Citat:
Ursprungligen postat av
defenseur
Jag var i Spanien till för två veckor sedan, och håller inte med dig om vad som är orsak här. Det är inte ("i turbofart" skrivna) ännu inte peer-reviewed papers som förklarar omsvängningen, utan den faktiska smittspridningen och uppfattningen att den skulle leda till exponentiellt tilltagande behov av sjukhusvård. Alltså data från norra Italien, för att uttrycka det i klartext, som man mycket lättare identifierar sig med än med Kina.
- Plus möjligen WHO-rapporten efter besöket i Wuhan.
Och dessutom har det funnits ett tryck från medborgarna. Jag tror att två faktorer har varit helt drivande för vad som
kanske varit en överreaktion, nämligen
- behovet att få allmänheten att sluta avfärda riskerna, som länge underskattats också av vederbörande smittskyddsmyndigheter
- att massmedia styrs av läsares/tittares intresse, så att populära artiklar (som delas mycket, gillas mycket, kommenteras mycket, etc.) är vad massmedia behöver publicera för sin ekonomiska överlevnads skull
Sant!
Och tyskar och skandinaver verkar, för att hårddra det lite, bli smittade först i berusat tillstånd. Vad vi i så fall skulle ha störst nytta av vore att ingripa mot barer, klubbar, och så vidare.
Vi kommer nog alla att ha haft fel i något avseende.
Själv föreställer jag mig att många av oss har en hyfsad immunitet mot coronavirus i allmänhet, tack vare tidigare epidemier/pandemier, så att vårt immunsystem reagerar mot de delar i viruset som är gemensamma mellan de olika varianterna av corona-virus, och att detta skulle vara förklaringen till att långt mera än hälften av människorna på Diamond Princess, där samtliga blev testade, saknade virus i halsen.
Det jag menade var väl snarare att smittspridningen, givet man tar en hel del lämpliga åtgärder, inte tycks vara så hög. Däremot verkar den förmå att smitta extremt snabbt om man inte agerar som att en farlig sjukdom är i omlopp.
Jag håller absolut med om att Sverige borde ha stängt saker som barer och restauranger för länge sedan, men är inte övertygad om att en massiv huskarantän där de flesta knappt får lämna huset är lämplig. Påstår inte du efterlyser detta alltså, bara påpekar vad jag menar.
Sen tycker jag det är synd att det spridits en slags bild av att viruset är totalt ofarligt för yngre. Jovisst sannolikheten att du dör är låg för de flesta unga, men för de flesta blir det ändå betydligt mer än en vanlig förkylning. Jag tycker det blir lite dumt när det görs reportage om personer som knappt eller inte alls utvisat symptom med budskapet att "vissa märker nog knappt ens av att de hade varit sjuka!". Denna, till stor grad, förenklande bild är nog med på att göra att unga och friska personer i medelåldern i bland annat Sverige fortfarande tar denna pandemin med oroväckande stor lättja.
Jaha, men gjorde de en uppföljning och kollade hur personen mådde 6 dagar senare? Sannolikt inte.