för att vi ska ha goda lager av skyddsutrustning och annat som är enkelt att lagra väldigt länge. Fullständigt absurt hur skyddsmasker kan vara en bristvara redan innan pandemin blommat ut här.
Jag förklarade nyttan med masstestning. Vi har universitets och forskningslabb som skulle kunna testa tusentals i veckan.
Kräver dock lagändring och en annan organisation. Så du har helt rätt, civilförsvaret måste byggas upp igen.
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Jag med

Jag tvättar t.ex händerna

Jag föreslår andningsskydd i nivå N-95 samt skydd för ögonen om du är ute bland populationen.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snurresnigel
Det här med att skolorna är öppna i Sverige...

Ett grovt misstag ja.
Citera
2020-03-22, 18:13
Medlem
Covids avatar
Italia +5560/+652
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alldelesutmattad
Gigantisk spridning här.

Västerbotten +0
Västmanland +0
Kronoborg +0
Dalarna +0
Västernorrland +0
Blekinge +0
Gotland +0

https://covidsverige.netlify.com/

Västerbotten har 29 fall

https://platz.se/coronavirus/
Citera
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Vi med statsepidemiologisk bakgrund satsar på slutet av maj.

Om två månader med andra ord. Redan har ledande nationalekonomer och andra börjat argumentera för att det räcker med åtgärder och att det är dags att återgå till vardagen nu.

Så säger du och Giesecke att de allra värst drabbade städerna har två månader kvar...

Tack för att du bevisar min poäng.
Citera
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Vad har kompisarna i EU skickat? Frankrike och Tyskland har stoppat export av sjukvårdsmateriel, de vill ha det till sig själva.

Precis, ingen solidaritet här inte mellan EU länderna när det krisar sig, alla länder verkar sköta detta själva..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Är rätt säker på att Sydeuropa har många oregistrerade smittade.

Kanske detta kan leda till ett litet uppvaknande.

Visst har dom, många andra länder också.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alldelesutmattad
Gigantisk spridning här.

Västerbotten +0
Västmanland +0
Kronoborg +0
Dalarna +0
Västernorrland +0
Blekinge +0
Gotland +0

https://covidsverige.netlify.com/
Man testar bara de som behöver läggas in. Så det kan finnas hundratals fall som inte upptäcks.( ännu)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
Men när det är en ökning är ett gäng av er snabba att omedelbart skapa en linjär graf som visar att den kommer att fortsättai exakt den takten tills dess jordens befolkning utraderas...

Varför ska jag dras in i vad andra gör? Jag har läst åratal av matematik på universitet och förstår mycket väl matematiken bakom. Ett trendbrott är inte en enda dag. Punkt.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mortpiedra
Hur VET denna person och dina bekanta att det var/är så?

Vad får dej att tro att denna person och dina bekanta har information om dessa 500 och vidare fall testats eller inte?

För att VETA något om 500 fall etc. måste det finnas tillgång till källor, eller hur?

Om jag skulle påstå att jag vet att i Sverige testas ingen som dött på COVID19, skulle du tro på det då???

Veta med säkerhet går aldrig göra. Jag ställer mig dock kritisk till varför de skulle avvara testkit, resurser och tid på att testa alla avlidna för Covid-19 som dött i hemmet? Finns det källor som hänvisar till att samtliga döda testas för Covid-19? Det är ju just nu militären i Italien som forslar undan kropparna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in