2020-03-22, 18:10
Medlem
Nadishodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Vad kan man förvänta sig av Löfvens tal?
Kan tänka mig att det kommer vara "vi måste hålla ihop"
"Alla måste göra uppoffringar"
"Vi är i detta tillsammans"
"Tvätta händerna, ring era äldre släktingar men besök dom inte"

Kontaktförbudet i Tyskland är lite sjukt, innebär att landet går i lockdown?
Du lär ju inte kunna gå till något arbete över huvudtaget eller hur fungerar det?

Försökt läsa mig till det, men jag hittar bara att max två personer får träffas åt gången - och hålla ett avstånd på 1,5 meter. De som bryter mot förordningarna kan få 250 000 kr i böter (!)

Bestämmelserna skiljer sig lite från olika stater. I Berlin får 10 personer träffas.
Citera
2020-03-22, 18:11
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Spanjackerna testar kanske inte lika många.

Är rätt säker på att Sydeuropa har många oregistrerade smittade.

Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Det positiva mitt upp i det negativa är att kväveoxider och andra gifter blivit betydligt mindre i covid- 19 farsoten.
De gifterna tar tydligen mer liv än sjukdomen.
Expressen.

Lite positivt ändå nu då.Naturen har fått nog utav oss😂

Kanske detta kan leda till ett litet uppvaknande.
Citera
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Det kan du omöjligt veta efter en dag.
Men när det är en ökning är ett gäng av er snabba att omedelbart skapa en linjär graf som visar att den kommer att fortsätta i exakt den takten tills dess jordens befolkning utraderas...
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
De kommer inte stänga skolorna. De kan säga att de kanske överväger det om situationen blir annorlunda.
Det tror inte jag heller. Det blir inga nya förhållningsregler utan enbart ett allvarligt tal så att kreti och pleti ska förstå att alla måste ta sitt ansvar.

Trött!
Citera
Medlem
RogerRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
Om man ska döda ett virus… så är det enda möjligheten.
Eller ett samhälle.
Citera
Medlem
Gigantisk spridning här.

Västerbotten +0
Västmanland +0
Kronoborg +0
Dalarna +0
Västernorrland +0
Blekinge +0
Gotland +0

https://covidsverige.netlify.com/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Jag var i Spanien till för två veckor sedan, och håller inte med dig om vad som är orsak här. Det är inte ("i turbofart" skrivna) ännu inte peer-reviewed papers som förklarar omsvängningen, utan den faktiska smittspridningen och uppfattningen att den skulle leda till exponentiellt tilltagande behov av sjukhusvård. Alltså data från norra Italien, för att uttrycka det i klartext, som man mycket lättare identifierar sig med än med Kina.
- Plus möjligen WHO-rapporten efter besöket i Wuhan.

Och dessutom har det funnits ett tryck från medborgarna. Jag tror att två faktorer har varit helt drivande för vad som kanske varit en överreaktion, nämligen
  1. behovet att få allmänheten att sluta avfärda riskerna, som länge underskattats också av vederbörande smittskyddsmyndigheter
  2. att massmedia styrs av läsares/tittares intresse, så att populära artiklar (som delas mycket, gillas mycket, kommenteras mycket, etc.) är vad massmedia behöver publicera för sin ekonomiska överlevnads skull

Sant!

Och tyskar och skandinaver verkar, för att hårddra det lite, bli smittade först i berusat tillstånd. Vad vi i så fall skulle ha störst nytta av vore att ingripa mot barer, klubbar, och så vidare.

Vi kommer nog alla att ha haft fel i något avseende.
Själv föreställer jag mig att många av oss har en hyfsad immunitet mot coronavirus i allmänhet, tack vare tidigare epidemier/pandemier, så att vårt immunsystem reagerar mot de delar i viruset som är gemensamma mellan de olika varianterna av corona-virus, och att detta skulle vara förklaringen till att långt mera än hälften av människorna på Diamond Princess, där samtliga blev testade, saknade virus i halsen.

Det jag menade var väl snarare att smittspridningen, givet man tar en hel del lämpliga åtgärder, inte tycks vara så hög. Däremot verkar den förmå att smitta extremt snabbt om man inte agerar som att en farlig sjukdom är i omlopp.

Jag håller absolut med om att Sverige borde ha stängt saker som barer och restauranger för länge sedan, men är inte övertygad om att en massiv huskarantän där de flesta knappt får lämna huset är lämplig. Påstår inte du efterlyser detta alltså, bara påpekar vad jag menar.

Sen tycker jag det är synd att det spridits en slags bild av att viruset är totalt ofarligt för yngre. Jovisst sannolikheten att du dör är låg för de flesta unga, men för de flesta blir det ändå betydligt mer än en vanlig förkylning. Jag tycker det blir lite dumt när det görs reportage om personer som knappt eller inte alls utvisat symptom med budskapet att "vissa märker nog knappt ens av att de hade varit sjuka!". Denna, till stor grad, förenklande bild är nog med på att göra att unga och friska personer i medelåldern i bland annat Sverige fortfarande tar denna pandemin med oroväckande stor lättja.

Jaha, men gjorde de en uppföljning och kollade hur personen mådde 6 dagar senare? Sannolikt inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Det positiva mitt upp i det negativa är att kväveoxider och andra gifter blivit betydligt mindre i covid- 19 farsoten.
De gifterna tar tydligen mer liv än sjukdomen.
Expressen.

Lite positivt ändå nu då.Naturen har fått nog utav oss😂

Japp! Skulle ej förvåna mig om det är Moder Jord själv som ligger bakom corona.
Citera
2020-03-22, 18:12
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Nja det startas ingen ny pest idag även om någon blir sjuk av bakterier. Man kan undgå att bli bakteriell superspridare genom att tvätta händerna i varmt vatten och tvål.

Och istället för att hosta rakt ut så skonar man omgivningen genom att hosta i knävecket.

Anledningen till att pesten inte finns i någon större skala idag heter antibiotika. Trots det så dör det tusentals personer av pesten varje år i skithålsländer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
2780 kg per container,,så ca 300 pers i varje. Borde ju räcka en stund.

Tills nästa helg kanske ?
Citera
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CKCS
Haha, rolig du är. Man märkte inte av spanska sjukan heller när den bara pågått i fyra veckor.
För att den bröt ut under första världskriget när pressen var förbjuden att rapportera om demoraliserande saker som epidemier (som skulle göra soldaterna i skyttegravarna oroliga för sina familjer). Den kallas spanska sjukan för att Spanien var neutralt och hade fri press och den därför först *rapporterades* i Spanien, inte för att den bröt ut i Spanien.

Nu har vi medialt helt motsatt situation, där all nyhetsmedia hela tiden bara ältar oron om cORONan. Jag följde Democratic Party's nomineringsval till presidentkandidat, men sedan en vecka nu har inte ett ord sagts om det på amerikansk TV. Det bara försvann. För att en hundradel av den normala mortaliteten i Italien misstänks bero på ett virus i den vanliga corona-familjen. Helt otroligt!

0.06% av kineserna dukade under av coronan och nu har de noll nya smittade. Och du panikskriker SPANSKA SJUKAN! Vänta med det tills vi har en riktig epidemi en dag, som du vrålar utan anledning kommer ingen att lyssna på ett ord du säger, ens om det verkligen skulle gälla en vacker dag.
Senast redigerad av Fri 2020-03-22 kl. 18:16.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
2780 kg per container,,så ca 300 pers i varje. Borde ju räcka en stund.

Hahaha hur fan räknade du nu? 😂 Skulle varje person väg <10 kg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in